Zoekmachineoptimalisatie (SEO / SEA): Google & Co.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO / SEA): Google & Co.

SEO / Search Engine Optimisation – Hoe werkt het eigenlijk? Vandaag willen we dieper ingaan op het onderwerp zoekmachineoptimalisatie, oftewel SEO. Zodat je begrijpt hoe het mechanisme (PageRank) en het algoritme achter zoekmachines als Google of Bing, Yandex en Duck Duck Go Go werken. Natuurlijk met een duidelijke focus op Google, de grootste zoekmachine ter wereld. Dagelijks worden miljarden zoekopdrachten via Google gestart, hier begint de zoektocht naar informatie, maar ook de aankoop van producten. Momenteel worden dagelijks ongeveer 3,45 miljard zoekopdrachten uitgevoerd. Zoekmachineoptimalisatie is dus interessant voor de hele e-commerce sector!

SEA betekent Search Engine Advertising. Het kan bijvoorbeeld worden gebruikt om inhoud die is gemaakt voor SEO (voorbeeld: winkelproduct) te adverteren in Google en andere zoekmachines. Uw advertentie verschijnt vóór de organische resultaten. Lees hier meer over SEA.

Vragen? Praat met ons of schrijf naar onze SEO experts: Contact

Uw bureau voor SEO & SEA marketing [jaar]:

Social Media Agency by CXMXO

Stephan M. Czaja, Eigenaar
CXMXO Groep

Zoekmachineoptimalisatie (SEO / SEA): Google & Co.

Hoe werkt een zoekmachine, eenvoudig uitgelegd?

Niet alleen in de e-commerce, maar ook voor bureaus, dienstverleners en nog veel meer zijn rankings bovenaan de zoekresultaten uiterst interessant. Vandaag nemen we het onderwerp SEO, SEA en SEM onder de loep. Wat betekent SEO, wat zijn impressies, kliks en hoe werkt content marketing? Hoe schrijf je goede SEO-teksten? Hoe lang moeten de teksten zijn? Wij beantwoorden de belangrijkste vragen die ons als agentschap bereiken! Onze basis SEO check voor u!

Zoekmachines hebben als uiteindelijk doel hun gebruikers de beste en meest informatieve inhoud te bieden.

Voordelen van zoekmachineoptimalisatie

Een klein overzicht van de voordelen:

  • Acquisitie van nieuwe klanten via XL-platform Google
  • SEO is duurzaam en meetbaar
  • Gericht op exacte trefwoorden
  • Meer bezoekers voor site / webwinkel
  • Betere teksten, meer conversie
  • SEO verhoogt de bekendheid

In Berlijn, Keulen, Düsseldorf, München en Hamburg en in heel Duitsland winnen zoekmachineoptimalisatie en digitale verkoopkanalen aan belang.

Algoritme, PageRank en strategie

Om de beste resultaten te vinden, bekijkt uw algoritme de inhoud van het internet en beoordeelt de afzonderlijke pagina’s aan de hand van de “PageRank”-procedure, een analyseprocedure die wij later uitvoeriger zullen bespreken. De evaluatie van de pagina’s leidt vervolgens tot de opsomming van de afzonderlijke pagina’s, gesorteerd op relevantie, in een lijst (de zoekresultaten). Degenen die de gebruiker de meeste toegevoegde waarde en informatie bieden, komen bovenaan de zoekresultaten te staan. Hoe beter de tekst, hoe vollediger het geheel, hoe beter de structuur, hoe sneller de pagina laadt, hoe hoger de rankings.

Zodra gebruikers een zoekopdracht geven op een portaal, worden de resultaten binnen milliseconden weergegeven. Het algoritme van de zoekmachine werkt 7 dagen per week, 24 uur per dag en beoordeelt voortdurend de pagina’s van het internet opnieuw.

