Social Media Marketing Cruise: Agentschap, reclame en nieuwe klanten voor schip cruises
Social media agentschap voor cruises – Geen enkele andere bedrijfstak heeft de laatste jaren zo’n grote groei gekend als het cruisetoerisme. Het ontdekken van verre landen, vele bestemmingen in een korte tijd, wellness en ontspanning aan boord tegelijkertijd. Steeds meer mensen boeken voor hun vakantie een cruise in plaats van typische hotels in steden. De concurrentie neemt dan ook toe. Vooral 2-wegen zijn uiterst effectief, zoekmachine optimalisatie en social media marketing. Of het nu gaat om het opbouwen van je eigen kanaal met een community, adverteren op Facebook, Instagram, YouTube, TikTok of zelfs referral marketing via influencers. De mogelijkheden zijn zeer divers, daarom geven wij u graag een kort overzicht van de huidige verdeling van gebruikers in de sociale netwerken en de meest effectieve manieren om uw doelgroep te bereiken.
Boek een cruise: Maar met jou! Marketing
Goedkoop naar de Middellandse Zee, last minute naar Noorwegen of naar de kusten van de Caraïben. Geen enkele andere bedrijfstak brengt mensen zo snel naar hun droombestemming als cruises. In plaats van twee weken vakantie op dezelfde plaats, zijn er bijna elke dag nieuwe bestemmingen in de aanbieding.
Waar is de beste plaats om cruises te boeken? Hoeveel kost een 14-daagse cruise? Welke cruises zijn de beste? Welke cruiseschepen varen er in de Middellandse Zee? Dit zijn allemaal vragen die je kunt beantwoorden! Hoe win je nieuwe klanten. Hoe en waar, leggen wij u hier kort en duidelijk uit:
Doel 1: Uw eigen cruisegemeenschap
Als het om social media marketing gaat, gaat het vooral om twee grote, première doelen. Doel 1: Uw eigen community, voor organisch bereik, naamsbekendheid en opnieuw het aanspreken van bestaande klanten, maar ook mensen die geïnteresseerd zijn in “het onderwerp”. Hoe groter uw eigen gemeenschap, hoe groter het bereik dat u kunt genereren zonder extra reclame. Maar het werkt niet helemaal zonder! Waarom? Bereik is het bedrijfsmodel van sociale netwerken, en daarom bestaan ze niet gratis. Bereik heeft zijn prijs.
Doelstelling 2: Doeltreffend beheer van de campagne (advertenties)
Daarom is doelstelling 2: Doeltreffend campagnebeheer (advertenties). Dankzij de grote datasets van sociale netwerken kunt u mensen uiterst gericht benaderen, bv. op basis van hun individuele interesses.
Dus iedereen die geïnteresseerd is in verre bestemmingen kan een van uw contacten zijn! Natuurlijk kunt u nog specifieker zijn, bv. op leeftijd, woonplaats, burgerlijke staat, de mogelijkheden zijn eindeloos! Daarom loont het om een goed en ervaren social media bureau, met ervaring in toerisme, aan uw zijde te hebben.
Het maakt niet uit waar het heen gaat: wij bereiken uw doelgroep!
- Oostelijk Middellandse-Zeegebied
- Oostzee cruise
- West-Europese kust
- Reizen naar de Canarische Eilanden
- Ontdek Noord-Amerika
- Emiraten en Orient
- Cruiseroutes door het Caribisch gebied
- Wereldreizen
Reizen in de Middellandse Zee:
Op reis naar het Noorden:
Huidige aanbiedingen, grote namen zoals “Aida” en “Mein Schiff” of zelfs “Tui Cruises”, als agent en reisbureau is het de moeite waard om te kijken naar de voordelen van online markeitng en social media marketing in het bijzonder.
Afhankelijk van de huidige staat en de doelstatus van uw sociale mediakanalen en -activiteiten, begint de analyse. In 99% van de gevallen doen we dit in een gezamenlijke workshop. Dat is het meest effectief! Na het social media overleg, leiden we de social media strategie af en gaan we tenslotte in op de activiteiten in de afzonderlijke sociale netwerken.
Wil je een eerste overzicht?
Hier is een kort overzicht voor u van welke sociale netwerken momenteel interessant zijn voor welke doelgroepen in het toerisme!
Welke doelgroep wilt u in de eerste plaats aanspreken? Vandaag zijn sociale media niet langer een medium voor jongeren alleen, maar voor een brede massa van mensen. Niettemin verschillen de gebruikersgroepen:
Elke generatie heeft zijn eigen sociale netwerk.
De jongste gebruikers vind je op TikTok, de oudere op Facebook, de middelste doelgroepen rond de 25 tot 35 eerder op Instagram. Hoe beter geselecteerd, hoe efficiënter uw mediabudget wordt gebruikt. Dit verlaagt de kosten en de prijzen, door hogere inkomsten per euro, dollar of 1.000 contacten, afhankelijk van welke primaire kengetallen in uw strategie zijn vastgesteld, samen om het succes te meten.
Op levensstijl gerichte doelgroepen: 16 – 35 jaar
Instagram en TikTok zijn momenteel vooral geschikt voor doelgroepen onder de 35 jaar. De communicatie verschilt echter ook aanzienlijk in deze twee sociale netwerken. Afhankelijk hiervan moet de contentmarketingstrategie voor scheepsreizen worden gepland.
Instagram Marketing: nieuwe klanten voor cruises
Instagram Marketing – Doelgroepen tussen de 16 en 35 jaar cavuleren voornamelijk in de Instagram app. Het gaat over lifestyle, het gaat over mode, het gaat over het goede leven! Net als fitness, voeding en recepten of zelfs schattige huisdieren. Zo wordt ook alle inhoud (beelden, teksten [verhalen en berichten] en video’s) ontworpen en geproduceerd om zo goed mogelijk bij de doelgroep aan te sluiten. Wist je dat al? Via Instagram Shopping kunt u ook hotelkamers rechtstreeks op Instagram aanbieden, met reservering.
Gemeenschap, Winkelen, Advertenties, lees hier meer over:
- Instagram bureau
- Focus: doelgroep 16-34 jaar
TikTok Marketing: Eerste branding (en ouders)
TikTok Marketing – TikTok is het jongste, grote sociale netwerk, zo je wilt. Hier vindt u vooral de doelgroepen onder de 24 jaar. Contentmarketing op TikTok is veel gesofisticeerder, omdat het niet langer volstaat om “gewoon” links te posten, zoals op Facebook of individuele foto’s, zoals op Instagram. Kijk maar naar de meest populaire TikTok video’s.
Op deze manier kunt u indirect ook ouders bereiken. Van gezinsvakanties met het bijna volwassen kind, afstudeerreizen, maar ook de eerste vakantie met de partner, op 18, 19 of 20-jarige leeftijd.
Lees hier meer over TikTok Marketing:
- TikTok Agentschap
- Focus: doelgroep 13-24 jaar
Brede doelgroepen, hoge verblijfsduur: 30+ jaar
Facebook (en Youtube) zullen echter wel interessant zijn voor u als aanbieder of agent van scheepsreizen.
Facebook Marketing: veel vissen in de vijver
Facebook Marketing – Als uw hotelkamers een brede doelgroep moeten bereiken: Alleenstaanden, maar ook stellen tot gezinnen en grootouders waarvan de kinderen al het huis uit zijn, dan valt de hoofdactiviteit waarschijnlijk op Facebook. Perfect voor de familievakantie, de pakketreis of zelfs de volgende citytrip. Hier kunt u talloze mensen bereiken, via uw eigen Facebook-kanaal, maar ook via Facebook-groepen en andere Facebook-pagina’s (keyword referral marketing).
Vergelijking – Op Facebook communiceer je dus eerder met ouders en grootouders. Jonge ouders met baby’s en peuters, bijvoorbeeld, zullen u eerder op Instagram vinden en met u in contact treden.
- Facebook agentschap
- Focus: doelgroep 30-60 jaar
Bereik welgestelde doelgroepen, bijvoorbeeld voor een wereldreis:
Tip! Vind gemotiveerde werknemers
Niet alleen klanten, maar ook potentiële werknemers(aanwerving) kunnen via sociale media uitstekend onder de aandacht worden gebracht. Tegelijkertijd profiteert uw hotel van het positieve effect: “We nemen mensen aan!” – passieve reclame. PS: Natuurlijk ook wereldwijd.
Duizenden opties… Eén agentschap: Eén
Youtube Marketing: Dromen (!) en aanbevelingen tonen
Youtube Marketing – Videomarketing op YouTube vergt veel planning en coördinatie. Het gaat immers niet meer “gewoon” om teksten en foto’s, maar om video’s, en vaak in een langer en professioneel formaat. Want zonder goede inhoud werkt het niet, of het nu visueel is, bijvoorbeeld via een documentaire met sequenties van dronevluchten, of via de inhoud zelf, die dan bijvoorbeeld in een 8 minuten durende tutorial wordt beschreven. Een schoonheidsles voor een make-up merk zou hier klassiek zijn. En voor hotels? Influencers kunnen hier ook worden ingezet, zelfs zonder YouTube-kanaal.
Videograaf, moderatie, de inhoud zelf, de locatie, dit alles moet gepland worden. YouTube heeft daarbij een zeer groot effect, aangezien gebruikers niet alleen een fractie van een seconde in een foto investeren (Instagram gemiddeld 0,3 seconden / post), maar vaak 5, 6, 7 minuten en zelfs langer naar video’s kijken. Dit betekent dat de retentietijd zeer hoog is!
Uitgekiend maar effectief:
- Youtube agentschap
- Focus: doelgroep 16-49 jaar
Backstage! Bijvoorbeeld door inzicht in het boordleven van de bemanning:
Tip. Een beetje “Sociale SEO
Pinterest Marketing – Goede social media marketing zorgt voor de opbouw van uw eigen community, maar kan ook positieve aspecten hebben voor uw zoekmachine optimalisatie. Of Google, Yandex, Bing, vooral door activiteiten op Pinterest, kunt u ook krijgen rankings op de eerste pagina. Bijv. door slim opgezette fotogalerijen, die tegelijkertijd backlinks naar uw online hotelreserveringen bevatten.
Zo krijgt u uw klanten, zonder tussenkomst van een portaal!
- Pinterest Marketing
- Focus: doelgroep 24-39 jaar
Contact en contactpersonen
Alles begint in de werkplaats – Regelmatige afspraken met onze social media-experts voor strategie-optimalisatie. We kijken uit naar uw projectaanvraag!
Social Media Marketing Toerisme & Reizen
Wie ben jij? Waar ga je heen? En hoe dan wel? Een blik op de industrie, product(en), doelgroep(en) is de eerste stap. Reizen zelf is even divers als plaatsen en bestemmingen. Individueel reizen in een camper, een korte vakantie in de stad, met een hotel op een pakketreis of op een uitgebreide