Personeelsverdediger: Versterking (Rekrutering)

Pleitbezorgers onder de werknemers zijn zeer belangrijk voor de aanwerving van personeel en natuurlijk voor een positief imago. Als u zeer goed personeel nodig hebt wegens geavanceerde technologie, ingewikkelde processen of zelfs eersteklas management, kunt u vooral via de kortste weg aan goede mensen komen. Bijvoorbeeld aanbevelingen van het eigen personeel van de onderneming. Dit is niet alleen mogelijk aan de universiteit of in de eigen vriendenkring, maar natuurlijk ook via evaluaties op sociale netwerken. Want waar begint de zoektocht? Meestal kijk je op Google, Facebook en andere netwerken zoals Kununu of Yelp. Wat zeggen ex-werknemers? Wat zeggen de huidige werknemers? Geef negatieve stemmen niet alleen de ruimte, want slechts weinigen die positieve ervaringen hebben, doen daar verslag van. Daarom moet u werknemers actief vragen of ze een recensie willen schrijven. Het is de moeite waard, want bijna niemand denkt eraan. Als u als bedrijf slechts 2 beoordelingen hebt ontvangen, tweemaal slechts één ster van de mogelijke vijf, komt dat voor buitenstaanders direct negatief over. Hier moet u aandacht aan besteden in uw reputatiemarketing!

Positieve recensies op sociale netwerken

Natuurlijk zouden we vandaag kunnen kijken naar de algemene vraag, hoe krijg je gelukkige werknemers? Van werktijden tot flexibele werktijden, bonusuitkeringen, meer vakantiedagen, de algemene stemming in het team tot kleine attenties die aan de werknemer moeten worden gegeven! Maar wij willen ons richten op reputatie in digitale media. Wanneer hebt u immers ooit uw recensies op Google gecontroleerd? Of beter nog, wanneer was de laatste keer dat je de kijkcijfers positief beïnvloedde?

Het actief organiseren van evaluaties vergt slechts een paar dagen werk, maar heeft positieve effecten voor maanden en jaren. Passieve, positieve PR. Het wordt nog beter, er is tenslotte een derde persoon die over u praat, namelijk Google. Dit platform geeft het 4,8 van de 5 sterren. Referral marketing van de beste soort.

Positieve recensies zijn maar al te veel waard. Vooral wanneer het gaat om gekwalificeerde werknemers, omdat zij u als potentiële nieuwe werkgever of werkgever van tevoren leren kennen. En reputatie, d.w.z. extern aanzien, is enorm belangrijk geworden voor bedrijven in tijden van sociale media en beoordelingsportalen. Feit is dat maar weinig bedrijven er dagelijks over nadenken om zelf actief invloed uit te oefenen op evaluaties. Het gaat hier geenszins om gekochte recensies of beïnvloede recensies, maar gewoon om tevreden klanten en tevreden werknemers te vragen of zij een recensie zouden schrijven.

Uit ervaring hebben wij als social media consultants in veel bedrijven gezeten. Zelfs in bedrijven met meer dan 1000 werknemers en 100 vestigingen wordt zelden aandacht besteed aan reputatie op het internet. Vooral portalen die niet direct in de belangstelling staan, voor de meesten alleen Facebook, worden meestal genegeerd. Toch zoekt meer dan 80% van de mensen hun informatie op Google. Hebt u ooit actief naar uw Google-ratings gekeken?

Velen die zich vooraf informeren, gaan echter ook naar andere portaalsites die zich alleen bezighouden met het onderwerp bedrijfsleven, zaken en werkgevers, bijvoorbeeld. Beoordelings portalen zoals Kununu. Vandaag willen we dus een blik werpen op het belangrijkste platform voor uw eigen reputatie.

Google beoordelingen

Google is het platform en de plaats bij uitstek voor het zoeken naar informatie op het internet. Van eenvoudige woorden tot geformuleerde vragen, gebruikers zoeken hier meerdere malen per dag naar alles wat ze willen weten of kopen. Recensies op Google zijn maar al te belangrijk bij het vinden van werknemers. Tevreden werknemers die als pleitbezorgers positieve recensies geven, zijn natuurlijk goud waard, want alle potentiële klanten zullen juist deze recensies doorlezen. Google stelt elke gebruiker in staat een beoordeling te geven, zodat iedereen bedrijven, maar ook producten en online winkels kan beoordelen. De rating speelt niet alleen een belangrijke rol voor het Google-algoritme, het is ook een belangrijke bron van informatie voor potentiële klanten. Wat zeggen de anderen?

Sociale reputatie is een uiterst belangrijk punt bij de aanwerving van werknemers. Als werknemer verbind je je immers voor maanden, jaren en soms zelfs levenslang aan een bedrijf. Elke beslissing moet goed genomen worden. Vooral als u voordien vele jaren in uw eigen academische opleiding hebt geïnvesteerd, wilt u een werkgever die voldoening belooft. Het gaat niet altijd in de eerste plaats om de hoogte van het salaris; vooral de werkomgeving maakt veel verschil. Het team is erg rechts. Kun je met de anderen opschieten? Flexibele werktijden zijn belangrijk, maar wat als ik een dag thuis moet blijven? Moet ik elke ochtend om 6 uur op kantoor zijn of kan ik flexibel beginnen?

Al deze vragen kunnen positief worden verpakt in de vorm van een evaluatietekst en vooraf worden beantwoord. Bijvoorbeeld als verschillende werknemers het hebben over de flexibele werktijden of de over het algemeen zeer goede sfeer in het team. Als elke dag op het werk leuk is, dan voelt het helemaal niet als werk!

  • Actieve vraag, bijvoorbeeld aan het eind van de stage
  • Typische vragen beantwoorden met kleine verhaaltjes en zinnetjes

Facebook beoordelingen

Facebook is ook een belangrijk platform voor de aanwerving van personeel. Omdat een grote dwarsdoorsnede van de samenleving, van 20 tot 70 jaar oud, hier te vinden is. Velen kijken hier voor het eerst naar het nieuwe bedrijf voordat ze solliciteren. Wat doet het bedrijf? Waar gaat het over? Wat zeggen anderen over bedrijf XY? Facebook is het grootste sociale netwerk in deze wereld en natuurlijk is Facebook ook afhankelijk van de beoordelingsmogelijkheid.

Wist je dat? Facebook begon als een puur beoordelingsplatform. Destijds ontwikkelde bedrijfsoprichter Mark Zuckerberg een platform waarop studenten van Harvard University met elkaar konden worden vergeleken. Heet of niet? Natuurlijk was dit een onmiddellijke en enorme sensatie, niet alleen op de campus, maar in heel Amerika. Dus Facebook verspreidde zich als een lopend vuurtje. Steeds meer studenten aan universiteiten wilden weten wat Facebook nu precies was. De rest is geschiedenis.

Ratings zijn dus altijd het centrale instrument van Facebook geweest. Denk maar aan de Like-knop, uiteindelijk ook een vorm van rating. Daarom moet u ook uw werknemers voor u winnen als pleitbezorgers als het gaat om positieve beoordelingen op Facebook. Een groot deel van de potentiële nieuwe werknemers informeert zich eerst op Facebook. Voor zover uw wervingsstrategie niet gericht is op werknemers jonger dan 20 jaar geld, is Facebook een uitstekend instrument om goede werknemers te vinden. Zorg altijd voor uw digitale reputatie en controleer uw beoordelingen op Facebook. Benader desnoods werknemers om te zien of zij zo vriendelijk willen zijn om een positieve recensie te geven! Vooral als werknemers al twee of drie jaar voor u werken, lijkt het een geweldige baan! Waarom maak je er geen verhaaltje van?

Veel evaluaties die worden gemaakt hebben voornamelijk betrekking op producten. Bedrijven en ondernemingen, waarom zouden mensen hen beoordelen? In de regel zult u dus te maken krijgen met negatieve commentaren op sociale netwerken als zij nauwelijks andere public relations hebben. Om dit tegen te gaan, moet u aandacht besteden aan uw eigen positieve reputatie in de digitale media. Het actief organiseren van evaluaties vergt slechts een paar dagen werk, maar heeft positieve effecten voor maanden en jaren. Passieve, positieve PR. Het wordt nog beter, er is immers een derde partij die over u praat, namelijk Google. Dit platform beoordeelt u met 4,8 van de 5 sterren. Referral marketing van de beste soort.

Kununu, Yelp & Co

Zijn er nog andere sociale netwerken naast Facebook en Google? Met Google bedoelen we natuurlijk het hele Google-universum, inclusief YouTube. Ja, in feite zijn er andere relevante platforms die concurreren om opinie en bereik. Een paar van deze platforms zijn relevant als het gaat om het beoordelen van bedrijven. Een daarvan is het bedrijfsbeoordelingsportaal Kununu, maar ook geel. Beide platforms hebben een relatief klein bereik in vergelijking met de twee hierboven genoemde bedrijven, maar op het specifieke gebied van bedrijfsonderzoek hebben ze wel degelijk relevantie en moeten daarom ook worden overwogen als het gaat om een positieve digitale reputatie.

Sociale advertenties voor uw doelgroep

Als u uiterst efficiënt personeel wilt werven, gebruik dan uw personeelsvertegenwoordigers om een korte pr-video te maken, en gebruik deze vervolgens voor uw sociale advertenties.

Stel je twee jonge mensen voor die op een bankje in het park zitten te filosoferen over hun toekomst nadat ze de middelbare school hebben afgemaakt en op zoek zijn naar de juiste baan. Plotseling duikt er een filmpje op op Instagram met een vriendelijke jongeman die kort vertelt over zijn baan en de voordelen van een leerwerktraject opsomt. Spontaan praten de twee jongeren over deze baan, de werkgever en misschien stuur je je sollicitatie.

Via social kunt u uiterst precieze doelgroepen bereiken, met exacte interesses en natuurlijk geografische kenmerken. Of u nu een landelijke keten van banden en auto-onderdelen bent die op zoek is naar nieuw verkooppersoneel of een modeketen die speciaal personeel zoekt voor de winkels in het stadscentrum, u kunt met uiterste precisie de juiste mensen bereiken. Het wordt nog beter, u kunt bijvoorbeeld aangeven dat u alleen mensen uit een straal van 20 km rond Berlijn wilt laten solliciteren, ze moeten tussen de 16 en 21 jaar oud zijn en hebben aangegeven dat ze momenteel geen werk hebben of op school zitten of student zijn. Op die manier sluit u een zeer groot aantal mensen uit en vermijdt u natuurlijk ook onnodige kosten voor mediareclame.

Het is belangrijk de video emotioneel te maken, waarbij alles wat belangrijk is wordt verteld en getoond in een absolute beknoptheid van 15 tot 30 seconden. Bovendien moet er rekening mee worden gehouden dat de tekst op de video moet worden geplaatst, omdat de meeste video’s op smartphones geluidloos starten. Dit moet in gedachten worden gehouden bij het ontwerpen van dergelijke wervingsvideo’s. De tweede stap, een echte werknemer die op een vriendelijke manier vertelt en rapporteert. Roller, de perfecte video met uw werknemer als pleitbezorger.