Social Media Concept: Hoe het werkt – Merk, Bereik, Monitoring
Sterke social media-concepten omvatten zelden slechts één netwerk of één social media-strategie. Wat hen bovenal maakt, is een perfecte mix van verschillende operationele en strategische overwegingen voor optimalisatie. De eerste stap heeft altijd betrekking op het merk en zijn identiteit. Hier wordt speciale nadruk gelegd op de emoties en boodschappen die het eigen sociale mediakanaal moet overbrengen op de bezoeker of fan. Er bestaat geen geheim recept hiervoor; elk project in sociale netwerken heeft zijn eigen vereisten. Stap twee is altijd het bereik.
- Stap 1: Merk en identiteit – onmiskenbaar zijn
- Stap 2: bereik vergroten – mediastrategie
- Stap 3: Monitoring van sociale media – kerncijfers en resultaten
Merk en identiteit – onmiskenbaar zijn
Het eerste wat je dus moet doen is je bewust worden van jezelf, je eigen merk en het effect ervan op andere mensen. De projecten verschillen, evenals de doelgroepen. Als je met je merk, product of dienst een jonge doelgroep bedient, is het aan te raden om een andere mix van social media platforms te kiezen dan je voor een oudere doelgroep zou doen. In het algemeen geldt de vuistregel: hoe jonger het netwerk, hoe jonger de gebruikers.
Netwerkmix op basis van doelgroepen
Terwijl klassieke netwerken zoals MySpace en StudiVZ al lang van de markt zijn verdwenen, veroveren nieuwe netwerken met nieuwe concepten de markt. Vooral op mobiele apparaten werken Facebook & Co., communicatie, altijd en overal. In het verleden werd ernaar gestreefd zoveel mogelijk media en mogelijkheden te combineren om een multimedia-ervaring voor de gebruiker te creëren. Vandaag de dag beginnen sociale netwerken vaak met slechts één doel. Twitter was bedoeld om korte tekstberichten over de hele wereld te verspreiden Instagram werd ontwikkeld om foto’s met vrienden te delen. Nieuwe sociale netwerken komen met nog schaamtelozer ideeën. Snapchat, bijvoorbeeld, bewaart informatie niet permanent. Berichten zijn slechts eenmaal zichtbaar voor gebruikers, daarna nooit meer. Een nieuwe stimulans die vooral jonge doelgroepen aantrekt. Dus hoe langer sociale netwerken bestaan, hoe groter de kans dat jongere gebruikers overstappen naar alternatieve sociale netwerken. Dit is ook te zien bij de industriegigant, waar oudere gebruikers (voor sociale netwerken) het meest actief zijn. Facebook is synoniem geworden met sociale platforms op het web – daarom zijn er hier nu ook oudere, minder internetvaardige gebruikers. Tegelijkertijd heeft Facebook waarschijnlijk de meest welvarende doelgroep van alle sociale netwerken. Bovendien is het, wat targeting en retargeting betreft, een van de meest volwassen platforms voor sociale-mediamarketing.
Mediaplan: Wie bent u?
Zodra de geschikte netwerken zijn gekozen, worden duidelijke capaciteiten en thema’s vastgesteld. Dit betekent dat het begrip zowel de frequentie van de interactie als het type omvat. Het maakt niet uit of u 3 keer per dag een nieuwe post kunt schrijven of slechts 3 keer per week, het is belangrijk om op regelmatige basis nieuwe inhoud aan te bieden. Op die manier versterkt u uw aanwezigheid door een constante, gelijkmatig verdeelde informatiestroom. De tweede belangrijke factor is het onderwerp van uw berichten in sociale netwerken. De eenvoudigste, meest verstandige manier is nog steeds de klassieke vraag in marketing: Wat wil ik aanbieden? Wat verwacht mijn klant? Met een intelligente mix van bestaand materiaal en behoeften van potentiële klanten, kunt u relevante onderwerpen plaatsen. Voor een juwelier kan dit het reinigen van bepaalde metalen of materialen zijn, voor een make-up producent de gewone stylingtip. Het komt erop aan de gebruiker aan te spreken en inhoud met toegevoegde waarde aan te bieden. Dan zullen bezoekers interactie hebben met je berichten, ze leuk vinden en ze delen met vrienden. Zij vertrouwen op hun beurt de informatie omdat die van vrienden komt. Dus kies verstandig:
- Uw doelgroep op het internet
- Het (de) sociale netwerk(en) in kwestie
- Relevante onderwerpen en inhoud
Bereik vergroten – Mediastrategie
Het vergroten van je bereik is soms een tijdrovende en vervelende onderneming. Als u de belangrijke beslissingen vanaf de eerste stap neemt, de keuze van doelgroepen, netwerk en onderwerpen, is er al een goede basis gelegd, zoals zo vaak het geval is. Als u stap 1 ter harte neemt, zult u vroeg of laat fans en volgers krijgen voor uw project met uw persoonlijke of bedrijfsfanpagina. Met een meer diepgaande social media-strategie kunt u echter uw succes op het gebied van bereik en interactie vergroten. De A&O voor je fan pagina: Zorg dat gebruikers interactie hebben met uw inhoud:
- Regelmatige berichten op het uur van de dag
- Link naar andere gebruikers en fanpagina’s
- Gebruik backstage materiaal, foto’s en informatie die niet iedereen heeft
- Het plaatsen van externe, d.w.z. inhoud van derden, is net zo interessant voor uw fans
- Blijf bij je onderwerp, creëer relevantie (of beter, expertstatus) voor jezelf.
- Gebruik vragen, spreek mensen aan
- Nodig gebruikers actief uit om commentaar te geven
Al het andere, meer intensieve, is moeilijk te implementeren voor individuen of bedrijven zonder een social media manager. Te beginnen met interessante opties zoals retargeting via de eigen website, doelgroepspecifiek campagnebeheer in Facebook Ads & Co. of zelfs monitoring. Voor deze, meer specifieke tools om het bereik te vergroten, raden wij altijd aan een bureau of een social media expert aan uw zijde te hebben.
Laten we dus overgaan tot de evaluatie van alle maatregelen, het toezicht. Hoeveel moeite doet welk gebied, welke actie, welk idee… en belangrijker nog, hoe succesvol zijn de afzonderlijke concepten voor groei en expansie? Dit alles kan alleen worden vastgesteld door middel van gecontroleerd operatief werk. Het voortdurend optimaliseren en verbeteren van het eigen social media-concept moet daarom altijd de hoogste prioriteit hebben. Wie erin slaagt zijn bezoekers en fans te begrijpen, weet hen ook het hof te maken en te overtuigen – of het nu om een product, een merk of een dienst gaat. Sociale netwerken vereisen intuïtie, zoals elke baan met de klant. Optimalisering is dus altijd een onderdeel van succes.