Referral marketing – Positieve beoordelingen in sociale netwerken & online portals
Referral marketing – Natuurlijk kunnen we vandaag ingaan op de algemene vraag, hoe krijg je gelukkige werknemers? Van werktijden tot flexibele werktijden, bonusbetalingen, meer vakantiedagen, de algemene stemming in het team tot kleine attenties die aan de werknemer moeten worden gegeven. Maar wij willen ons richten op reputatie in digitale media. Immers, wanneer hebt u ooit uw ratings op Google gecontroleerd (als u al een bedrijf hebt of al met uw bedrijf bent begonnen)? Of beter nog, wanneer was de laatste keer dat je de kijkcijfers positief beïnvloedde?
Reputatie in de digitale media: beoordelingen
Het actief organiseren van evaluaties vergt slechts een paar dagen werk, maar heeft positieve effecten voor maanden en jaren. Passieve, positieve PR. Het wordt nog beter, er is tenslotte een derde persoon die over u praat, namelijk Google. Dit platform geeft het 4,8 van de 5 sterren. Referral marketing van de beste soort.
Positieve recensies zijn maar al te veel waard. Vooral wanneer het gaat om gekwalificeerde werknemers, omdat zij zich vooraf informeren over uw bedrijf als potentiële nieuwe werkgever. Reputatie, d.w.z. extern imago, is in tijden van sociale media en ratingportalen enorm belangrijk geworden voor bedrijven. Vooral voor startende bedrijven, die meestal niet kunnen schitteren met hoge salarissen en veel kerstbonussen.
Feit is dat maar heel weinig bedrijven eraan denken om zelf actief ratings te beïnvloeden in het dagelijks leven. Het gaat helemaal niet om gekochte recensies of beïnvloede recensies, maar gewoon om tevreden klanten en tevreden werknemers te vragen of zij een recensie zouden schrijven – zo simpel is het. Hoe meer, hoe beter (voor potentiële werknemers, klanten maar ook om zich van de concurrentie te onderscheiden).
Invloed van beoordelingen
Als social media consultant, ben ik in veel bedrijven geweest. Zelfs in bedrijven met meer dan 10.000 werknemers en 1.000 vestigingen wordt zelden aandacht besteed aan reputatie op het internet. Met name portalen die niet direct in beeld zijn, voor de meesten toch alleen Facebook, worden meestal genegeerd. Toch zoekt meer dan 80% van de mensen naar informatie op Google. Velen die zich vooraf informeren, gaan echter ook naar andere portaalsites die zich uitsluitend bezighouden met het thema zaken, bedrijfsleven en werkgevers, zoals Kununu.
Denk altijd vanaf het begin aan uw digitale reputatie!
Google beoordelingen
Google is het platform en de plaats bij uitstek voor het zoeken naar informatie op het internet. Van eenvoudige woorden tot geformuleerde vragen, gebruikers zoeken hier meerdere malen per dag naar alles wat ze willen weten of kopen. Recensies op Google zijn tegenwoordig erg belangrijk bij het vinden van werknemers. Tevreden werknemers die als pleitbezorgers positieve recensies geven, zijn natuurlijk goud waard, want alle geïnteresseerden zullen juist deze recensies lezen.
Google stelt elke gebruiker in staat een beoordeling te geven, zodat iedereen bedrijven maar ook producten en online winkels kan beoordelen – zelfs negatief. De rating speelt niet alleen een belangrijke rol voor het Google-algoritme, het is ook een belangrijke bron van informatie voor belangstellenden.
Wat zeggen de anderen?
Sociale reputatie is een uiterst belangrijk thema bij de aanwerving van werknemers. Als werknemer verbindt u zich immers aan een bedrijf: Maanden, jaren en soms zelfs een heel leven lang. Elke beslissing moet goed genomen worden. Vooral als u vele jaren in uw eigen academische opleiding hebt geïnvesteerd, wilt u een werkgever die voldoening belooft.
Het gaat niet altijd in de eerste plaats om de hoogte van het salaris, vooral de werkomgeving maakt veel verschil. Het team is erg rechts. Kun je met de anderen opschieten? Flexibele werktijden zijn belangrijk, maar wat als ik thuis moet blijven? Moet ik elke ochtend om 6 uur op kantoor zijn of kan ik flexibel beginnen? Al deze vragen kunnen van tevoren positief worden verpakt in de vorm van evaluatieteksten! Bijvoorbeeld als verschillende werknemers het hebben over de flexibele werktijden of de over het algemeen zeer goede sfeer in het team. Als elke dag op het werk leuk is, dan voelt het helemaal niet als werk!