Door deze constante updates zorgen de exploitanten van Google ervoor dat hun gebruikers alleen relevante resultaten te zien krijgen. Daarom besteden zoekmachines zoveel aandacht aan de kwaliteit van internetpagina’s. Daarom moeten teksten worden geoptimaliseerd en voorbereid voordat ze worden gepubliceerd in de blog, op de homepage of in de online shop.

Doelstellingen van zoekmachineoptimalisatie: Eenvoudig uitgelegd

Doel – Het doel van de exploitanten van de zoekmachine (ook uw doel): Om de beste informatie te geven. Daarom bieden zij ook een meerwaarde voor de gebruikers. De resultaten zijn gesorteerd op relevantie. Betekent, geef exacte inhoud.

Trefwoorden – Het algoritme evalueert individuele pagina’s (PageRank-methode). Daarom zijn niches zo interessant bij zoekmachineoptimalisatie, zelfs lange trefwoordketens als: “BMW nieuw model in het zwart waar te koop” leveren leads op.

Beïnvloedende factoren – Bij de evaluatie spelen vele factoren een rol: Tekstlengte, laadsnelheid, links en nog veel meer.

Organisch + betaald (tip!) – De exploitanten worden gefinancierd via geavanceerde plaatsingen, bijvoorbeeld Google Adwords. Dit betekent dat er advertenties zijn vóór de organische zoekresultaten. Deze plaatsing mag ook niet worden vergeten in de algemene context van performance marketing. Lees hier meer over Google Ads.

Hoeveel zoekopdrachten zijn er per dag?

Er worden momenteel ongeveer 3,45 miljard zoekopdrachten per dag gedaan. In Duitsland bijvoorbeeld worden 9 van de 10 zoekopdrachten via Google gedaan. Niemand verlaat pagina 1, een volle 86% klikt niet op pagina 2, waaruit de relevantie van de eerste pagina blijkt. 68% bekijkt alleen de eerste 5 van de 10 zoekresultaten.

  • 3,45 miljard zoekopdrachten per dag
  • 9 van de 10 Duitsers gebruiken Google voor zoekopdrachten
  • 86% verlaat pagina 1 niet
  • 68% kijkt alleen naar de eerste 5 van de 10 zoekresultaten (pagina 1)

Interessante feiten maken het verschil! Wil je meer? Boek onze keynote sprekers.

Wat is SEO optimalisatie?

Hoe werkt “Search Engine Optimisation”? Als je wilt dat je eigen website of e-commerce hoog in de zoekmachineresultaten komt, moet je aan zoekmachineoptimalisatie doen, dat is duidelijk.

Zoekmachine optimalisatie betekent goede SEO teksten! SEO-teksten worden gemaakt door SEO-managers in het bedrijf of in opdracht van het bureau, hier gaat het niet alleen om de doorlopende tekst, maar om de hele structuur en de opbouw erachter, zoals eerder beschreven. Want alleen door een goede basisstructuur van afzonderlijke teksten kunnen later grote systemen worden gecreëerd.

Kerncijfers die een goed overzicht geven van het succes zijn onder meer trefwoorden zoals interne links, maar ook de verblijftijd op de pagina, evenals het aantal bezochte pagina’s. Hoe langer een gebruiker op de pagina blijft, hoe hoger de verblijftijd. Dit is een uiterst belangrijk kengetal bij zoekmachineoptimalisatie.

Sleutelfiguur in zoekmachine optimalisatie

  • Verblijfstijd – Hoe lang blijft een gebruiker op de pagina?
  • Interactie – Als de gebruiker actief handelingen verricht (interactie), bv. scrollen op de pagina, afbeeldingen openen, op links klikken, enz.
  • Gemiddeld aantal pagina’s – hoeveel pagina’s openen bezoekers gemiddeld?
  • Demografische gegevens – Welke doelgroep zit er op de website (leeftijd, land, stad, interesses, enz.)

Wat is SEO-inhoud?

Het succes van zoekmachine optimalisatie wordt gemeten aan de hand van de SEO kengetallen (hierboven). De basis voor succes in de zoekmachine is SEO-inhoud (teksten). Inhoud creëren betekent inhoud naast de tekst. Zoals u zult zien in onze 10 tips voor de zoekmachine, gaat het om meer dan alleen doorlopende tekst. Van een strakke tekstopmaak tot informatie met toegevoegde waarde, interne linking of zelfs image SEO, er zijn veel bouwwerken op een homepage of in e-commerce.

Daarnaast is er de hele structuur achter de afzonderlijke teksten met hun zoekmachineoptimalisatie. Deze structuur wordt kort en duidelijk samengevat in een redactieplan. Dit redactieplan is de basis voor de samenwerking tussen het bureau en u als klant. Het biedt een planning vooraf in termen van tijd, maar brengt ook de strategische basisoverwegingen van trefwoorden en onderwerpen over. Het redactieplan dient als oriëntatie, ook voor alle betrokken medewerkers.

Als u echter de absolute basis van SEO wilt begrijpen, raden wij u de 10 tips aan die zo meteen volgen! Want met hen begrijp je relatief snel en gemakkelijk de methodologie achter de eerste SEO-content.

Trefwoorden – Best Practice: Creatieve contentmarketing

Voordat we naar de top 10 SEO-tips gaan, hier is de sleutelterm in zoekmachineoptimalisatie: trefwoorden!

Trefwoorden zijn specifieke termen die uiteindelijk het doel zijn van één tekst. Dit artikel zou als centraal toetsenbord bijvoorbeeld de term kunnen hebben: “SEO Text” of meer algemeen “SEO Agency”. Duidelijk en gericht, want het gaat om zoekmachineoptimalisatie.

Men zou hele boeken kunnen schrijven over trefwoorden, heel eenvoudig en mooi als begrijpelijk voorbeeld vind ik verkeerd gespelde termen. Ze laten zien hoe een enkele SEO-tekst kan worden geïnterpreteerd. Wilt u een klein voorbeeld van creatieve SEO-inhoud?

Als bijvoorbeeld op een trefwoord als “SEO Angentur” (ja, dat leest u goed) meer dan 2.500 keer per maand wordt gezocht, dan krijgen goede SEO-managers dat trefwoord. Meer dan 2.500 mensen in Duitsland zoeken elke maand naar “SEO Angentur”! In een jaar tijd is dat een hele 30.000 zoekopdrachten, voor een spelfout waar de meeste mensen zeker geen rekening mee houden! Theoretisch, 30.000 potentiële klanten voor uw SEO bureau. De volgende kop is bedoeld om de aandacht van Google te vestigen op onze pagina voor dit specifieke trefwoord.

SEO Angentur (Best Practice “Spelfouten in SEO”)

Vorige maand waren er op Google.de 2.900 zoekopdrachten naar het trefwoord “SEO Angentur”. We hebben hier precies hetzelfde voor “Influenza Agentur”, omdat velen de spelling van “Influencer” en “Influenza” door elkaar halen, zij het door onwetendheid of door autocorrectie op de smartphone. Kleine test? Zoek maar eens op “influencer agency”! Ons social media bureau staat op nummer 1 in de zoekresultaten.

SEO-voorbeeld 472 % prestatie: stijging in 12 maanden

Bij een social media bureau draait het om goede content, bij foto- en videoproducties, maar ook bij zoekmachineoptimalisatie, kortweg SEO. Contentmarketing is het toverwoord, plus een paar kwalitatieve backlinks – maar is het echt zo eenvoudig? En werkt SEO eigenlijk wel? Hier is een inkijkje in een klantproject dat we ongeveer 12 maanden geleden zijn begonnen. Meer bepaald een beste praktijk op het gebied van e-commerce (reizen). Totaal +372 % prestatieverhoging oftewel: Gedeeltelijk uitverkocht!

Hoe werkt PageRank?

