Oproep tot actie (CTA): meer dan een knop
De term Call to Action (CTA) betekent “oproep tot actie” en roept op tot interactie tussen het bedrijf en de klant via een soort “knop” of iets dergelijks. Het doel is dat klanten de oproep tot actie herkennen en uitvoeren. Voorbeelden van oproepen tot actie zijn “Koop nu” en “Download nu”.
Psychologische achtergrond
Een call-to-action is bedoeld om de onzekerheid van mensen weg te nemen en hen in feite stap voor stap door de website te leiden. Duidelijke mededelingen worden als nuttig en informatief ervaren. CTA is dus een reclamepsychologisch instrument om klanten te laten doen wat de marketeer wil. Het is belangrijk niet te opdringerig te zijn.
Tips en aanbevelingen voor CTA
Hier vindt u tips en aanbevelingen voor een succesvolle CTA:
- Plaats CTA-knoppen zichtbaar
- De doeltreffendheid van een CTA vergroten met passende afbeeldingen
- Voor langere pagina’s werken met verschillende kleuren en ontwerpen
- Gebruik niet-bindende oproepen tot actie op gebieden waar er nog geen koopintentie is
CTA legde snel uit
CTA legde kort uit:
- Oproep tot actie
- Knop of iets dergelijks die de klant aanzet tot actie