E-business: schaalvergroting, digitale handel en key performance indicators (KPI) voor zelfstandigen

Schaalvergroting, digitale handel en kengetallen – e-business, het gevleugelde toverwoord voor onze generatie! Nog maar 20 jaar geleden hadden we allemaal het telefoonboek moeten doorbladeren, mensen moeten bellen, visitekaartjes moeten uitdelen. Vandaag kan iedereen zijn eigen zaak beginnen, vanuit zijn luie zetel. Dankzij open source-oplossingen zoals WordPress of Woocommerce kunnen zelfs complete online winkels gratis worden gebouwd als je er zelf tijd in steekt. Beter nog, zelfs transacties zijn tegenwoordig in real time mogelijk, zonder speciale expertise, bijvoorbeeld via providers als PayPal. Transacties van Los Angeles naar Berlijn? Alles is geboekt in vijf seconden. Daarnaast zijn er natuurlijk veel slimme oplossingen voor e-business die het dagelijks leven gemakkelijker maken, maar ook voor bepaalde taken op personeel besparen, zodat dat elders zinvoller kan worden ingezet. Er is software voor boekhouding en belastingen, software voor verkoop, software voor klantenbeheer en, uiteraard, personeelsbeheer. Veel processen worden hier volledig automatisch geboekt en hoeven niet langer handmatig te worden verwerkt. Sleutelwoord: automatisering en schaalvergroting.

Digitale handel: Welke methoden gebruikt u voor uw idee?

Voordat u met uw start-up begint, moet u veel nadenken over uw technische opties. Want hier is een waarschuwing: als u zich inlaat met het verkeerde systeem en er maandelijks voor betaalt, zult u snel afhankelijk worden. Zo zijn er verschillende aanbieders van onlineshops waarvoor u driecijferige bedragen per maand moet betalen. In ruil daarvoor beloven ze je voordelen. Voordelen die je natuurlijk zelf kunt realiseren met open source oplossingen – je moet er alleen naar zoeken. Maar ja, de dienst bespaart veel tijd, bijvoorbeeld als u absoluut geen technische kennis hebt van digitale oplossingen. Maar als u het verkeerde product kiest en dit pas na drie maanden of een half jaar beseft, is alles al geïnstalleerd op dit systeem. D

De verandering is dan niet zo gemakkelijk en de verandering gaat gepaard met verdere kosten. Plotseling betaalt u de kosten voor de ontwikkeling van twee online winkels. Bovendien zou u met deze herstructurering posities in zoekmachines verliezen, omdat de paginastructuur verandert als gevolg van het nieuwe systeem, en daarmee ook de individuele URL’s. Verkeerde beslissingen en hun gevolgen.

Schaalvergroting in online marketing

“Schaal” betekent trap en daaruit volgt schaalvergroting. In de bedrijfskunde en voor startende ondernemingen is schaalvergroting het onderwerp bij uitstek. Zodra een proof-of-concept (winstgevend bedrijfsmodel) is bereikt, is de volgende stap om meer winst te genereren met minder investeringen. Hoe lager de kosten van nieuwe omzet, hoe beter. Bepaalde processen kunnen worden geautomatiseerd, zodat voor sommige taken geen personeel meer nodig is, maar alleen software en licenties.

Leren om te schalen met affiliate / advertenties

Veel jonge ondernemers op het gebied van online marketing willen vaak hun eerste schaling beginnen op het gebied van affiliate marketing.Elke keer dat een gebruiker een product koopt via de verwijzing van de affiliate link, verdient de blog eigenaar tussen de 5% en 20% (meestal 10%) op de verkoop.

De basis is vaak een kleine blog met artikelen of een landingspagina (één HTML-pagina met een voor de verkoop geoptimaliseerd ontwerp). Op deze blog staan dan bijvoorbeeld testverslagen over onderwerpen als e-sigaretten, de klassieke koffiemachine of nog specifieker de “koffiemachine-pad-test”. Hetzelfde geldt natuurlijk voor fietsen, in het bijzonder e-bikes of nog specifieker “lamp e-bike vergelijking”.

Voordelen van Affiliate Marketing

De individuele blog artikels bevatten dan de affiliate links. Dit is hoe affiliate marketing werkt – schaalvergroting op kleine schaal.

  • Weinig moeite
  • Weinig risico
  • Eenvoudige groei
  • Relatief veel opbrengst

De schaalvergroting is snel, alles wat de affiliate marketeer nodig heeft zijn SEO teksten en/of sociale/zoekmachine advertenties (sociale netwerken en zoekmachine).

Het doel van de jonge ondernemer is om gericht bereik te kopen door plaatsing in zoekmachines en/of door advertenties in sociale netwerken, zodat voldoende omzet wordt gegenereerd. De advertenties beginnen met kleine budgetten en worden, als ze goed presteren, maandenlang opgedraaid. Elke pagina of advertentie die voldoende verkoop genereert wordt dan een duurzaam project voor de ondernemer dat voortdurend meer winst genereert zonder noemenswaardige inspanning.

Met kleine budgetten testen zij nu verschillende advertenties op doeltreffendheid en vergelijken zij de campagnes met elkaar. De investering is niet te hoog, want elke campagne wordt getest met misschien maar 20 of 30 € per dag.

Hoe werkt affiliate / ad scaling?

Na de eerste 20, 30 of 50 artikelen in de blog, zijn de artikelen al voorzien van advertenties (Facebook). Elk individueel artikel krijgt een advertentiecampagne. Binnen deze advertentiecampagne (map) zijn er dan de verschillende advertenties (op foto’s, video’s, doelgroepen, woonplaats, enz.) die tegen elkaar worden getest.

In het geval van de e-bike zou dat bijvoorbeeld een foto van een fietser kunnen zijn. Een tweede grafiek toont de e-bike in detail. Een derde afbeelding toont de e-bike in de garage, zonder een persoon. Welke van deze drie afbeeldingen zal de meeste kliks en de meeste verkopen opleveren? Met alle 50 items, zou dit resulteren in 150 verschillende advertenties. Na een korte runtime van 2, 3 dagen kunnen de resultaten worden geëvalueerd. Individuele advertenties die slecht converteren, d.w.z. weinig klikken en verkopen genereren, worden vroegtijdig uitgeschakeld. Na monitoring wordt besloten welke campagnes worden stopgezet en welke worden voortgezet.

Van de 150 advertenties, zullen er misschien 20 of 30 overleven. Deze zijn winstgevend! Elke individuele pagina of advertentie kost 50 € per dag (kosten voor Facebook Ads) en brengt op zijn beurt affiliate-inkomsten van 70 € per dag – 20 € winst. Dit resulteert in een dagelijkse winst van 400 tot 600 € met slechts 20 of 30 advertenties, en een maandelijkse winst van 15.000 € zonder schommelingen. Dit is hoe een kleine blog of landingspagina over het onderwerp van product “vergelijkingen” en “tests” uitgroeide tot een echt proof of concept met meer dan 100.000 € jaarlijkse winst, met slechts één persoon.

Het werkingsmodel wordt dan verder geoptimaliseerd, budgetten worden herschikt en zo wordt de expansie voortgezet en voortgezet. Voor een alleenstaande, goed werk omdat de risico investering voor uitbreiding laag is. Tegelijkertijd is het bedrijfsmodel gemakkelijk uit te breiden, meer bereik betekent niet meer kosten (personeel, ruimte, verzekering, inkoop, voorschot, enz.).

Kerncijfers voor het meten van succes

ROI (Return of Investment) voor investeerders en waardering

Samen met “schaalvergroting” is het rendement van investeringen een van de centrale factoren in de bedrijfskunde en dus uiteraard ook voor u en uw overwegingen over de rentabiliteit van projecten. ROI geeft aan hoe rendabel een product, een individuele campagne of een operationeel gebied is in verhouding tot de gedane investering. Het geeft geen tijd aan, maar een verhouding (investering/omzet). Deze indicator kan worden gebruikt om verschillende producten, campagnes of operationele gebieden met elkaar te vergelijken, te evalueren en beslissingen te nemen.

  • Analyse en vergelijking van afzonderlijke bedrijfssectoren en investeringsobjecten
  • Bepaling en evaluatie van het rendement van een belegging over een voorbije periode
  • Planning en controle van toekomstige investeringen

Door u te concentreren op de meest winstgevende gebieden, zult u de grootste winst behalen.

Opdat u de ROI absoluut begrijpt, volgen hier twee voorbeelden van de vraag:

  • Hoe ziet het gebruik van ROI er in uw bedrijf uit?
  • Hoe ziet het gebruik van ROI eruit bij investeerders?

Of het nu gaat om een influencer-campagne op YouTube of re-targeting voor je eigen online shop – zelfs klassieke tv-reclame. In alle gevallen wordt een bepaalde hoeveelheid geld geïnvesteerd om een bepaald doel te bereiken. De vraag is nu, welke campagne belooft meer winstgevendheid? Welke campagne levert meer winst op per geïnvesteerde euro?

