Social Media One: Marketing (Logo)

Bureau voor sociale media: Berlijn

Social Media Agency: Berlijn – Voor bedrijven betekent social media marketing in Berlijn het vinden van de juiste balans tussen alle opties die tot uw beschikking staan. Tussen Facebook, Instagram, YouTube, de nieuwere social media-app TikTok, speciale sociale netwerken, bv. LinkedIn voor bedrijven, Twitch voor gamers. Dan is er nog channel building, content productie of content marketing, community management, ads…. Maar laten we bij het begin beginnen!

Social Media Marketing: snel uitgelegd

Social Media Marketing – In Berlijn, maar ook in heel Duitsland, is het primaire doel van social media marketing maatregelen het opbouwen van bereik en een eigen community. Hoe groter uw gemeenschap, hoe gemakkelijker het is om aandacht te genereren voor uw merk of product. Aandacht die uiteindelijk leidt tot merkfans en verkoop, zowel in de online winkel als in de winkel in Berlijn.

Bent u geïnteresseerd in marketing op een specifiek sociaal netwerk? Lees meer hier en:

Wij kijken uit naar uw vragen, ideeën en wellicht de eerste gezamenlijke workshop over social media-strategie.

Stephan M. Czaja, Eigenaar

Berlijn: sleutelfiguren van onze metropool

U komt niet uit Berlijn? Hier zijn een paar kerncijfers over de stad:

Officieel zijn dat 3,46 miljoen inwoners, officieus nog meer, en als je het omliggende gebied, bijv. Potsdam, daarbij optelt, kun je het potentieel in Berlijn nog vergroten. Dat alleen al, met je directe omgeving, in een straal van 20, 30 km. Hoe meer mensen over u en uw merk praten, hoe bekender uw merk en uw product worden voor anderen.

Zo is het in het echte leven, maar ook in sociale netwerken. Aanbevelingsmarketing is dus het grote doel, via directe aanbeveling en indirect, bv. via ‘likes’, vind ik leuk’, commentaar of zelfs directe berichten, die natuurlijk beantwoord worden door uw goede community management. Elke interactie verhoogt het niveau van bewustzijn. Het is dus nog nooit zo gemakkelijk geweest om bekendheid op te bouwen. Denk maar aan het fenomeen van de influencers, die natuurlijk ook in Berlijn sterk aanwezig zijn. Weinig moeite, het bereik. Heel anders dan vroeger, b.v. met reclameborden of radioreclame in Berlijn. Hoge investeringskosten, geen interactie, veel visuele contacten maar weinig prestaties.

Producten en merken die door vrienden worden gebruikt, waar vrienden over praten, worden veel vertrouwd. Gebruik dus het mechanisme achter sociale netwerken voor uw merk!

Tip! U kunt uw bereik aanzienlijk vergroten door het plaatsen van betaalde advertenties, advertenties in de sociale media. U kunt bijvoorbeeld mensen bereiken op basis van interesse, of ook specifiek op basis van locatie. Bijv. direct in Berlijn-Kreuzberg!

Veel voordelen van social media marketing in Berlijn, die we later zullen bespreken.

Agentschap

Agentschap: Analyse, concept en gemeenschap – doelen stellen

Een blik op de branche, product(en), doelgroep(en) is de eerste stap naar een eigen social media strategie.

Merk- en productanalyse (in de workshop)

Analyse (in de workshop) – Een blik op de branche, product(en), doelgroep(en) is de eerste stap naar een eigen social media strategie. In de eerste plaats is de industrie de beslissende indicator, is het reizen, dierenvoeding, elektrische auto’s, banken…? dan gaat het naar de producten, natuurlijk vooral die welke uiteindelijk bijzondere prioriteit hebben in de communicatiestrategie. Hieruit kunnen we de doelgroep, uw ideale klant, afleiden. De doelgroep wordt ook onderverdeeld, denk aan eenvoudige parameters zoals leeftijd. Ook al heeft uw product een betrekkelijk smalle doelgroep van 30 tot 39 jaar, ook hier lopen de meningen uiteen. Het grote voordeel van sociale-mediamarketing is dat u zich kunt richten op mensen zoals u al hebt gezien. Zo kunt u gerichte individuele campagnes opzetten, bijvoorbeeld voor 30- tot 34-jarigen en 35- tot 39-jarigen. Je zou ook kunnen differentiëren naar woonplaats, interesses,… Het aanbod is groot!

