Hoe vind je goede influencers op Instagram en TikTok? 3 tips: Zoek, vergelijk & prijs
Influencer marketing op Instagram is een van de meest effectieve methoden geworden om producten, diensten en merken aan een breed publiek te presenteren. De vraag die vaak rijst is: Hoe bereken je de prijs van een Instagram-post? Hier volgen enkele belangrijke stappen en overwegingen:
1. identificeer de juiste beïnvloeders
Of het nu gaat om Instagram of TikTok, voordat je de prijs van een Instagram-post kunt bepalen, moet je de juiste influencers voor je campagne vinden. Dit vereist grondig onderzoek. Je kunt op zoek gaan naar influencers die al actief zijn in jouw branche en een vergelijkbare doelgroep hebben, of het nu gaat om een posting of een influencer event.
Daar draait het allemaal om:
- Wat kost een influencer op Instagram?
- Hoe vind ik goede influencers op Instagram?
- Hoe vergelijk ik Instagram-profielen, zelfs zonder software?
Tools zoals zoekfuncties op Instagram en influencerplatforms kunnen je helpen bij het identificeren van potentiële kandidaten.
Wat kun je doen tijdens een snelle vergadering zonder social media-software?
2. de profielen vergelijken
De kwaliteit van een influencerprofiel kan niet alleen worden afgemeten aan het aantal volgers. Engagement is net zo belangrijk. Een effectieve manier om het engagement van een influencer te bepalen, is het analyseren van de weergaven van de rol. We gebruiken de views alleen voor de snelle analyse, dus we kijken naar de CPM, de kosten per X bereikte mensen. Influencer KPI’s zijn altijd de beste manier om kwaliteit te vinden.
Laten we voor een snelle controle eens kijken naar de views (bereik) / rollen, dit geeft je geen inzicht in likes / comments, maar het maakt een snelle controle mogelijk en het faken van de view numbers is complexer (dan het kopen van volgers).
Open het profiel van de influencer waarin je geïnteresseerd bent en analyseer het aantal weergaven in de laatste 9, 12 of 15 berichten. Bereken vervolgens de gemiddelde waarde.
Vergelijk wie meer ghostvolgers heeft
Hier zijn een paar voorbeelden om dit te illustreren:
Voorbeeld A – 40%
- 100.000 volgers
- Gemiddeld 40.000 keer bekeken
Aantal views / volgers = 40.000 / 100.000 = 40%
Voorbeeld B – 29,1%
- 120.000 volgers
- Gemiddeld 35.000 keer bekeken
Bekeken / volgers = 35.000 / 120.000 = 29,1%
Voorbeeld C – 42,2%
- 90.000 volgers
- Gemiddeld 38.000 keer bekeken
Bekeken / volgers = 38.000 / 90.000 = 42,2%
Conclusie: Volgens deze methode zouden persoon C & A de beste keuze zijn, omdat zij het hoogste bereik hebben.
3. prijsonderhandeling
Zodra je de juiste influencers hebt geïdentificeerd, is het tijd om de prijs voor de samenwerking te bepalen. De kosten variëren afhankelijk van de branche, doelgroep en omvang van de campagne. Je moet bedenken wat je wilt promoten, of het nu gaat om een nieuw schoonheidsproduct, een levensverzekering, prefab huizen, kinderwagens of een nieuwe lokale startup op het gebied van voeding.
Tip: Vergelijk prijzen, net als bij vaklui
Om de beste prijs te krijgen, moet je niet met één influencer praten, maar met meerdere. Zo krijg je een beter idee van de prijsklasse en kun je het beste aanbod kiezen. Je kunt ook werken met professionele bureaus die je kunnen helpen bij het selecteren van en onderhandelen met influencers.
Conclusie: beïnvloeders vinden
Influencer marketing op Instagram kan een effectieve manier zijn om je doelgroep te bereiken. De prijzen zijn echter niet gestandaardiseerd en kunnen sterk variëren. Het is daarom belangrijk om de juiste influencers te selecteren, hun profielen zorgvuldig te analyseren en grondige prijsonderhandelingen te voeren. Het kiezen van de juiste influencer is cruciaal voor het succes van je campagne, omdat het aanzienlijk bijdraagt aan de authenticiteit en effectiviteit van je boodschap.
Praat niet met 1 persoon, maar met 5 mensen, zo krijg je een idee van de prijs. Of werk met een professioneel bureau, bijvoorbeeld met ons!
U vindt onze contactpersonen hier: