CPM (cost per mille) in marketing: afkorting, definitie en berekening + verschil tussen CPC
Iedereen die het heeft over CTR (Click Through Rate) moet ook CPM kennen, of Costs Per Thousand. Het is onmisbaar in het toezicht, voor succescontrole. Wat CPM is en wat het verschil is tussen CPM en CPC, kunt u hier leren.
CPM eenvoudig uitgelegd: Definitie
Cost Per Thousand (CPM), ook wel Costs Per Mille genoemd, is een marketingterm die de prijs van 1.000 reclame-impressies beschrijft. Deze term bestaat ook in de drukkerijsector. Hier wordt het de “duizend-contact-prijs” (TKP) genoemd.
Hoeveel kost het ons om 1.000 mensen onze advertentie te laten zien?
Als een uitgever van een website 2,00 euro rekent, betekent dit voor u als adverteerder dat u 2,00 euro moet investeren om 1.000
CPM is de meest gebruikelijke methode om webadvertenties in digitale marketing te prijzen.
Adverteerders betalen website-eigenaren een vast bedrag voor elke duizend vertoningen van een advertentie. Hoewel een impressie meet hoe vaak een advertentie op een website werd getoond, meet het niet of er op een advertentie werd geklikt. Hiervoor gebruikt u de click through rate (CTR).
CPM en CPC: wat is het verschil?
Wanneer u online reclame (advertenties) plaatst, worden u in principe twee prijsmodellen aangerekend.
- CPM (Cost per Mille) = kosten per 1.000 vertoningen
CPC (Cost per Click) = Kosten per klik
Wat is een goede CPM?
Wat is een goede prijs? Uiteindelijk hangt het altijd af van het product, de bedrijfstak en de concurrentie. In de financiële dienstverlening zijn CPM-waarden tot 4,50 euro te rechtvaardigen. Voor winkels en winkelketens eerder 1,40 euro, maximaal 1,50 euro. Dus als u een CPM onder dat bedrag wordt aangeboden, is het, in het algemeen, een goede deal.
Wereldwijde digitale marketing
In 2021 zal online naar verwachting voor het eerst 52 procent van de wereldwijde reclamebestedingen bereiken (bron: Internet World). Dit is de algemene ontwikkeling van de uitgaven voor onlinereclame wereldwijd van 2014 tot 2020, alsmede een prognose tot het jaar 2024.
- 2014 – 146,62 miljard dollar
- 2016 – 191,87 miljard dollar
- 2018 – 283,35 miljard dollar
- 2020 – 332,84 miljard dollar
- 2022 – 441,12 miljard dollar*.
- 2024 – 526,17 miljard dollar*.
*Voorspelling van Statistia
Tip! Link tracking met Google: UTM parameters
In online marketing is vaak niets belangrijker dan het meten van succes. Voor campagnes op social media netwerken als YouTube, Facebook, Instagram en TikTok, maar ook voor
UTM parameters: Definitie en voorbeeld
Hoe weet u of uw online marketing inspanningen (of advertenties of organische content marketing, enz.) succesvol zijn? UTM parameters zijn het antwoord.
Definitie: Bezoekers / links volgen
UTM parameters geven u de mogelijkheid om uw verkeer (bezoekers) te identificeren volgens hun bron (d.w.z. oorsprong). U kunt bijvoorbeeld zien welke bezoekers via pagina XY op uw landingspagina voor product XY terecht zijn gekomen.
- Lees:
UTM-parameters