Routekaart en strategie: uw pad

Om dergelijke strategieën te ontwikkelen, komen wij bijeen in een eerste, gezamenlijke workshop. Vervolgens kunnen concrete maatregelen worden afgeleid, die op hun beurt worden verpakt in een stappenplan, kort en duidelijk. Op deze manier heeft u als klant een zeer goed overzicht in het begin en ook later, bij actief social media beheer.

Strategie, sociale netwerken, creatieven – in de tweede stap ontwikkelen onze social media-experts de strategie, die (simpel gezegd) de selectie van sociale netwerken, de creatieven (media) voor de afzonderlijke postings en vooral de productie omvat! Uiteindelijk is er een precieze strategie die alle medewerkers kunnen volgen, maar ook externe bureaus, mocht u extra reclamebureaus, PR-bureaus of zelfs online-marketingbureaus in de arm hebben genomen.

Prestatie (efficiëntie) in marketing ontmoet creativiteit

Afhankelijk van de grootte van het bedrijf, verschilt het werk heel erg! Maar één ding is waar voor alle bedrijven: efficiënt. Dit is precies waar wij voor staan met onze naam, Social Media One. Prestatie (efficiëntie) ontmoet creativiteit. Maar prestaties komen altijd op de eerste plaats.

Een klein voorbeeld: Nog maar tien jaar geleden was er eigenlijk maar één sociaal netwerk waar mensen op zaten, ook bedrijven, namelijk Facebook. Tegenwoordig zijn er veel platforms en aanbieders, YouTube, TikTok, Instagram en nog meer gespecialiseerde netwerken voor afzonderlijke belangengroepen. Bijvoorbeeld LinkedIn voor zakenmensen, Twitch voor gamefans of Pinterest voor creatievelingen op zoek naar inspiratie. Oh ja, en Twitter, Yodel, … activiteiten op alle sociale netwerken, niet zo voor kleine bedrijven een financiële ramp. Het is hetzelfde met doelgroepen, mensen van 0 tot 99 jaar aanspreken brengt geen relevante inhoud bij de gebruikers. Vanuit deze centrale aspecten rond de selectie van sociale netwerken, de bepaling van een specifieke doelgroep, komen vele andere parameters samen om een sociale-mediastrategie te vormen.

Social media-agentschap: KPI in beeld

Als social media bureau zorgen wij voor alle aspecten. Tijdens regelmatige vergaderingen, in Berlijn ter plaatse of via videocall, geven wij u updates over de belangrijkste prestatie-indicatoren (KPI) en bespreken wij het optimalisatiepotentieel. Hier vindt u nog meer informatie over de afzonderlijke sociale netwerken en ons werk:

Activiteiten, gemeenschap, reclame en optimalisering – luid en brutaal, ernstig en vertrouwenwekkend, dit alles is gedefinieerd, nu gaat het om actief werk, met de gemeenschap. Dagelijks community management betekent reageren en interacteren. Dienovereenkomstig wordt nieuwe inhoud (postings) van het redactionele plan gepubliceerd, worden commentaren beantwoord, evenals directe berichten.

Gemeenschap, responstijd en algoritme

Met name de responstijd is een belangrijke parameter voor het algoritme van de sociale netwerken, vooral wanneer het gaat om bedrijven. Sociale netwerken willen immers actieve sociale-mediakanalen, geen reclameplatforms. Dat betekent dat als ze niet reageren op hun gemeenschap, je zichtbaarheid daalt. Maar u heeft nog meer voordelen, met elke reactie op een opmerking, een bericht of andere recensies brengt u uw merknaam in het gesprek en dus ook in de omgeving, in Berlijn en daarbuiten. Wij bouwen actieve gemeenschappen voor onze klanten!

Productie van inhoud en online/offline acties

Foto’s, video’s, GIF’s, teksten, emoji’s– de gemeenschap wordt voortdurend vermaakt met een grote verscheidenheid aan media-inhoud. Want social media marketing gaat ook over entertainment. Evenementen, POS en beïnvloeders – niet alleen in het sociale netwerk zelf, hoe groter het bedrijf, hoe meer evenementen er offline plaatsvinden. Op het POS, direct in de winkel, evenementen zoals beurzen of festivals, maar ook via influencer events, gerichte dagen met veel authentiek bereik.

Optimaliseren van KPI’s – inhoud, community en campagne analyse met aansluitende monitoring en rapportage. Regelmatige bijeenkomsten met onze social media-experts houden u op de hoogte van de belangrijkste kerncijfers.

Referenties

Cases

Media

Reclame

Bereik en reclame: doelstellingen bereiken

Laten we terugkomen op een van de belangrijkste aspecten van social media marketing, reclame! Advertenties, of advertenties, hebben een onverslaanbaar voordeel ten opzichte van bijna alle andere reclameplatforms:

Het gericht versturen van informatie op basis van gebruikersgegevens

Campagneplaatsing – Betaald bereik voor inhoud, dark posts en evaluatie. Onze campagne-experts maken, speciaal voor Berlijnse klanten, regionale advertenties, soms alleen voor specifieke districten, maar ook nationale en internationale campagnes in verschillende talen. Bij ons heeft u één aanspreekpunt voor micro- en macro-reclame.

Targeting: Social Media “Switch Ads

Targeting – Instagram, TikTok, Facebook of Youtube, gericht op parameters zoals woonplaats / locatie, leeftijd, interesses, en nog veel meer. We zouden bijvoorbeeld kunnen zeggen dat u zich alleen wilt richten op vrouwen en mannen van 25 tot 35 jaar, alleen in het district Berlin-Mitte, bijvoorbeeld in de zomer wanneer er veel toeristen zijn. U zou zelfs inwoners van Berlijn kunnen uitsluiten van het zien van de advertentie. U differentieert de advertentie, afhankelijk van of u zich richt op inwoners of toeristen. Elke individuele doelgroep krijgt een advertentie op maat!

Tip! Ook voor e-commerce en Google Ads / Native Ads – voor onze klanten, onze campagne-experts niet alleen het beheer van reclame in sociale netwerken. Speciaal voor onze klanten met e-commerce een extra voordeel! Op die manier bespaart u opportuniteitskosten.

Lees meer over onze agentuurdiensten voor:

Voorbeeld parameter (reclame):

  • Doel: volgers opbouwen + nieuwsbrief funnel entry
  • Doelgroep: Personen tussen 34 en 44 jaar
  • Interesses: Financiën (bv. frequente interactie met onderwerpen rond “sparen”)
  • Waar? Uitsluitend mensen in de wijk Prenzlauer Berg.

Contact en contactpersonen

Alles begint met een workshop Minus wij kijken uit naar uw project aanvraag! Hier vindt u onze contactgegevens en contactpersonen voor Berlijn:

Sociale media één

Kernanalyse

Kern Analyse

Analyse van het kanaal, de doelgroep en de concurrentie, met aansluitend overleg en bepaling van de doelstellingen.

Wegenkaart

Gids

Ontwikkeling vansociale-mediadoelstellingen en productiestrategie, persoonlijk en ter plaatse

Strategie

Doelstelling

Social media concept, productie en redactioneel plan uit één hand. Leestip: Sociale-mediastrategie

Gemeenschap

Gemeenschap

Community management zorgt voor organisch bereik en creëert merkfans. Leestip: Community Management

Sociale media-advertenties

Reclame

Campagne schakelen, betaald bereik voor content, dark posts en evaluatie. Lees tip: Facebook Ads

Melding

Evaluatie

Analyse van inhoud, gemeenschappen en campagnes met aansluitende monitoring en rapportage. Leestip: Toezicht

Vergaderingen

Communicatie met de klant

Regelmatige afspraken met onze social media experts voor optimalisatie van de strategie. Een klein inzicht in de beste praktijken.

Influencer

Vermenigvuldiger

Merkvertegenwoordigers en verwijzingsmarketing zijn een belangrijk instrument in sociale marketing. Leestip: Influencer Marketing

Evenementen

Evenementen

Met expertise van voeding tot mode, organiseren wij influencer evenementen met top media output. Leestip: Influencer Event

Spreker

Spreker

Onze experts brengen hun kennis op een gerichte manier over op uw medewerkers of gasten. Lees Tip! Sociale media spreker

Workshop

Voortgezet onderwijs

Wij brengen uw medewerkers op de hoogte en begeleiden u als mentor in social media marketing. Leestip: Workshop sociale media

Liefde

Beste

Wij werken aan merkfans, niet aan volgers. Wij vertrouwen aanwezigheid toe met aandacht voor detail. Leestip: Social media bureau.