Hoe je het perfecte TikTok-influencerbureau vindt: Influencer types, bereik en tips
Steeds meer bedrijven willen van start gaan op TikTok en hun reclamesuccessen maximaliseren met geschikte influencers. Die worden steeds relevanter in de marketingmix: Ongeveer 59 procent van de Duitse bedrijven maakt al gebruik van influencer marketing.
Maar om succesvol te worden op het snelst groeiende sociale mediaplatform TikTok, heb je de juiste strategie nodig. Daarom is het zinvol om samen te werken met een competent TikTok Influencer Agency, dat precies de juiste influencers vindt voor jouw reclamedoelen.
Wat is een TikTok influencer agentschap?
Een TikTok Influencer Agency is een bedrijf dat gespecialiseerd is in het beheren en bemiddelen van influencer marketingcampagnes op TikTok.
Influencer marketing is een strategie waarbij bedrijven samenwerken met populaire influencers om hun producten of diensten te promoten.
Werken met een TikTok Influencer Agency kan bedrijven helpen hun merkbekendheid te vergroten, hun doelgroep te bereiken en uiteindelijk hun verkoop te verhogen. Het is echter belangrijk om de juiste influencers te kiezen. Dit is een van de kerntaken van een TikTok Influencer Agency.
Hoe belangrijk is het bereik van een influencer op TikTok?
Het bereik van een influencer op TikTok kan heel belangrijk zijn, omdat het direct gerelateerd is aan het aantal mensen dat de influencer bereikt en beïnvloedt. Als een influencer een groot aantal volgers heeft, kan hij of zij potentieel een groot aantal mensen bereiken en zo een aanzienlijke invloed hebben op de meningen, houdingen en gedragingen van die mensen.
Waar moet je nog meer op letten bij TikTok influencers?
Bereik alleen is echter niet het enige belangrijke criterium bij het kiezen van een influencer. De doelgroep, de relevantie van de content, de betrokkenheid en de geloofwaardigheid van de influencer spelen ook een belangrijke rol bij het bepalen met welke influencer je in zee moet gaan.
Een TikTok Influencer Agency zal je helpen om met al deze factoren rekening te houden.
Welke soorten beïnvloeders zijn er op TikTok?
Er zijn veel verschillende soorten beïnvloeders op TikTok, die zich richten op verschillende onderwerpen en doelgroepen. Hier zijn enkele voorbeelden:
- Lifestyle beïnvloeder
- Comedy beïnvloeder
- Muziek Beïnvloeder
- Voedsel beïnvloeder
- Gaming beïnvloeder
- Reizen
- Onderwijs-beïnvloeder
- Activistische beïnvloeder
Lifestyle beïnvloeder
Lifestyle influencers laten hun dagelijkse leven zien en delen tips en trucs op het gebied van beauty, mode, fitness en gezondheid. Een samenwerking met deze influencers is bijzonder geschikt voor bedrijven waarvan de producten of diensten kunnen worden ingedeeld in de bovengenoemde categorieën.
Wil je aan de slag met je modebedrijf op TikTok? Hier vind je waardevolle trucs en tips voor succesvolle marketing op TikTok: TikTok Marketing voor modebedrijven
Comedy beïnvloeder
Deze beïnvloeders maken grappige video’s, sketches en parodieën om hun kijkers aan het lachen te maken. Als sociaal mediaplatform is TikTok volledig gebaseerd op entertainment – humoristische inhoud trekt dus snel de aandacht van gebruikers.
Muziek Beïnvloeder
Dit zijn vaak muzikanten of zangers die hun eigen nummers of coverversies van bekende nummers delen. Vooral als je bedrijf uit een muziekindustrie komt, zijn dit soort influencers interessant voor je.
Voedsel beïnvloeder
Naast het delen van recepten, laten food influencers zien hoe je heerlijke gerechten bereidt. Voor bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie kan samenwerking met food influencers zeer lucratief zijn.
Gaming beïnvloeder
De game-industrie is de afgelopen jaren snel gegroeid en zal dat blijven doen. Deze influencers presenteren verschillende videogames, laten zien hoe goed ze daarin zijn en delen tips en trucs.
Reizen
Travel Influencers tonen hun reizen en delen tips en aanbevelingen voor verschillende bestemmingen.
Onderwijs-beïnvloeder
Deze influencers delen kennis over verschillende onderwerpen en proberen hun publiek te onderwijzen. TikTok is daarom ook geschikt als platform om kennis en ingewikkeldere onderwerpen op een speelse manier over te brengen in korte video’s.
Activistische beïnvloeder
Activistische influencers gebruiken hun platform om mensen bewust te maken van sociale en politieke problemen en op te roepen tot actie. Ze hebben meestal sterke en uitgesproken meningen en de kracht om hun gemeenschap mee te trekken.
De belangrijkste punten met een TikTok influencer agentschap
Als je een TikTok Influencer Agency wilt kiezen, moet je de volgende punten in overweging nemen:
- Ervaring en reputatie
- Netwerkgrootte
- Strategie
- Prijzen
- Contract
- Communicatie
Ervaring en reputatie
Controleer hoe lang het bureau al bestaat en welke klanten ze in het verleden hebben bediend. Lees recensies en feedback van andere klanten om een idee te krijgen van de kwaliteit van het werk van het bureau. Een professioneel bureau heeft hiervoor meestal een breed repertoire aan zaken.
Netwerkgrootte
Een succesvol TikTok influencer bureau moet een breed netwerk hebben van influencers die een groot aantal volgers hebben en in staat zijn om jouw doelgroep te bereiken. Zorg ervoor dat het bureau influencers selecteert die bij jouw bedrijf passen of die een geschikte doelgroep kunnen bereiken, want specifieke targeting is de sleutel.
Strategie
Een goed TikTok Influencer Agency moet in staat zijn om een op maat gemaakte strategie voor jouw bedrijf te ontwikkelen op basis van je doelen, doelgroep en budget. Het moet je ook transparant inzicht geven in de voortgang van je campagnes.
Prijzen
Vergelijk de prijzen van verschillende bureaus om er zeker van te zijn dat je een eerlijke prijs krijgt voor de diensten. Zorg ervoor dat je niet te veel betaalt en dat het bureau de resultaten kan leveren die je wilt. De kosten van een TikTok-bureau hangen altijd af van de individuele diensten die je als bedrijf wilt.
Contract
Zorg ervoor dat je een contract tekent met het TikTok Influencer Agency waarin alle voorwaarden duidelijk vermeld staan. Zorg ervoor dat het contract geen verborgen kosten of onduidelijke clausules bevat.
Communicatie
Een goed TikTok Influencer Agency moet snel kunnen reageren op je vragen en zorgen en je regelmatig op de hoogte houden van de voortgang van je campagne.
Door deze factoren in overweging te nemen, kun je ervoor zorgen dat je het juiste TikTok Influencer Agency kiest voor jouw bedrijf.
Wat maakt een goed TikTok influencer agentschap?
Een goed TikTok Influencer Agency helpt je niet alleen bij het selecteren van de juiste influencers, maar voorziet je ook van creatieve concepten om met hen samen te werken – vaak in de vorm van user-generated content (UGC). Daarnaast monitort het continu de werkresultaten en levert het naar aanleiding daarvan optimalisatie-ideeën.
Alleen als deze dingen holistisch worden bekeken door een TikTok Influencer Agency, krijg je uiteindelijk goede resultaten.
Conclusie: Dit is waarom je met een TikTok influencer agentschap zou moeten werken
Vooral bij TikTok influencers is het aantal volgers veel minder belangrijk. Metrics zoals bereik, interacties, huidige relevantie en nog veel meer moeten in overweging worden genomen om niet onnodig veel geld te investeren in TikTok influencers.
Daarom is het zinvol om samen te werken met een competent TikTok Influencer Agency. Dit bureau ondersteunt niet alleen bij het creëren van TikTok-content, maar heeft ook waardevolle ervaring opgedaan met influencers en weet hoe dit toe te passen op het dynamische platform. Dit is de belangrijkste basis voor succesvolle resultaten en maximaal advertentiesucces.