Social Media Marketing 2023: Wat is logisch?! Campagne, doelgroep + apps

Social Media Marketing 2023 – Sociale netwerken zijn in de afgelopen 10 jaar zeer gedifferentieerd geworden. Terwijl een bedrijf, merk of project zich in het verleden alleen zorgen hoefde te maken over Facebook, is het scala aan verkoopkansen in sociale netwerken in 2023 groter dan ooit. Facebook, Instagram, TikTok, Twitch, Pinterest, YouTube, Messenger Marketing…waar beginnen we en waar stoppen we?

Doelgroep jonger dan 20

Elke generatie zoekt zijn eigen onderwerpen. Zo ontstaan nieuwe trends, jeugdwoorden van het jaar, maar ook sociale netwerken. Hoe jonger de doelgroep, hoe meer sociale netwerken zij moeten bijhouden. Terwijl de oudere doelgroepen hun sociale netwerk hebben gevonden en daar meestal lang trouw aan blijven, is de jongere generatie op zoek naar een eigen ruimte om zich te uiten.

Er worden veel nieuwe sociale netwerken gelanceerd, maar er zijn er maar weinig die aanslaan. Niettemin is de mix van marketingmogelijkheden die u binnen sociale netwerken hebt, het grootst in de doelgroep onder de 20 jaar.

Momenteel nog midden in de hype is TikTok

De sociale app TikTok bestaat al een paar jaar. Met de naamsverandering van musical.ly naar TikTok, de strategiewijziging van muzieknetwerk naar comedy, entertainment, beauty en andere onderwerpen, is de sociale app echt groot geworden.

Het feit dat er nog steeds relatief weinig makers zijn, d.w.z. mensen die inhoud creëren, komt ook tot uiting in het extreem hoge aantal volgers van individuele accounts. Op 17- of 18-jarige leeftijd hebben sommigen al 10 miljoen volgers en meer. Zo’n enorme groei zou niet meer mogelijk zijn op overvolle platforms als Instagram en YouTube.

Hoe lang is TikTok nog “de trend”?

Natuurlijk zal TikTok vroeg of laat worden vervangen door een nieuw sociaal netwerk, maar de komende twee of drie jaar zal het zeker het summum blijven in de jonge doelgroep.

Naast TikTok consumeert de doelgroep onder de 20 ook Instagram en YouTube. Instagram voor een snel tijdverdrijf, YouTube om naar muziek te luisteren of iets te leren. Dienovereenkomstig verschillen ook de reclamemaatregelen, omdat de strategieën en methoden worden aangepast naar gelang van de situatie en het gebruiksgedrag. Elk van deze drie sociale netwerken heeft nu meer dan een miljard actieve gebruikers.

Alternatieven: Instagram, YouTube en speciale interesses zoals Twitch

Bovendien worden sociale netwerken met speciale interesses steeds interessanter voor uw reclamemaatregelen. Een typisch voorbeeld zou Twitch zijn, waar voornamelijk gamers elkaar ontmoeten. Ook hier is het gebruiksgedrag zeer verschillend. De streams van sommige makers lopen uren door. Ter vergelijking, een typisch verhaal op Instagram (kleine video) duurt 12 seconden.

Zo zijn er sociale netwerken voor snelle consumptie, entertainment en sociale netwerken die met meer aandacht worden geconsumeerd.

Populairste sociale app: onder de 20

In het ideale geval, richt je op:

  • Leidend medium – TikTok
  • Ook relevant – Instagram, YouTube
  • Speciaal internet – bijvoorbeeld Twitch

Hoe kun je succesvol zijn op TikTok?

TikTok bestaat vooral uit kleine videoclips die vermaken. TikTok kan dan ook zeker worden omschreven als een van de meest creatieve sociale netwerken. Omgekeerd vergt creativiteit tijd en de juiste mensen. In vergelijking met platforms als Instagram of Facebook is de productie van inhoud iets tijdrovender. Tegelijkertijd loont adverteren op TikTok alleen als je de juiste doelgroep hebt. Zoals hierboven vermeld, zou u geen succes hebben als u bijvoorbeeld doelgroepen rond de 35 jaar zou willen aanspreken.

Dus, als een merk, moet je betrokken raken bij TikTok. Er wordt gezongen, er wordt gedanst, het gaat allemaal om plezier. Vooral voor meer traditionele sectoren, laten we zeggen banken die een daggeldrekening op de markt willen brengen, moet de creatieve sprong worden gemaakt. Voor andere merken in de lifestyle-sector, of zelfs voor reizen zoals cruises of backpackreizen naar Azië, is het gemakkelijker. Sommigen doen hiervoor ook een beroep op influencer marketing.

Wil je meer weten over TikTok Marketing? Lees hier meer!

Doelgroep tussen 20 en 30 jaar

De doelgroep tussen 20 en 30 zou ook de Instagram-generatie kunnen worden genoemd. Vóór hen was er vrijwel alleen Facebook (en nog een paar andere zoals MySpace, YouTube). Toen kwam TikTok.

Omgekeerd, voor uw reclamemaatregelen, als u mensen tussen 20 en 30 jaar wilt bereiken, biedt Instagram het grootste publiek, d.w.z. de meest relevante gebruikers.

Instagram als centrale app

Instagram wordt voornamelijk aan de kant geconsumeerd. Simpel gezegd willen gebruikers snel zien wat er gaande is in hun wereld (vrienden) en in de wereld in het algemeen (influencers, sterren). Gedrag en betrokkenheid zijn dan ook van betrekkelijk korte duur. Twee minuten na het opstaan, een minuut tijdens het koffiedrinken, 5 minuten tijdens het wachten op de volgende tram.

