Merkvertegenwoordigers – verwijzingsmarketing in sociale netwerken

Merkverdedigers zijn goud waard in online marketing. Omdat referral marketing, in het bijzonder, uiterst effectief is. In veel blogposts hebben we het al gehad over belangrijke kengetallen op het gebied van sociale-mediamarketing, van het klikpercentage tot het interactiepercentage. Al deze cijfers bewijzen uiteindelijk het succes van de afzonderlijke campagnes. Succes dat gebaseerd is op advertenties is meestal speculatief en moeilijk te voorspellen in termen van bereik. Bereik dat afkomstig is van verwijzingsmarketing zal doorgaans veel eerder tot conversie leiden. Conversie betekent de conversie van bezoeker naar koper of naar een nieuwe fan van het socialemediakanaal.

Referral marketing, hoe werkt het?

Heel eenvoudig uitgelegd is een aanbeveling van een vriend of iemand die we kennen een duidelijke reden om te kopen. Het hoeft niet altijd om de grote investeringen en aankopen te gaan, het begint al bij de restaurantkeuze, kunt u iets aanbevelen? Hetzelfde geldt natuurlijk voor gebieden zoals dranken, wie zich een merk laat aanbevelen, koopt het vaker, is ook een merk geworden door een aanbeveling.

We hoeven de mensen niet eens te kennen; dat is bijvoorbeeld de manier waarop aanbevelingsmarketing in zoekmachines werkt. Op websites, in blogs en op portaalsites worden extra artikelen geschreven, bijvoorbeeld om een bepaalde elektriciteitsleverancier bekendheid te geven. Hoe vaker een website, vergelijkingsportaal of blog over de elektriciteitsleverancier schrijft, des te groter is de kans dat deze positief wordt beoordeeld. De kans dat onze elektriciteitsprospect via de zoekmachine voor deze aanbieder kiest, is aanzienlijk groter dan bij aanbieders die geen gebruik maken van aanbevelingsmarketing op het internet.

In een volgende stap kan aanbevelingsmarketing natuurlijk ook worden uitgebreid naar sociale-mediakanalen van derden. Bijvoorbeeld op het gebied van influencer marketing. Hier wordt gerichte inhoud gekocht, d.w.z. foto’s of kleine video’s waarin een relevante persoon, de voorvechter van het merk, over een bepaald product of een bepaalde dienst vertelt. Gesponsorde berichten zijn zeer effectief met de juiste merkbelangenbehartiger. Deskundigen worden speciaal aanbevolen, omdat zij staan voor kwaliteit en veel vertrouwen genieten. Brand advocates zijn dus niet alleen interessant voor klassieke producten, maar ook voor nieuwe, zoals software of apps.

Merkverdedigers in sociale netwerken

Vooral bij social media marketing wordt vertrouwd op de impact van merken. Elke actie met beïnvloeders heeft uiteindelijk betrekking op hun aanbeveling aan hun eigen gemeenschap. De duur van zo’n aanbeveling speelt zeker een rol, worden ze slechts één keer of vaker genoemd? Zoals we al van de klassieke marketing weten, is branding des te doeltreffender naarmate je de klant vaker bereikt. Als de klant de merknaam één keer hoort, zal deze in het dagelijks leven snel worden vergeten. Als de klant de merknaam gedurende een langere periode hoort, bijvoorbeeld drie of vier weken, zal deze steviger in zijn geheugen verankerd raken. Als de klant de merknaam zelfs maar een heel jaar hoort, zal deze misschien nooit meer uit zijn gedachten verdwijnen. Campagnes op de afzonderlijke sociale netwerken worden dan ook individueel gepland, niet alleen wat betreft de inhoud, maar ook wat betreft de keuze van de media en, uiteraard, de geschiktheid voor de doelgroep.

Laten we eens een blik werpen op de strategiebepaling van de afzonderlijke sociale netwerken:

Merken voor sprekers op YouTube – Video Marketing

Een succesvol formaat op YouTube omvat meestal een video met een speelduur van vijf tot tien minuten. Hier wordt een product op de voorgrond geplaatst, b.v. door middel van een verklarende video, een zogenaamde tutorial, door de integratie in het verhaal, d.w.z. het verhaal van de video, door middel van een test of een vergelijking, er zijn talrijke mogelijkheden! Het belangrijkste is dat YouTube in verhouding tot Facebook, Instagram, Twitter en TikTok met de meeste inhoud wordt gevuld. Dus als een video vijf tot tien minuten duurt, moet er een passend verhaal bij zitten.

