Indruk in online marketing (Google, Instagram & Co.): definitie, berekening en monitoring
Indruk – Google zoekresultaten, website, e-commerce, sociale advertenties op Instagram of native advertenties in online portals. Als online marketeer heeft u voortdurend te maken met indrukken. Maar wat zijn indrukken per definitie?
Indrukken: Definitie
Als je kijkt naar de vertaling van indruk, zou het 1:1 vertaald kunnen worden als “indruk” of “circulatie”. Er is geen exacte vertaling. Simpel uitgelegd, indruk betekent:
Een indruk is wanneer een gebruiker een bepaalde inhoud waarneemt.
Dit kan een advertentie op Instagram zijn, de advertentie van een online winkel in de Google zoekresultaten of het gelezen Native Ad artikel.
Hoe meet je indrukken?
Indrukken zijn belangrijk voor websitebeheerders. In SEO (organisch) maar ook voor betaalde advertenties.
De berekening van indrukken is eenvoudig volgens onze definitie van hierboven: elke weergave is een indruk.
Maar het is niet “alleen” gezien worden dat belangrijk is, voor bedrijven is het altijd de omzet, de verkoop, die uiteindelijk telt. Dus de volgende stap is de klik. Zo komt de gebruiker op de gewenste bestemming, bijvoorbeeld e-commerce.
Impressies zijn dus bijzonder nuttig bij het toezicht op online projecten, of het nu gaat om e-commerce, websites, online seminars of campagnes in de sociale media. Bepaalde kengetallen zoals CTR (Click Through Rate) of CPM (Costs Per Thousand / Mille) vereisen het aantal vertoningen als basis voor de berekening van de doeltreffendheid van campagnes en kliks.
Indruk vs. klik
Het verschil tussen een indruk en een klik is eenvoudig.
- Met een indruk, ziet een gebruiker
- Een klik vindt plaats wanneer de gebruiker de advertentie daadwerkelijk volgt, d.w.z. erop klikt.
Wat is waardevoller? De klik, natuurlijk. Hoe hoger de betrokkenheid, hoe waardevoller de gebruiker wordt als potentiële koper.
Nieuw! Native Ads: Verwijzingsmarketing
Native ads (ook wel native display ads genoemd) verwijzen naar alle betaalde advertentieformaten die discreet als advertenties worden aangeduid. Native advertising is gewoon reclame die er niet uitziet als reclame. Native ads hebben kleine nadelen, maar vooral voordelen. Wist je dat al? Volgens een white paper van AppNexus is de CTR van native display advertising gemiddeld 8,8 keer hoger. Volgens Forbes neemt de aankoopintentie met 18% toe bij native ads. Wij meten ook altijd een hogere CTR in onze klantprojecten. Waar heeft dit mee te maken? Personalisering van inhoud, storytelling en meer discrete communicatiekanalen: referral marketing. Waarom Native Advertising? Wat is native advertising? Wat is native advertising?