Targeting: het nauwkeurig aanspreken van doelgroepen – definitie, technieken en voordelen
Targeting staat voor het nauwkeurig aanspreken van doelgroepen bij online marketing. De belangrijkste voorwaarde hiervoor is het bepalen van de doelgroep in de voorbereidingsfase van elke reclamecampagne. Met de nieuwste technologie op internet kunt u uw online campagnes specifiek op bepaalde doelgroepen richten. Hiervoor bestaan een aantal doelgroepvernauwende technieken.
Targeting technieken in een oogopslag
Hier ziet u een overzicht van enkele targetingtechnieken:
- Regionaal gericht
Regionale targeting is land- en regiospecifieke reclame op basis van de gebruiker en zijn geografische herkomst.
- Trefwoordgerichtheid
Keyword targeting geeft online reclame weer op basis van algemene zoekopdrachten van zoekmachines of zakelijke zoekmachines.
- Contextgerichtheid
Context targeting levert online advertenties op basis van kliks die in de redactionele omgeving worden geïnitieerd.
- Technische doelgerichtheid
Technische targeting is gebaseerd op technische informatie (browser, besturingssysteem, DSL-snelheid, enz.) die wordt gebruikt om online reclame te sturen.
- CRM Targeting
CRM targeting positioneert advertenties op basis van bestaande klantgegevens. Deze klantgegevens komen rechtstreeks uit het CRM-systeem van het betreffende bedrijf.
Categorieën in targeting
Het hangt van het medium af welke categorieën beschikbaar zijn. Hier zijn de belangrijkste:
- Geslacht
- Leeftijd
- Locatie
- Land
- Taal
- Inkomen
- Opleidingsniveau
- Belangen
- Relatiestatus
Voordelen van targeting
Targeting heeft de volgende voordelen:
- Geringe verspilling door nauwkeurige omschrijving van de doelgroep
- Meer conversies en leads
- Versterking van het merkimago en de merkentrouw
- Kostenbesparingen door minimale verspilling
- Helling van de omzet
Targeting in het kort uitgelegd
Targeting snel uitgelegd:
- Nauwkeurig richten
- De belangrijkste voorwaarde is de identificatie van de doelgroep