- Actieve vraag, bijvoorbeeld aan het einde van een stage, einde van een opleiding, einde van het werk
- Typische vragen beantwoorden met kleine verhaaltjes en zinnetjes
Facebook beoordelingen
Facebook is ook een belangrijk platform voor de aanwerving van personeel. Omdat een grote dwarsdoorsnede van de samenleving, van 20 tot 70 jaar oud, hier te vinden is. Velen kijken hier voor het eerst naar het nieuwe bedrijf voordat ze solliciteren.
- Wat doet het bedrijf?
- Waar gaat dit over?
- Wat zeggen de anderen over bedrijf XY?
Facebook is het grootste sociale netwerk in deze wereld en natuurlijk vertrouwt Facebook ook op de beoordelingsmogelijkheid. Wist je dat? Facebook begon als een puur beoordelingsplatform. Destijds ontwikkelde bedrijfsoprichter Mark Zuckerberg een platform waarop studenten van Harvard University met elkaar konden worden vergeleken. “Heet of niet?” Natuurlijk was dit een onmiddellijke en enorme sensatie, niet alleen op de campus, maar in heel Amerika. Dus Facebook verspreidde zich als een lopend vuurtje. Steeds meer studenten aan universiteiten wilden weten wat Facebook nu precies was. De rest is geschiedenis.
Ratings zijn dus altijd het centrale instrument van Facebook geweest. Denk maar aan de“Like“-knop, uiteindelijk ook een vorm van evaluatie. Daarom moet u uw werknemers overtuigen als pleitbezorgers voor u of uw bedrijf als het gaat om positieve beoordelingen op Facebook.
Aanwerving: goede werknemers vinden
Een groot deel van de potentiële nieuwe werknemers vindt eerst informatie op Facebook. Zolang uw wervingsstrategie niet gericht is op werknemers jonger dan 20 jaar, is Facebook een uitstekend instrument om goede werknemers te vinden. Jongeren onder de 20 moeten Instagram of YouTube gebruiken . Zorg altijd voor uw digitale reputatie en controleer uw beoordelingen op Facebook. Vraag uw werknemers desnoods of ze zo vriendelijk willen zijn om een positieve recensie te geven. Vooral als ze al een jaar of twee bij je zijn, lijkt het me een geweldige baan! Waarom maak je er geen verhaaltje van, een recensie?
In de regel zult u te maken krijgen met negatieve commentaren op sociale netwerken als u weinig ander public-relationswerk hebt dat gericht is op positieve recensies. Om dit tegen te gaan, moet u aandacht besteden aan uw eigen positieve reputatie in de digitale media. Het actief organiseren van evaluaties vergt slechts een paar dagen werk, maar heeft positieve effecten voor maanden en jaren. Passieve, positieve PR. Het wordt nog beter, want een derde partij heeft het over hen, namelijk Google. Dit platform geeft hen 4,8 van de 5 sterren. Referral marketing van de beste soort.
PS: Hetzelfde geldt natuurlijk voor Amazon, als u uw bedrijfsmodel hier organiseert. Vooral op Amazon is verwijzingsmarketing (organisch of georganiseerd) uiterst belangrijk voor rankings en verkoop.
Kununu, Yelp & Co
Zijn er nog andere sociale netwerken naast Facebook en Google? Met Google bedoelen we natuurlijk het hele Google-universum, inclusief YouTube. Ja, in feite zijn er andere relevante platforms die concurreren om opinie en bereik. Enkele van deze platforms zijn van belang voor de evaluatie van bedrijven. Hiertoe behoort bijvoorbeeld het bedrijfsbeoordelingsportaal Kununu, maar ook Yelp. Beide platforms hebben een relatief klein bereik in vergelijking met de twee hierboven genoemde bedrijven, maar op het specifieke gebied van bedrijfsonderzoek hebben ze wel degelijk relevantie en moeten daarom ook worden overwogen als het gaat om een positieve digitale reputatie.