Merkbekendheid: herkenningswaarde en merkaanwezigheid
Naamsbekendheid betekent merkherkenning en geeft aan hoe sterk de herkenningswaarde van een merk is. Om precies te zijn zegt deze waarde hoeveel mensen een merk met of zonder hulp herkennen. Een sterke merkaanwezigheid is de basis voor het bereiken van andere doelstellingen.
Voorbeeld: Handelsmerken worden vaste termijnen
Voorbeeld – Wat maakt een merk? Welke merken ken je nog? Misschien heb je gemerkt dat je de naam van een merk gebruikt bij het benoemen van sommige producten. Een papieren zakdoek wordt bijvoorbeeld vaak “Tempo” genoemd. Dergelijke merken verwijzen eerder naar individuele productgroepen dan naar een product van het specifieke merk. Deze merken zijn een integraal onderdeel van onze taal geworden.
Merkbekendheid meten
Meting – Merkbekendheid kan niet worden gemeten met een kengetal, omdat het gaat om perceptie en aanwezigheid. Dit kan met verschillende methoden worden vastgesteld:
- Directe toegang tot de website(direct verkeer)
- Sociaal engagement
- Sociaal luisteren
Merkbekendheid snel uitgelegd
Brand Awareness in het kort uitgelegd:
- Betekent merkbekendheid
- Meet de herkenningswaarde van een merk
- Basis voor de verwezenlijking van verdere doelstellingen