Metaversum voor Dummies – Definitie

De metaverse, of metaverse, definieert een nieuwe internetrevolutie en is een digitale (kunstmatige) wereld waarin we geen grenzen kennen. Van trainingen tot het ontmoeten van vrienden, werken en op vakantie gaan. Het geeft ons de mogelijkheid om nieuwe mensen te ontmoeten en met hen te interageren. Met al deze mogelijkheden en nog veel meer vervangt de metaverse onze werkelijkheid en opent mogelijkheden en kansen op onvoorstelbare manieren. Hier vindt u wat de metaverse eigenlijk is en wat we ervan kunnen verwachten!

Meta wat? – Definitie

Definitie – Er is niet één metaverse, maar er zijn verschillende apps waarmee we de virtuele wereld kunnen betreden. Daarbij creëert iedereen zijn eigen avatar waarmee hij zich in de metaverse beweegt. Hoewel het als een nieuwe internetrevolutie wordt beschouwd, werd de term 30 jaar geleden, in 1992, voor het eerst gebruikt in de sciencefictionroman “Snow Crash” van de Amerikaanse auteur Neal Stephenson. De internetrevoluties VR/AR, Web 3.0 en Blockchain ondersteunen en helpen de metaverse om deze zo “echt” mogelijk te laten lijken.

Mark Zuckerberg over de metaverse

In deze video vertelt Mark Zuckerberg over de Metaverse en wat we ervan kunnen verwachten:

De Metaverse Login & Best Practice

Inloggen

Nu weet je wat de metaverse is, maar hoe betreed je die? Eerst en vooral bestaat er niet zoiets als “één” metaverse. Het is immers een virtuele wereld die ontstaat uit een combinatie van verschillende aanbieders, programma’s, diensten en de echte wereld. Meer informatie over het inloggen vindt u hier!

Beste praktijk

En wat is er al in de metaverse? Sinds CEO Mark Zuckerberg Facebook omdoopte tot “Meta” is de belangstelling voor de nieuwe virtuele wereld sterk toegenomen. Bovendien zijn NFT’s niet langer alleen het domein van geeks, IT-genieën en gamers. Want ook luxe modemerken werken bijvoorbeeld samen met NFT-ontwikkelaars of lanceren hun eigen NFT-collecties in verschillende metaverses. Jassen, hoeden, tassen, juwelen in beperkte oplage, veel van deze zaken zijn al gedigitaliseerd door bekende bedrijven. Ook evenementen, zoals modeshows of concerten, vinden al plaats in de metaverse. Hier vind je een aantal merken die al in/met het Metaversum hebben gewerkt.