Instagram Shopping: Vereisten, instructies, kosten en tips – Verkopen op Insta
Instagram Shopping is al een tijdje een probleem voor veel merken. Maar de nieuwe, extreem toegenomen aanwezigheid van de shoppingfunctie binnen de app, die TikTok concurrentie brengt, moet zeker een extra vermelding waard zijn! Vanaf dit weekend is de Shopping-functie meer dan ooit aanwezig op Instagram, direct in het hoofdmenu van de app, altijd en overal, wat je ook aan het doen bent op Instagram. Ook in verband met influencer marketing is social selling zeer interessant voor adverteren op Instagram, met directe verkoop. Maar hoe werkt Instagram Shopping? Kan iemand het doen? Hier is een beetje inzicht.
Als sociaal netwerk heeft Instagram meer dan 1 miljard maandelijks actieve gebruikers. Daarmee is Instagram het netwerk met de hoogste engagement, zelfs nog vóór Facebook zelf. Ongeveer 70% van de Instagram-gebruikers is jonger dan 35 jaar. Een zeer sterke doelgroep, ook met het oog op de toekomst en de strategische ontwikkeling van het eigen merk. Producten zijn al zo’n twee jaar linkbaar op Instagram. Daarom is deze functie al geruime tijd een insider tip van ons e-commerce bureau.
Tot nu toe moest je hiervoor een Facebook-shop opzetten. De inspanning was voor velen dan ook te hoog, de eigen winkel moest immers op Facebook worden aangesloten om vervolgens producten op Instagram te kunnen markeren. Nu is alles veel gemakkelijker, veel meer aanwezig.
Maak een Instagram winkel aan in de app en je bent klaar. U kunt producten maken en ze in uw foto’s en video’s linken.
Daarom wilden we het je meteen vertellen! Vandaag zullen we samen een eerste, fundamentele blik op de functie werpen. Wij krijgen vaak zeer eenvoudige vragen over Insta Shopping. Dit artikel beantwoordt alle vragen stap voor stap.
- Wat is Instagram Shopping?
- Is Instagram winkelen de moeite waard?
- Hoe werkt Instagram Shopping?
- Hoe kun je spullen verkopen op Instagram?
- Hoeveel kost Instagram Shopping?
Wat is Instagram Shopping?
Wanneer u de app start, verschijnen er 5 pictogrammen in het hoofdmenu. Een daarvan is nieuw, de Instagram Shopping-functie.
Het pictogram staat niet alleen aan het begin van de app, maar ook op alle subpagina’s. Het maakt niet uit of het gaat om de nieuwsstroom, je eigen profiel of het zoeken naar inhoud en kanalen. Hiermee probeert Instagram iets totaal nieuws: het wordt een sociaal winkelnetwerk. Als u de rubriek Winkelen opent, vindt u de startpagina voor deze rubriek. Van hieruit kunt u zoeken of navigeren per onderwerp. U vindt er producten, winkels en verdere inspiratie gemarkeerd door gebruikers (of merken).
Hier kunnen influencers bijvoorbeeld uw producten (of uzelf) taggen.
Tip! Productvideo’s in plaats van foto’s
Zoals je hebt geleerd in het artikel Instagram Video Algorithm, legt Instagram steeds meer de nadruk op video-inhoud. TikTok is een grote concurrent met al 800 miljoen gebruikers. Dior, bijvoorbeeld, gebruikt video’s om de producten levendiger te maken.
Dat is Instagram winkelen voor gebruikers. Nu willen wij overgaan tot het zakelijk gebied, dat voor u als marketingkanaal belangrijk is. Onder het desbetreffende product of de desbetreffende winkel vindt u uiteraard nog meer artikelen uit de winkel.
Kerncijfers: Is Instagram Shopping de moeite waard?
Laten we eens nader kijken naar de vraag: “Is Instagram winkelen de moeite waard? Ook in verband met sociale handel in het algemeen, of het potentieel ervan voor de toekomst. Laten we eerst eens kijken naar de vraag: “Is Instagram het waard?”
Instagram of… wat gebruiken bedrijven?
Zoals reeds in de inleiding werd beschreven, heeft Instagram meer dan 1 miljard maandelijks actieve gebruikers. Daarmee is Instagram het netwerk met de hoogste engagement, zelfs nog vóór Facebook zelf. Bereik en interactie, je vindt ze allebei op Instagram. Maar maken bedrijven wel gebruik van de mogelijkheden op Instagram? 76% van de bedrijven wereldwijd gebruikt Instagram. Hier ziet u het exacte percentage bedrijven dat in januari 2020 wereldwijd socialemediaplatforms gebruikt.
Sociale-mediamarketing: reclame-uitgaven tot 2022
De volgende belangrijke vraag: hoe ontwikkelen zich de investeringen van bedrijven in sociale marketing? Hieruit blijkt uiteindelijk of bedrijven en merken vertrouwen hebben in marketingcampagnes via sociale media of eerder in alternatieve reclamevormen. Hier ziet u de investeringen in social media advertising wereldwijd van 2007 tot 2018 en de prognose voor 2022 (in miljoenen US dollars).
Aandeel Facebook: moedermaatschappij in beeld
Instagram maakt deel uit van het Facebook-concern sinds Mark Zuckerberg het overnam. Als je naar de aandelenkoers van het bedrijf kijkt, weerspiegelt die de veranderde marketingwereld. De waarde van het bedrijf stijgt en stijgt. Hier volgt een overzicht van het afgelopen jaar (grafieken van Ariva.de):
In het kader van het jaarlijkse overzicht van het Facebook-aandeel volgt hier een overzicht van de koersontwikkeling van het aandeel in de afgelopen jaren. Ja, een investering zou de moeite waard zijn geweest!
Directe verkoop in plaats van indirecte reclame
Een blik op de reclame-investeringen van bedrijven laat zien dat de relevantie van socialemediamarketing blijft toenemen. De marketingmix zal dus blijven diversifiëren, naast nieuwe netwerken zoals TikTok als concurrent van Instagram, zullen ook uitgebreide functies worden toegevoegd, zoals de Insta Shopping-functie.
Hoe werkt Instagram Shopping?
Op de vraag: Hoe kun je spullen verkopen op Instagram? Tot nu toe was influencer marketing het grote onderwerp op Instagram als het gaat om marketing van producten. Nu kunnen producten rechtstreeks worden gecreëerd en dus via advertenties gericht op de markt worden gebracht. Gebruikers hoeven Instagram niet meer te verlaten om door hun eigen productcatalogus te bladeren.
De gouden jaren ’20 brengen dus geheel nieuwe marketingmogelijkheden voor bedrijven en merken met zich mee. In social media marketing is deze nieuwe, uiterst aanwezige versie van Instagram Shopping natuurlijk ook goud waard. Maar niet alleen voor gevestigde bedrijven, ook nieuwe en jonge merken kunnen zich op deze manier nog eleganter presenteren. Met één klik op het pictogram bent u in de wereld van Instagram Shopping.
Meer dan 80% mobiel verkeer
Aandeel van Instagram.com desktopverkeer naar land van herkomst in september 2020
Hoeveel kost Instagram Shopping?
Het opzetten van een Instagram winkelkanaal is gratis. Het enige wat je hoeft te doen is je eigen Instagram kanaal aanmaken.
Instagram-account aanmaken
- Download de Instagram-app, voor Android of iOS.
- Druk op “Registreren
- Log in met uw bestaande Facebook-account, e-mail of telefoonnummer en tik op “Doorgaan”.
- Vul uw volledige naam in
- Kies een wachtwoord
- Voer uw geboortedatum in en tik dan op “Volgende”.
Voila! Je hebt een Instagram account aangemaakt. U kunt het nu gebruiken om de boodschappenfunctie in te stellen.
TikTok vs Instagram
Er zijn op dit moment veel veranderingen op de Instagram app. De zeer prominente functie Instagram Shopping, evenals een nieuw aspect dat ons vandaag opviel tijdens het opnemen van de