Youtube voorbeelden van beste praktijken

Er zijn verschillende best-practice voorbeelden, van de Youtuber influencer die een schoonheidsproduct voor mannen wordt door het live te testen in de sportschool en te zien hoeveel zweet er wordt geproduceerd, hoe compatibel het is met de skin…. Op dezelfde manier kunnen video’s ook worden opgebouwd door bijvoorbeeld verschillende producten met elkaar te vergelijken, en ons product staat dienovereenkomstig hoog in de ranking van de Youtuber. Maar het werkt ook veel subtieler, bijvoorbeeld als je een reisorganisatie bent, is het het gemakkelijkst om een gratis vakantie aan te bieden. Natuurlijk worden de juiste logo’s geplaatst bij de boekingsbevestiging, tickets, en andere gelegenheden. Naast de visuele plaatsing wordt natuurlijk ook over de partner gesproken. Fans van Influenza die de video’s bekijken, worden zo indirect geïnspireerd om hun volgende vakantie te nemen, uiteraard met Reisebüro ABC.

Verhaal en video concept planning

Het verhaal is erg belangrijk voor YouTube-video’s, dus de planning is ook uitgebreider. Aan de andere kant hebben voorstanders van merken op YouTube het beslissende voordeel dat de video’s zeer lang kunnen worden bekeken. Aangezien YouTube eigendom is van Google, een van de grootste bedrijven ter wereld, heeft het niet alleen de aantrekkingskracht van een van de top drie sociale netwerken, maar ondersteunt Google ook de relevantie van YouTube via zijn zoekresultaten. Goede YouTube-video’s worden dus niet alleen getoond in de zoekresultaten van YouTube, maar natuurlijk ook aan alle gebruikers die Google gebruiken. Met een marktaandeel van meer dan 70% in Duitsland is de bezetting van YouTube en Google, door positieve voorstanders, dan ook interessant.

Een ander onovertroffen voordeel, bv. in vergelijking met Instagram en TikTok, is dat websites, online shops en landingspagina’s rechtstreeks in de beschrijvingen kunnen worden gelinkt. Dit helpt enerzijds om de verkoop te verhogen, maar ook om later bij de monitoring te evalueren welke Youtubers de meest succesvolle campagnes hebben gemaakt. Op die manier kunnen ook op lange termijn strategische samenwerkingsverbanden tot stand worden gebracht.

Doelgroep op YouTube: Gebruikers

De doelgroep op YouTube is relatief jong, maar niet alleen jongere kijkers zijn hier te vinden; een relatief brede sociale dwarsdoorsnede is nu thuis op YouTube. Van kleine grappige comedy video’s tot gedetailleerde verklarende video’s en natuurlijk hele colleges van universiteiten. Je kunt het allemaal vinden op YouTube! Wist je dat? Elk uur wordt meer dan 1000 uur aan videomateriaal geüpload naar YouTube. De concurrentie is hevig, en daarom is het raadzaam om met een ervaren social media-bureau samen te werken bij het ontwerpen van een YouTube-strategie voor videomarketing.

  • YouTube-video-inhoud heeft een verhaal nodig
  • Het verhaal kan eenvoudig zijn, een test of vergelijking, tot een uitgebreide explainer video en follow me around zoals in ons reisvoorbeeld.
  • YouTube-video’s zijn meestal vijf tot tien minuten lang
  • YouTube-video’s zijn zeer lang beschikbaar, niet alleen gedurende 24 uur, vaak jarenlang
  • YouTube-video’s worden niet alleen intern weergegeven in de zoekresultaten, maar ook in ’s werelds grootste zoekmachine, Google
  • YouTube-video’s maken het mogelijk rechtstreeks te linken naar websites, bv. online shops en landingspagina’s.

Brand advocates op Facebook – mensen en groepen

Vergeleken met YouTube marketing en Instagram marketing, is Facebook marketing het meest uitgebreide sociale netwerk. Omdat Facebook een van de eerste sociale netwerken was die op lange termijn overleefde, hadden de ontwikkelaars veel tijd voor uitbreidingen en innovaties. Terwijl de campagnes op Instagram en YouTube duidelijk gericht zijn op één persoon, heb je op Facebook verschillende mogelijkheden om reclame te maken voor producten en diensten. Er zijn twee gebieden in het bijzonder die interessant zijn voor bedrijven. De ene is de klassieke brand advocate, zeg maar, de persoon. Of het nu een blogger is, bv. een mamablogger die het heeft over voeding, kinderen, speelgoed en het leven, of de beroemdheid, de voetballer, de actrice, de zangeres. Aan de andere kant is er een tweede, zeer effectief middel voor brand advocacy of referral marketing op Facebook, groepen.

Groepen zijn individuele projectpagina’s of fanpagina’s die betrekking hebben op een onderwerp. Of het nu gaat om milieubescherming, complexe onderwerpen of ook zeer lichte gebieden, b.v. katten of zwembad in de tuin. In deze belangengroepen ontmoeten mensen elkaar die in een bepaald onderwerp geïnteresseerd zijn. Natuurlijk spitst u als social media manager meteen uw oren en zegt u, misschien is er ook wel de perfecte groep voor ons aanbod, product of dienst? Zeer waarschijnlijk!

Referral marketing in groepen: Facebook-strategie

Referral marketing in groepen is een zeer effectief instrument op Facebook als het gaat om marketing en het presenteren van nieuwe producten. Zoals hierboven in voorbeeld vermeld, zijn vooral mensen met een leeftijd boven 25, 30 jaar actief op Facebook. Bijgevolg is het betalend vermogen groter dan op netwerken zoals Instagram of TikTok. Een groot deel van de bevolking is hier geregistreerd, ongeacht in welk land ter wereld. Meer dan 50% van de Amerikanen, meer dan 50% van de mensen in het VK, Italië, Duitsland, Frankrijk, Zuid-Afrika, Mexico… Facebook biedt niet alleen mogelijkheden om nationaal te adverteren, ook wie internationaal wil verkopen met zijn online shop of gebruik wil maken van diensten als bijvoorbeeld Amazon Fulfillment, kan het bereik van Facebook snel opvoeren. Vooral bij groepen die betrekking hebben op een bepaald vakgebied, worden producten zeer efficiënt geplaatst. Als bijvoorbeeld een Mamiblog met meer dan 500.000 fans een nieuw stuk speelgoed introduceert, is de kans groot dat 1.000, 2.000 tot 10.000 verkopers zullen volgen.

Exkus: Amazon Fulfillment voor uw bedrijf

Dit is hoe het in detail werkt:

Korte beschrijving, beknopte verklaring: De detachering

Media-inhoud op Facebook moet kort worden gehouden. In tegenstelling tot YouTube, waar video’s tot 10 of 12 minuten lang kunnen zijn, produceert Facebook meestal eenvoudige foto’s of eenvoudige, kleine video’s. De video’s zijn geoptimaliseerd voor mobiele toestellen, bijvoorbeeld door naast de taal ook tekstinvoegingen te gebruiken. Dit komt omdat de meeste video’s gedempt starten op de Facebook-app, dus je moet het geluid apart activeren. Dit is natuurlijk erg praktisch wanneer u bijvoorbeeld op het werk, op de universiteit of op school bent. Voor socialemediabeheerders betekent dit dat ook met tekst rekening moet worden gehouden. Tegelijkertijd rijst, als het gaat om de gebruikstijd van de app, de vraag: hoe lang moeten video’s zijn? In de regel mag een Facebook-video niet langer zijn dan 20 tot 30 seconden.

  • Facebook referral marketing is effectief bij mensen maar ook bij groepen
  • De groepen zijn bijzonder interessant omdat de aandachtsgebieden zeer nauwkeurig zijn afgebakend
  • Korte en bondige media-inhoud
  • Videolengte maximaal 20 tot 30 seconden

Tip! Maak online en offline verbinding. Heeft u winkels en winkels in de steden? Gebruik Facebook-evenementen in combinatie met verwijzingsmarketing om de aandacht op uw evenement te vestigen via verschillende mensen of groepen. Zo kun je extra bereik opbouwen, de campagne nog interessanter en diverser maken, en dus meer interesse wekken bij gebruikers.

Brand advocates op Instagram – mode en lifestyle

Als u jonge doelgroepen wilt bereiken met uw social media-marketing, moet u vertrouwen op Instagram en zijn merkvertegenwoordigers. Op Instagram zijn er vooral gebruikers tussen de 15 en 25 jaar. De nieuwe generatie! Hier moet u natuurlijk de media-inhoud op afstemmen als u wilt werken met mensen die uw product of dienst aanbevelen. Instagram is een zeer snel bewegend netwerk, de media-inhoud is meestal slechts 24 uur beschikbaar. Alleen individuele berichten die veel likes of commentaar krijgen, worden 3, 5 of 7 dagen weergegeven. Daarna verdwijnen de foto’s van de tijdlijn. Natuurlijk zijn ze nog steeds beschikbaar voor gebruikers die naar het profiel van de influencer kijken. In de regel concentreert het gebruik van de Instagram-app zich echter op nieuws. zijn vooral populair op Instagram op de Story . Instagram Stories zijn kleine video’s uit het dagelijks leven. Ze nemen

Brand Advocate Crossmedia – SEO en Linkbuilding

Een laatste tip, crossmediaal werk bevordert met name je eigen bereik. Dus als je al actief bent in influencer marketing, moet je ook denken aan het kopen van artikelen in blogs. Hier zijn PR-strategieën bijvoorbeeld een uitstekende manier om reeds geplaatste inhoud van de beïnvloeders opnieuw te posten. Hierdoor kan de inhoud meerdere malen worden gebruikt. Niet alleen op de socialemediakanalen, maar bijvoorbeeld ook in blogs over het thema mode, technologie of uw eigen bedrijfstak.

Externe link building helpt ook uw eigen online platform, bv. uw online shop of uw landingspagina. Door de extra links komt de pagina hoger in de zoekmachines te staan. De link building is dan ook duurzaam, aangezien de blogartikelen in relatie tot de social media postings niet slechts enkele dagen te vinden zijn, maar door zoekmachines maanden en jaren.