Bijgevolg moet de inhoud worden aangepast, ongeacht of het gaat om organische inhoud of betaald bereik, d.w.z. advertenties.

Natuurlijk past de oudere doelgroep zich ook aan de trends van de jongere aan, dus zijn er ook steeds meer TikTok-kanalen onder 20- tot 30-jarigen. Het is heel anders met de oudere sociale netwerken, bijvoorbeeld Facebook. Hier hebben sommigen een rekening, maar zonder actief gebruik en betrekkelijk weinig.

Populairste sociale app: 20-30 jaar

In het ideale geval, richt je op:

  • Toonaangevend medium – Instagram
  • Ook relevantie – YouTube

Hoe kun je succesvol zijn op Instagram?

Instagram gedijt op constante amusementswaarde. Voor u betekent dit: publiceer inhoud, publiceer inhoud, publiceer inhoud! Als je bijvoorbeeld kijkt naar succesvolle influencers op Instagram, dan werkt hun kanaal ook zo goed omdat ze regelmatig nieuwe content publiceren. Posts met nieuwe foto’s en galerijen, Instagram reels met kleine filmpjes en natuurlijk Instagram Stories die constant fragmenten uit hun eigen leven laten zien. Als u deze methodologie aanpast aan uw merk, betekent dit hetzelfde, minstens één post elke dag. Dat klinkt niet als veel, maar velen houden het niet bij en zijn daarom op zoek naar een goed social media marketing bureau.

Leer hier nog meer over Instagram-marketing:

Doelgroep 30 tot 40 jaar

De gemakkelijkste manier omdoelgroepen tussen 30 en 40 jaar te bereiken is via de mix van Instagram Facebook en YouTube.

Minder relevant binnen de doelgroep zijn de nieuwe sociale netwerken. Natuurlijk, omdat met het stijgen van de leeftijd het leven zelf omvangrijker wordt, werk, gezin, belastingaangifte…dienovereenkomstig zijn doelgroepen boven de 30 niet meer zo grillig in hun keuze van sociale netwerken.

Toch staat Instagram op de eerste plaats wat populariteit bij deze doelgroep betreft. Hier bereikt u de meeste mensen uit deze potentiële doelgroep. Als de tendens in de richting van 40 jaar ligt, kan Facebook ook als medium worden gebruikt. Als de tendens richting de 30 gaat, moet je je richten op Instagram. YouTube kan dan voor inhoud en advertenties worden gebruikt op dezelfde manier als voor de doelgroepen jonger dan 20 jaar en de doelgroepen tussen 20 en 30 jaar.

Populairste sociale app: 30-40 jaar

In het ideale geval, richt je op:

  • Toonaangevend medium – Instagram
  • Ook relevantie – YouTube

Doelgroep 40 jaar en ouder

Doelgroepen boven de 40 zijn de mensen die echt als eersten met sociale netwerken in aanraking zijn gekomen. Van de allereerste grote sociale netwerken zoals MySpace, dat tegenwoordig geen enkele relevantie meer heeft, tot Facebook, dat het grootste sociale netwerk ter wereld is geworden.

De gemakkelijkste en snelste manier om doelgroepen boven de 40 te bereiken in sociale netwerken is Facebook. Facebook wordt veel gebruikt, voor familie, voor club, voor werk. Je kunt nu banen vinden op Facebook, je kunt gaan winkelen, het sociale netwerk evolueert voor zijn gebruikers. Velen zijn dan ook tevreden en hebben ook geen belangstelling om over te stappen naar een sociaal netwerk van de jongere doelgroepen.

YouTube is het enige alternatief voor Facebook. Omdat, de doelgroepen boven de 40 hier ook actief zijn. Op YouTube kun je immers zo ongeveer alles leren, van hoe je het dak van je eigen huis moet repareren tot de vraag: Hoe doe ik zelf het haar van mijn hond?

Meest populaire sociale app: meer dan 40 jaar

In het ideale geval, richt je op:

  • Leading medium- Facebook
  • Ook relevantie – YouTube

Hoe kun je succesvol zijn op Facebook?

Om succesvol te zijn in Facebook marketing, moet u meestal altijd rekening houden met twee componenten. Aan de ene kant heb je de organische inhoud nodig, van de opzet van het kanaal, tot je eigen inhoud, in de vorm van tekst, foto en video. Aan de andere kant gaat het om gerichte marketing van je eigen content met betaald bereik. Waarom is dat? Organisch bereik je relatief weinig mensen, misschien één procent, twee procent van je eigen doelgroep. Dat betekent dat 98%, 99% van de mensen, afhankelijk van het kanaal, uw inhoud niet zien. Met extra reclame-uitgaven kunt u deze resterende mensen toch bereiken.

Met betaald bereik trekt u steeds meer mensen naar uw Facebook-kanaal of andere bestemmingen, bijvoorbeeld uw online shop. Met organische content zet je dit bereik om in echte volgers en merkfans.

De klassieke economie leert reeds dat elke vaste klant meer winst oplevert dan het werven van een nieuwe klant. Daarom is het opbouwen van een gemeenschap in sociale netwerken zo belangrijk voor merken. Als extra kanaal kunt u ook terugvallen op influencer marketing, simpel uitgelegd, mensen met een groot bereik praten over uw merk.

Meer informatie over Facebook en Facebook Marketing vindt u hier: