Augmented Reality (AR): Verschil met VR, toepassingsgebieden & marketing
Augmented Reality – Iedereen heeft de hype rond de app “Pokémon Go” opgemerkt. De app gebruikt augmented reality-technologie om Pokémon in iemands omgeving weer te geven en te vangen. Maar wat is augmented reality precies? Augmented reality, of kortweg AR, betekent verrijkte realiteit of verrijkte werkelijkheid. Met andere woorden, digitale elementen worden in een bril of op een scherm in onze echte wereld ingevoegd. Onze echte omgeving en de virtuele informatie overlappen elkaar. Er is geen ingewikkelde technologie nodig, alleen een scherm. In het algemeen kan elk nieuwer apparaat AR weergeven, omdat deze software alleen de microfoon, het camerabeeld en andere sensoren gebruikt om digitale elementen in real time in te voegen.
Het verschil tussen Augmented & Virtual Reality
AR & VR –
AR toepassingsgebieden: Voorbeelden
Dit zijn voorbeelden van AR-toepassingsgebieden:
- Geneeskunde
- Militaire en civiele bescherming
- Product visualisaties
- Entertainment
- Navigatie
- Ruimte visualisaties
Augmented reality in marketing
Er zijn verschillende manieren om AR te integreren in marketing. Hier hebben we een paar voorbeelden voor u op een rijtje gezet:
Virtueel beslag
Virtueel beslag kan klanten een unieke digitale en/of offline winkelervaring bieden. Online winkelen met smartphones en tablets is bijvoorbeeld erg populair. Met behulp van augmented reality-functies kan een bijzondere meerwaarde worden gecreëerd om producten virtueel te testen voordat ze worden gekocht.
Visualisaties
AR biedt verschillende mogelijkheden om processen te visualiseren. Bij bouwprojecten kunnen bijvoorbeeld bouwfasen worden gevisualiseerd, kan extra informatie worden getoond en is het mogelijk om in gebouwen te kijken. Ook printmedia kunnen tot leven worden gewekt. Vooral in de vastgoedsector geeft dit een grote meerwaarde, omdat potentiële klanten het project vanuit alle hoeken kunnen bekijken.
Promoties
Een zeer populaire toepassing van AR is het gebruik van AR-effecten op de verschillende social media kanalen, zoals Instagram, Snapchat en Facebook. Met behulp van gezichtsherkenning kunnen unieke merkervaringen worden gecreëerd.