Gesponsorde berichten: Betaalde reclame op Facebook, Instagram en YouTube
Gesponsorde berichten zijn populair bij veel bedrijven en ondernemingen. Gesponsorde berichten zijn er in principe in twee varianten. De basisvorm van de
Hoe werkt een gesponsorde post?
Gesponsorde Posting betekent, zoals hierboven beschreven, dat de blogger en het bedrijf een gezamenlijk pakket overeenkomen dat beide partijen winst oplevert. Voor het bedrijf bevat het pakket producten die naar de blogger worden gestuurd, uiteraard gratis. De blogger mag de producten daarna houden. Het pakket van de blogger bevat daarentegen een aantal vermeldingen en tags, bijvoorbeeld op Instagram, Facebook en/of YouTube.
Als bedrijf moet u eerst een precies overzicht krijgen van de doelgroep die uw product aanspreekt, of welke doelgroep ook geïnteresseerd zou kunnen zijn in het product. Als we het bijvoorbeeld hebben over een autobedrijf dat tuningonderdelen voor voertuigen verkoopt, dan moet de doelgroep zich richten op mannen. Afhankelijk van het sociale netwerk dat moet worden bediend, hebben mannen zeer verschillende leeftijdsgroepen. Op Instagram is de gemiddelde man tussen de 20 en 30 jaar oud, op Facebook tussen de 30 en 50. Op YouTube kun je een man van alle leeftijden vinden, afhankelijk van de doelgroep die zinvol is voor je product. Tot slot kiest het bedrijf dan een geschikt sociaal netwerk. In de volgende stap, gaat het naar de bloggers:
- Hoe oud moeten onze bloggers zijn?
- Welke doelgroep moeten onze bloggers hebben?
- Welke onderwerpen en interesses moet onze blogger hebben?
- Welke onderwerpen moeten onze bloggers aansnijden op hun sociale netwerken?
De volgende stap is de creatieve integratie van producten of diensten. Maar voor het zover is, is er nog een belangrijke stap waar veel van onze klanten van het social media-bureau vragen over hebben, vooral wanneer ze zelf contact opnemen met hun bloggers. “Hoe kom je eigenlijk in contact met een blogger?
Hoe kom je in contact met een blogger?
Sociale netwerken maken het bedrijven tegenwoordig erg gemakkelijk om in contact te komen met bloggers. In de meeste gevallen werken zij onafhankelijk achter een e-mailadres en hebben zij meestal geen management om hen te antwoorden. U hebt dus geen contactformulier of servicecentrum nodig, u kunt rechtstreeks contact opnemen met de blogger. Het is meestal voldoende om de contactgegevens op te vragen.
- Op YouTube kan je ze vinden onder Kanaalinfo
- Facebook onder de info
- Instagram meestal direct in de beschrijving van het kanaal, de zogenaamde biografie van de blogger.
Hoe coördineert u zo’n campagne in de tijd?
Afhankelijk van het feit of een product nieuw op de markt is of reeds beschikbaar, verschillen de concepten voor blogger marketing. Vergelijk een blogger-campagne met klassieke TV-reclame, de meest effectieve zijn creatieve commercials en natuurlijk de commercials die ons maanden en jaren achtervolgen. Op een gegeven moment, gebruikte niemand meer een zakdoek, maar “Tempo”. De beroemde “blubb” van een spinazie reclame is waarschijnlijk nog steeds bekend bij iedereen boven de 30. Uiteindelijk werkt het bij blogger-marketing hetzelfde als bij het klassieke tv-marketingconcept: hoe vaker een merk wordt genoemd, hoe groter de kans dat het in het geheugen van de gebruiker blijft hangen.
Plan daarom de postings van uw bloggers over een langere periode, twee tot acht weken, en niet slechts voor één enkele dag. Dit komt omdat de doelgroepen van bloggers elkaar vaak overlappen en mensen dus door verschillende bloggers op uw product worden geattendeerd. Als alle bloggers hun product op dezelfde dag gebruiken, is het effect maar een paar uur merkbaar. Als de campagne over een paar weken wordt gespreid, laat hij een blijvende indruk na.
Wat krijg ik terug als bedrijf?
Het is belangrijk dat bedrijven vermeld worden. Zoals hierboven reeds is aangegeven, ligt de nadruk op het bereiken van vermeldingen bij verschillende bloggers over een langere periode. Op die manier worden gebruikers vaker op uw merk geattendeerd en heeft u een grotere kans om in het langetermijngeheugen van gebruikers verankerd te raken.
Afhankelijk van het pakket dat u de blogger aanbiedt en het bereik van de blogger, zijn er een paar variabelen waar een bedrijf zich bewust van moet zijn als het op posten aankomt.
- Het product is zichtbaar gedurende XY seconden en neemt XY procent van het scherm in beslag. Waarom? Uw product zou gewoon op de achtergrond op het bureau kunnen liggen, naast verschillende frisdranken, pennen, papier, notitieblok, zodat niemand het opmerkt. Op die manier zorgt u ervoor dat uw product aanwezig is.
- Markeer je socialemediakanaal in de beschrijving, maar ook in de afbeelding, bijv. op Instagram. Vermeld ook de exacte naam van het kanaal in de briefing, bij voorkeur de URL naar het sociale-medianetwerkpunt.
- Aantal postings op de verschillende sociale netwerken
- Stuur ook alle eerder vastgestelde data en dagen voor postings – indien mogelijk.
Zo zorg je er als bedrijf voor dat je voldoende aandacht krijgt in ruil voor de producten die je levert. Hier is nog een tip voor Instagram:
- Wist je dat? Instagram staat eindelijk directe links naar online winkels toe. Gebruik hiervoor Instagram Stories. Hier kunnen bloggers gemakkelijk uw online shop linken, maar ook een speciale tracking link opslaan voor hun monitoring.
Zoals u reeds hebt gezien, kan een dergelijke campagne voor gesponsorde berichten in sommige omstandigheden zeer omvangrijk zijn. Het hele blogger onderzoek, contact opnemen met de individuele bloggers, onderhandelen met hen. Soms is het ook het management waarmee je communiceert, evenals de hele processen rond de logistiek met monsters, maar ook de rapportage van de resultaten. Een dergelijke planning kan relatief veel tijd in beslag nemen, zodat het raadzaam is een deskundige in te schakelen die precies weet waar tijd kan worden bespaard en hoe op efficiënte wijze vermeldingen en tags kunnen worden gerealiseerd.
Als u nog vragen heeft over gesponsorde berichten, neem dan contact op met ons adviesbureau voor sociale media.