Reeds in de aanloop, in concept en strategie, spelen kosten een uiterst belangrijke factor. Uiteindelijk zijn campagnes beperkt tot een bepaalde periode. Soms door een vast budget, soms door seizoensgebonden kenmerken (mode), soms door de halfwaardetijd van het product, b.v. trendproducten of zelfs videospelletjes, waarvan het platform zich voortdurend technisch verlaagt.

Dus nu hebben we (in ons ROI-voorbeeld) verschillende opties op het bureau in sociale-mediamarketing. Community management, advertenties op Facebook, advertenties op Instagram, advertenties op YouTube, organisch bereik, ons aller videoclips, het hele scala aan mogelijkheden ligt voor u open. Om een vergelijking en een evaluatie te kunnen maken, worden de kerncijfers van de afzonderlijke gebieden gebruikt.

Berekening en formule

Je hebt een mediabudget van 50.000 €. Idealiter wilt u met dit budget zo veel mogelijk bereiken. Zo veel mogelijk bereik, zo veel mogelijk verkoop en zo veel mogelijk omzet. Als uw verwachte omzet dan 70.000 € is (de winst dienovereenkomstig 20.000 €), is uw rendement van investering 0,40.

  • Gegenereerde winst / geïnvesteerd vermogen = ROI
  • 20.000 euro / 50.000 euro = 0,4

Het rendement van de investering zegt nu dat u 0,40 euro verdient voor elke geïnvesteerde euro. Als u nu verschillende campagnes met elkaar vergelijkt en de kosten en verwachte opbrengsten ervan tegen elkaar afzet, kunt u uitspraken doen over in welke social media-campagne u moet investeren en in welke niet.

ROI ter vergelijking – investeringsbeslissing

Wat is het nut van ROI bij investeerders? Stel dat een investeerder 1 miljoen wil investeren in een nieuwe ronde en het kapitaal wil spreiden over 2 Start Ups. Zij of hij bekijkt 10 verschillende start-ups en hun bedrijfsplannen. De grote vraag: welke investering is de moeite waard? Het antwoord: vergelijking op basis van ROI. Alle Start Ups schatten hun winst voor het 1e – 3e jaar. De investeerder weet dan hoe hoog de winst in de eerste drie jaar zal zijn.

  • Start Up A heeft een ROI van 0,18
  • Start Up B heeft een ROI van -0,24
  • Start Up C heeft een ROI van 0,13
  • Start Up D heeft een ROI van 2,53
  • Start Up E heeft een ROI van 0,45

Start Up D met een ROI van 2,53 belooft (als alle concepten dezelfde kwaliteit hebben) de grootste kansen voor de investeerder. Plus Start Up E met een ROI van 0,45.

Samenwerkingspartners voor extra bereik

Samenwerkingspartners zijn vooral nuttig op het gebied van public relations en marketing. Door slim de krachten te bundelen, kan men niet alleen creatieve marketingideeën uitleven, bijvoorbeeld influencer-events, maar ook volledig nieuwe producten creëren, bijvoorbeeld een specifiek chocolade- en koekjesmerk. Beide partijen profiteren van het wederzijdse reclame-effect. Tegelijkertijd nemen samenwerkingspartners gewoonlijk geen klanten van elkaar weg, maar spelen zij klanten naar elkaar toe. Idealiter resulteren samenwerkingsverbanden in zinvolle synergieën.

Samenwerkingsprincipe: Win-Win

Om een samenwerking te doen slagen, moeten eerst de doelstellingen worden verduidelijkt. Waarom werken we samen? Hoe werken jullie samen en in welk formaat moet elk afzonderlijk merk presteren? Welk succes wordt aan het eind verwacht? Hoe zal dit succes worden bereikt? Natuurlijk zijn er nog vele andere vragen, zoals financiering of personeelsbeleid – per slot van rekening moet het een win-win zaak zijn. In wezen gaat het bij coöperaties echter om winstgevende samenwerking. Het grote voordeel is de bekende synergie-effecten. Klanten van merk A worden zich bewust van merk B, en vice versa.

Door dit effect kunnen belanghebbende partijen naar elkaar toe worden geduwd. Tegelijkertijd kost de reclame nauwelijks extra geld, omdat zij in de bestaande processen is opgenomen. Merk A is aanwezig in de online reclame van merk B. Omgekeerd krijgt merk B plaatsing op de beursstands van merk A. Nog beter is dat ons koekjesmerk fragmenten kan leveren aan de chocoladeproducent, die ze gewoon, net als de andere ingrediënten, in de basismix mengt. In principe is er geen of nauwelijks sprake van extra uitgaven in geldelijke zin. Daarom zijn samenwerkingsverbanden, mits goed gepland, voor beide partijen zo winstgevend.