PageRank-algoritme – Het zogenaamde PageRank-algoritme is een specifieke procedure om een groot aantal gekoppelde documenten, zoals internetpagina’s, blogs en online winkels op het World Wide Web, te rangschikken op basis van hun structuur.

Hoe kunt u uw Google ranking verbeteren? Top10

Nu hebben we de ultieme 10 SEO-tips voor je homepage of e-commerce. Het antwoord op de grote vraag, vooral voor kleine bedrijven die goedkope SEO nodig hebben en zich geen SEO-bureau kunnen veroorloven: “Hoe kan ik mijn homepage zichtbaar maken in Google?”. – hier is het antwoord! 10 SEO bureau tips voor je homepage en online shop:

  1. Sleutelwoorden – Definieer uw sleutelwoorden, bij voorkeur in een redactioneel plan.
  2. Focus – Focus op één trefwoord per pagina
  3. Toegevoegde waarde – creëer informatieve inhoud van ten minste 500 woorden
  4. Interne linking – Zet zinvolle links in de tekst
  5. URL – Maak goede URL’s op basis van de titel en zonder vulwoorden (am, im, en, …)
  6. Andere elementen – Gebruik opsommingstekens, nummering en tabellen
  7. Image SEO – graphics, foto’s en afbeeldingen moeten worden geoptimaliseerd voordat ze worden geüpload (compressie, bestandsnaam, enz.).
  8. Inhoud van derden – Gebruik media van derden zoals Youtube, Instagram en Facebook.
  9. Extern linken – links van andere pagina’s (backlinks)
  10. Google Ads – Gebruik Google AdWords om gerichte aandacht te krijgen

Wat kost goede SEO optimalisatie?

Wat kost zoekmachinemarketing? De vraag naar de kosten van zoekmachineoptimalisatie kan niet algemeen worden beantwoord. Zoekmachineoptimalisatie is immers een kwalitatieve dienst, geen kwantitatieve.

Als u SEO-teksten aanbiedt die onmiddellijk kunnen worden berekend, kunt u niet serieus zijn. Vergelijk alleen teksten voor een online winkel, bijvoorbeeld op het gebied van “dierenvoeding” of “vakanties”, aan de andere kant heb je SEO-teksten voor veeleisende onderwerpen, bijvoorbeeld “advocaten en recht”, “onroerend goed” of zelfs “investeringen”, de kwaliteit en de vraag verschilt per project en onderwerp.

SEO-teksten kunnen dus niet alleen aan de hand van het aantal woorden worden gemeten. Kwaliteit is een hoog goed, de teksten staan immers weken, maanden en jaren online. Het gaat ook om de reputatie van uw bedrijf. De kwaliteit moet goed zijn, dat waardeert niet alleen het algoritme van Google, maar ook uw bezoekers. Zo ben je snel terug bij de kerncijfers voor succes: verblijftijd, interactie en het gemiddeld aantal bezochte pagina’s.

Kwaliteit loont!

Uiteindelijk gaat het allemaal om conversie. Met goede zoekmachineoptimalisatie trekt u bezoekers naar uw aanbod, slechts één klik verwijderd van een aankoop.

Wat kost een advertentie op Google? … en SEO?

Google het spannend voor je? Dat is het ook! Met Google Adwords kunt u gerichte mensen bereiken, op basis van leeftijd, interesses, woonplaats en vele andere parameters. Eet en bekijk daarom het systeem achter betaald bereik! Lees hier meer over Google AdWords en zijn voordelen, kosten en campagnebeheer.

Rekenvoorbeeld, kosten voor zoekmachinereclame

Als u de kosten van zoekmachinereclame wilt kwantificeren, is één manier om te berekenen hoeveel betaald verkeer (bereik) kost, d.w.z. bezoekers via Google AdWords of soortgelijke modellen. Wij zetten deze kosten in verhouding tot het organische bereik dat wordt verkregen door goede SEO-teksten.

Laten we het gebied van “onroerend goed” als voorbeeld nemen. Wie hier kliks koopt, dus bezoekers, betaalt meer of minder, afhankelijk van de concurrentie op de individuele zoekterm.

Klik-prijzen: Betaald verkeer

Hier ziet u de klikprijs voor bepaalde zoekopdrachten. Maar je ziet ook het verschil in de spelling. Kort beschreven: U boekt advertentieruimte (individuele trefwoorden) met Google AdWords. Hoe minder advertentieruimte beschikbaar is, hoe hoger de prijs. Zoals blijkt uit het voorbeeld “huis kopen Berlijn” in vergelijking met “huis kopen Berlijn” – 50% besparing!!!

  • “Huis kopen Berlijn” met 9.900 zoekopdrachten per maand is 1,10€ / klik
  • “Koop een huis in Berlijn” met 1.000 zoekopdrachten per maand is 1,19€ / klik
  • “Koop huis in Berlijn” met 720 zoekopdrachten per maand is slechts 0,55€ / klik

Als u erin slaagt 10.000 bezoekers per maand te bereiken, bereikt u 120.000 bezoekers per jaar. 120.000 clicks die niet gefinancierd hoeven te worden door betaalde reclame. Daarom loont zoekmachineoptimalisatie op lange termijn enorm.

  • 120.000 bezoekers per jaar aan een gemiddelde van 0,92€/klik = 110.400€ equivalente waarde

Een goed SEO-project dat 120.000 bezoekers trekt gedurende 5 jaar bereikt in totaal 600.000 mensen, wat neerkomt op 552.000 euro.

Adverteren op Google? Hoe Google Ads & Adwords werken

Wat kost een SEO-tekst? Hoeveel teksten heb je nodig?

Afhankelijk van het systeem en de klant verschilt de hoeveelheid teksten die moeten worden gemaakt voor een goede zoekmachineoptimalisatie. Niet alleen de hoeveelheid teksten verschilt, maar ook de verwerkingstijd. Er zijn grote verschillen tussen kleine, lokale bedrijven en online winkels met 10.000 artikelen.

Maar niet alleen het begin van de tekst verschilt per sector; ook de hoeveelheid woorden, de onderwerpen, het tijdstip van publicatie (frequentie) en het aantal artikelen dat in een bepaalde periode wordt gepubliceerd variëren.

  • Aantal teksten
  • Aantal woorden
  • Onderwerp selectie
  • Publicatietermijn en -hoeveelheid
  • Uvm.

WordPress SEO: Teksten en Open Source Systeem – Aanbeveling

Wie voor het eerst met het onderwerp zoekmachineoptimalisatie wordt geconfronteerd, of in ieder geval voor het eerst intensief met het onderwerp bezig is, of binnenkort een nieuw systeem moet opbouwen, komt al snel voor de vraag te staan wat de moeite waard is? Welke software kan ik gebruiken om een goede website of homepage en ook een webwinkel te bouwen?

Onze aanbeveling voor homepages met goede zoekmachine optimalisatie is WordPress! WordPress is een gratis tool, zogenaamde open source software. Met dit content management systeem kunt u uitstekende blogs en zelfs online winkels maken en zo uw eigen e-commerce systeem creëren.

Wil je meer weten over WordPress, hier zijn enkele goede basistips voor het open-source content management systeem!

  • WordPress: Gratis website en e-commerce maken

Wat doe je als SEO-manager?

Seo managers zorgen voor de volledige strategie, structuur en beheer van het project. De basisvoorwaarde voor goede SEO-managers is vooral kennis en ervaring. Zoekmachineoptimalisatie evolueert voortdurend, net als vele andere strategieën en methoden in online marketing. Elk jaar is er nieuwe software, nieuwe updates, het algoritme wordt gewijzigd, maar ook de noodzakelijke vereisten, bijvoorbeeld door de toenemende concurrentie. Een goede SEO-manager moet een overzicht hebben van al deze factoren om het succes van een project te garanderen.

Welke zoekmachine is de beste?

De beste zoekmachine is Google. Afgezien van de Chinese markt en Rusland domineert Google een groot deel van de markt. In landen als Duitsland of Amerika is het zelfs 90% van de mensen die hun zoekopdrachten via Google doen. 90% van alle zoekopdrachten betekent in een land als Duitsland, waar meer dan 60 miljoen mensen online zijn, op een bevolking van 80 miljoen, 75% van de totale burgers. Zo zoeken bijna 54 miljoen mensen hier via Google.de naar producten, informatie en diensten.

54 miljoen willen informatie!

In de grote landen is de situatie niet anders; ook in Amerika wordt meer dan 90% van alle zoekopdrachten met Google opgelost. Bijgevolg is niet alleen het belang ervan op het gebied van zoekmachineoptimalisatie groot, maar ook op het gebied van zoekmachinemarketing, d.w.z. het adverteren in zoekmachines door middel van advertenties, speelt Google duidelijk de grootste rol.

Hier ziet u de marktaandelen van de meest gebruikte zoekmachines op de desktop naar bekeken pagina’s wereldwijd in geselecteerde maanden van september 2015 tot januari 2020.

Statistik: Marktanteile der meistgenutzten Suchmaschinen auf dem Desktop nach Page Views weltweit in ausgewählten Monaten von September 2015 bis Januar 2020 | Statista
Meer statistieken zijn te vinden op Statista.

SEO teksten schrijven: Online cursus

Tip! Meer weten over SEO? Bekijk gratis + premium video’s in de Lukinski SEO Masterclass en hier gratis in de Social Media One blog.

SEO optimalisatie: bureau, check, tools en advies

U wilt uw homepage of uw e-commerce optimaliseren? Neem contact op met ons agentschap en onze contactpersonen!

Nieuw! Native Ads: Aanbeveling in plaats van “reclame

Native ads (ook wel native display ads genoemd) verwijzen naar alle betaalde advertentieformaten die discreet als advertenties worden bestempeld. Native advertising is gewoon reclame die er niet uitziet als reclame. Native ads bieden kleine nadelen, maar vooral voordelen. Wist je het al? Volgens een whitepaper van AppNexus is de CTR van native display advertising gemiddeld 8,8 keer hoger. Volgens Forbes stijgt de aankoopintentie met 18% bij native advertenties. Wij meten ook altijd een hogere CTR in de projecten van onze klanten. Waar heeft dit mee te maken? Personalisering van inhoud, storytelling en meer discrete communicatiekanalen: referral marketing. Waarom Native Advertising? Wat is native advertising? Wat is native advertising?

Banen: SEO en prestatiemarketing

Heb je al ervaring met X? En je bent op zoek naar nieuwe uitdagingen? Perfect! Steun ons en onze klanten in performance marketing. Meer informatie over ons, vacatures en contactgegevens voor uw sollicitatie vindt u hier:

Prestatiemarketing: Overzicht

E-mailmarketing is een onderdeel van de algemene prestatiemarketingstrategie.

Agentschap, verkoop sluitstrategie

Performance Marketing Agency – Performance marketing omvat een mix van online marketing tools. Hier presenteren wij stap voor stap alle gebieden en voordelen. Je zult het leren kennen: Social Media, Email Marketing, Affiliates, Display en Native Advertising, maar ook Content Marketing, Search Engine Ads en last but not least Search Engine Optimisation. Alles begint met de juiste strategie en een goed performance marketing bureau dat uw vak verstaat.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO / SEA): Google & Co.

Casestudie en beste praktijken

Case studies zeggen meer dan 1000 woorden! Hier vindt u enkele geselecteerde projecten van klanten:

Heb je nog vragen? Wij helpen u graag, vriendelijk en direct!

SEM Agentschap: Zoekmachine Marketing

Uw bureau voor SEO & SEA marketing [jaar]:

Als u vragen heeft, bel ons dan gerust!

Zoekmachineoptimalisatie (SEO / SEA): Google & Co.