Social Media Marketing 2023: Wat is logisch? Campagne, doelgroep + apps

Social Media Marketing 2023 – Sociale netwerken zijn de afgelopen 10 jaar extreem gedifferentieerd geworden. Terwijl een bedrijf, merk of project zich in het verleden alleen zorgen hoefde te maken over Facebook, is het scala aan verkoopmogelijkheden in sociale netwerken in 2023 groter dan ooit. Facebook, Instagram, TikTok, Twitch, Pinterest, YouTube, Messenger Marketing…waar beginnen we en waar stoppen we?

Doelgroep jonger dan 20 jaar

Elke generatie zoekt zijn eigen onderwerpen. Zo ontstaan nieuwe trends, jongerenwoorden van het jaar, maar ook sociale netwerken. Hoe jonger de doelgroep, hoe meer sociale netwerken ze moeten bijhouden. Terwijl oudere doelgroepen hun sociale netwerk hebben gevonden en daar meestal lang trouw aan blijven, zoekt de jongere generatie een eigen ruimte om zich te uiten.

Er worden veel nieuwe sociale netwerken gelanceerd, maar er zijn er maar weinig die aanslaan. Toch is de mix van marketingmogelijkheden die je hebt binnen sociale netwerken het grootst in de doelgroep onder de 20 jaar.

Momenteel nog steeds in het midden van de hype is TikTok

De sociale app TikTok bestaat al een paar jaar. Met de naamsverandering van musical.ly naar TikTok, de strategiewijziging van muzieknetwerk naar comedy, entertainment, beauty en andere onderwerpen, werd de sociale app echt groot.

Het feit dat er nog steeds relatief weinig makers zijn, d.w.z. mensen die inhoud creëren, blijkt ook uit het extreem hoge aantal volgers van individuele accounts. Op 17- of 18-jarige leeftijd hebben sommigen al 10 miljoen volgers en meer. Zo’n enorme groei zou niet meer mogelijk zijn op drukke platforms als Instagram en YouTube.

Hoe lang is TikTok nog “de trend”?

Natuurlijk wordt TikTok vroeg of laat vervangen door een nieuw sociaal netwerk, maar de komende twee of drie jaar blijft het zeker het summum in de jonge doelgroep.

Naast TikTok consumeert de doelgroep onder de 20 jaar ook Instagram en YouTube. Instagram voor een snel tijdverdrijf, YouTube om naar muziek te luisteren of iets te leren. Dienovereenkomstig verschillen ook de reclamemaatregelen, omdat de strategieën en methoden worden aangepast aan de situatie en het gebruiksgedrag. Elk van deze drie sociale netwerken heeft nu meer dan een miljard actieve gebruikers.

Alternatieven: Instagram, YouTube en speciale interesses zoals Twitch

Bovendien worden sociale netwerken met speciale interesses steeds interessanter voor uw reclamemaatregelen. Een typisch voorbeeld is Twitch, waar vooral gamers elkaar ontmoeten. Ook hier is het gebruiksgedrag zeer verschillend. De streams van sommige makers duren uren. Ter vergelijking: een typisch verhaal op Instagram (kleine video) duurt 12 seconden.

Zo zijn er sociale netwerken voor snelle consumptie, entertainment en sociale netwerken die met meer aandacht worden geconsumeerd.

Populairste sociale app: Onder de 20

Ideaal, richt je op:

  • Toonaangevend medium – TikTok
  • Ook relevant – Instagram, YouTube
  • Speciaal internet – bijvoorbeeld Twitch

Hoe kun je succesvol zijn op TikTok?

TikTok bestaat vooral uit kleine videoclips die vermaken. Daarom kan TikTok zeker worden omschreven als een van de meest creatieve sociale netwerken. Omgekeerd vereist creativiteit tijd en de juiste mensen. In vergelijking met platforms als Instagram of Facebook is de productie van inhoud iets tijdrovender. Tegelijkertijd loont adverteren op TikTok alleen als je de juiste doelgroep hebt. Zoals gezegd zou u niet succesvol zijn als u bijvoorbeeld doelgroepen van rond de 35 jaar wilt aanspreken.

Daarom moet je als merk betrokken raken bij TikTok. Er wordt gezongen, er wordt gedanst, alles draait om plezier. Vooral voor meer traditionele sectoren, laten we zeggen banken die een daggeldrekening op de markt willen brengen, moet de creatieve sprong worden gemaakt. Voor andere merken in de lifestylesector, of zelfs voor reizen zoals cruises of rugzakreizen naar Azië, is het gemakkelijker. Sommigen vertrouwen hiervoor ook op influencer marketing.

Meer weten over TikTok Marketing? Lees hier meer!

Doelgroep tussen 20 en 30 jaar

De doelgroep tussen 20 en 30 zou je ook de Instagram-generatie kunnen noemen. Daarvoor was er vrijwel alleen Facebook (en een paar andere zoals MySpace, YouTube). Toen kwam TikTok.

Omgekeerd, als u voor uw advertentiemaatregelen mensen tussen 20 en 30 jaar wilt bereiken, biedt Instagram het grootste publiek, d.w.z. de meest relevante gebruikers.

Instagram als centrale app

Instagram wordt vooral zijdelings geconsumeerd. Eenvoudig gezegd, gebruikers willen snel zien wat er in hun wereld gebeurt (vrienden) en in de wereld in het algemeen (beïnvloeders, sterren). Gedrag en betrokkenheid zijn dan ook van relatief korte duur. Twee minuten na het opstaan, een minuut tijdens het koffiedrinken, 5 minuten tijdens het wachten op de volgende tram.

Daarom moet de inhoud worden aangepast, ongeacht of het gaat om organische inhoud of om betaald bereik, d.w.z. advertenties.

Natuurlijk past de oudere doelgroep ook de trends van de jongere aan, dus zijn er ook steeds meer TikTok-kanalen onder 20- tot 30-jarigen. Bij de oudere sociale netwerken, bijvoorbeeld Facebook, ligt dat anders. Hier hebben sommigen een rekening, maar zonder actief gebruik en relatief weinig.

Populairste sociale app: 20-30 jaar

Ideaal, richt je op:

  • Toonaangevend medium – Instagram
  • Ook relevantie – YouTube

Hoe kun je succesvol zijn op Instagram?

Instagram gedijt op constante amusementswaarde. Voor u betekent dit: publiceer inhoud, publiceer inhoud, publiceer inhoud! Als je bijvoorbeeld kijkt naar succesvolle influencers op Instagram, dan werkt hun kanaal ook zo goed omdat ze regelmatig nieuwe content publiceren. Posts met nieuwe foto’s en galerijen, Instagram Reels met kleine filmpjes en natuurlijk Instagram Stories die voortdurend fragmenten van hun eigen leven laten zien. Als u deze methodologie aanpast aan uw merk, betekent dat hetzelfde, minstens één bericht per dag. Dat klinkt niet als veel, maar velen houden het niet bij en zijn daarom op zoek naar een goed social media marketing bureau.

Leer hier nog meer over Instagram marketing:

Doelgroep 30 tot 40 jaar

De makkelijkste manier om doelgroepen tussen de 30 en 40 jaar te bereiken is via de mix van Instagram Facebook en YouTube.

Minder relevant binnen de doelgroep zijn de nieuwe sociale netwerken. Natuurlijk, omdat met het stijgen van de leeftijd het leven zelf omvangrijker wordt, werk, gezin, belastingaangifte… Daarom zijn doelgroepen boven de 30 niet meer zo grillig in hun keuze van sociale netwerken.

Instagram staat echter op de eerste plaats qua populariteit onder deze doelgroep. Hier bereik je de meeste mensen uit deze potentiële doelgroep. Als de tendens richting 40 jaar is, kan Facebook ook als medium worden gebruikt. Als de tendens richting 30 jaar is, moet je je richten op Instagram. YouTube kan dan worden gebruikt voor inhoud en advertenties op dezelfde manier als voor de doelgroepen jonger dan 20 jaar en de doelgroepen tussen 20 en 30 jaar.

Populairste sociale app: 30-40 jaar

Ideaal, richt je op:

  • Toonaangevend medium – Instagram
  • Ook relevantie – YouTube

Doelgroep 40 jaar en ouder

Doelgroepen boven de 40 zijn de mensen die echt als eerste in aanraking kwamen met sociale netwerken. Van de allereerste grote sociale netwerken zoals MySpace, dat tegenwoordig geen relevantie meer heeft, tot Facebook, dat het grootste sociale netwerk ter wereld is geworden.

De gemakkelijkste en snelste manier om doelgroepen boven de 40 te bereiken in sociale netwerken is Facebook. Facebook wordt veel gebruikt, voor familie, voor club, voor werk. Je kunt nu banen vinden op Facebook, je kunt gaan winkelen, het sociale netwerk evolueert voor zijn gebruikers. Velen zijn dan ook tevreden en hebben ook geen interesse om over te stappen naar een sociaal netwerk van de jongere doelgroepen.

YouTube is het enige alternatief voor Facebook. Want ook de doelgroepen boven de 40 zijn hier actief. Op YouTube kun je immers zo ongeveer alles leren, van hoe je het dak van je eigen huis repareert tot de vraag: Hoe doe ik zelf het haar van mijn hond?

Populairste sociale app: Meer dan 40 jaar

Ideaal, richt je op:

  • Toonaangevend medium – Facebook
  • Ook relevantie – YouTube

Hoe kun je succesvol zijn op Facebook?

In de regel moet je altijd rekening houden met twee componenten om Facebook marketing met succes uit te voeren. Enerzijds heb je de organische inhoud nodig, van de opzet van het kanaal, tot je eigen inhoud, in de vorm van tekst, foto en video. Anderzijds gaat het om de gerichte marketing van je eigen inhoud met betaald bereik. Waarom? Organisch bereik je relatief weinig mensen, misschien één procent, twee procent van je eigen doelgroep. Dat betekent dat 98%, 99% van de mensen, afhankelijk van het kanaal, uw inhoud niet zien. Met extra reclame-uitgaven kunt u deze resterende mensen toch bereiken.

Met betaald bereik trek je steeds meer mensen naar je Facebook-kanaal of andere bestemmingen, bijvoorbeeld je webwinkel. Met organische inhoud zet u dit bereik om in echte volgers en merkfans.

De klassieke economie leert al dat elke vaste klant meer winst oplevert dan de acquisitie van een nieuwe klant. Daarom is community building in sociale netwerken zo belangrijk voor merken. Als extra kanaal kunt u ook terugvallen op influencer marketing, eenvoudig uitgelegd, mensen met een groot bereik praten over uw merk.

Lees hier meer over Facebook en Facebook Marketing: