Social Media Bureau Fashion – Concept, Reclame en Influencer

Mode is altijd in ontwikkeling, elk seizoen komen er nieuwe collecties uit. Als social media agency, maar ook als influencer agency, betekent dit voortdurend trend- en hype scouten. Vooral voor mode marketing. Nog voordat de outfits en accessoires in de winkels te vinden zijn, wordt er heel wat voorbereid. Van de eerste collectiepresentatie tot de eerste showrooms voor de kopers en tenslotte natuurlijk de public relations. Om mode en nieuwe modecollecties bekendheid te geven, heeft marketing strategieën en concepten nodig. Terwijl marketing voor mode tot het millennium nog voornamelijk gebeurde via media als tijdschriften, TV en klassieke billboards, is vandaag vooral de sociale media de maat van alle dingen. Je eigen YouTube-kanaal, influencer marketing, Instagram en natuurlijk je eigen regelmatige postings op sociale netwerken. Sociale media zijn complex geworden! Als social media bureau helpen wij u bij het vinden van de juiste concepten en strategieën. Van ontwikkeling tot regelmatige productie van inhoud, maar ook advertenties.

  • Contact – Social Media Agentschap en Consultant

Doelstellingen en strategieën: mode en marketing

Social media marketing voor mode is complex! Elk jaar zijn er niet alleen nieuwe interessante netwerken, zoals TikTok, dat momenteel zeer interessant is voor modebedrijven, maar er zijn ook nieuwe methoden, bijvoorbeeld op het gebied van advertenties en doelgroepoptimalisering. Als een gebruiker een bepaalde jurk of schoen in de online winkel heeft gezien, wordt dit geregistreerd. Deze ene persoon kan nu worden gegroepeerd met verschillende personen, b.v. mensen uit een bepaalde grote stad, die worden aangesproken met een reclame die speciaal voor die stad wordt afgespeeld. Men kan echter veel dieper op de zaak ingaan, de advertentie steeds opnieuw aan de gebruiker laten horen en zodra de aankoop is gedaan, wordt de advertentie niet meer afgespeeld. Een dergelijk intelligent campagnebeheer helpt om uw eigen advertenties te optimaliseren.

Alvorens zich echt in de materie te verdiepen, is het voor veel bedrijven echter belangrijk om eerst een basisstrategie te ontwikkelen. Vaak moeten werknemers worden opgeleid of moeten richtlijnen worden geschreven. Het maakt niet uit hoe uitgebreid of uitgebreid de social media marketing is, het belangrijkste voor iedereen zijn de doelen of de definitie van doelen.

Doelstelling: U kunt dit bereiken!

Zoals wij reeds hebben beschreven in ons artikel over het onderwerp “12 doelstellingen in social media marketing “, gaat het met name om deze fundamentele marketingaspecten, hoe wij ons eigen bedrijf helpen om nieuwe klanten te genereren, maar ook om onze eigen bestaande producten te optimaliseren. Dit zijn de twaalf doelstellingen in social media marketing:

  • Vergroot de naamsbekendheid bij een specifieke doelgroep
  • Acquisitie van nieuwe klanten
  • Interactie met klanten / klantenbinding vergroten
  • Stijging van de omzet
  • Aanwerving van personeel
  • Service en ondersteuning voor vragen en suggesties
  • Markt- en opinieonderzoek
  • Productoptimalisatie door feedback van de gemeenschap
  • Invloed in sociaal web en PR
  • Toezicht op concurrenten
  • Beeldoptimalisatie
  • Crowdsourcing en crowdfunding

Al deze doelstellingen zijn zeer belangrijk voor modebedrijven. In de eerste plaats gaat het altijd om het vergroten van hun eigen naamsbekendheid, vaak bij een al bestaande doelgroep, bijvoorbeeld op Instagram. Wie nieuwe doelgroepen wil aanboren, d.w.z. toekomstig jong talent, gaat vaak netwerken op TikTok. Door de frequente publicatie van nieuwe inhoud, in de vorm van foto’s, video’s en teksten, wordt permanent ingespeeld op de eigen doelgroep. Als de inhoud goed gedaan is, breidt dit de eigen gemeenschap van het bedrijf uit. Als bedrijf wint u nieuwe klanten, maar behoudt u tegelijkertijd bestaande belangstellenden door frequente interactie.

Elke dag met klanten praten: social in plaats van point of sale

Tien jaar geleden was de enige mogelijkheid tot interactie het verkooppunt. Vandaag de dag kunnen moderetailers dagelijks communiceren met hun bezoekers, klanten of gewoon geïnteresseerden. Wie zich inspant, inspeelt op suggesties en wensen van gebruikers en regelmatig inhoud publiceert, zal zijn succes vroeg of laat terugzien in de verkoop. Maar niet alleen nieuwe klanten spelen een grote rol bij social media marketing, sociale netwerken zijn ook een uitstekend instrument om personeel te werven. Dit komt doordat vooral jongere doelgroepen geïnteresseerd zijn in allerlei soorten nieuws en media. Als u uw eigen personeelsadvertentie goed verpakt, kunt u zonder veel investering goede en veel sollicitanten vinden. Dat is de kracht van je eigen gemeenschap!

Vermeldingen en aanbevelingen

Als we aan onze eigen community denken, gaan onze gedachten onvermijdelijk uit naar het onderwerp influencer marketing, dat voor veel modebedrijven een centrale rol speelt bij de marketing van nieuwe modecollecties. Beïnvloeders zijn opinieleiders, zij hebben zich onderscheiden door bijzonder werk en 100.000, zelfs miljoenen mensen volgen hen. Natuurlijk zullen niet alle volgers onmiddellijk een bepaald product kopen zodra het wordt getoond, maar het is wel in een zeer positieve merkomgeving. Het positieve imago werkt onvermijdelijk door op het eigen product. Dit behoort ook tot het onderwerp van gemeenschapsbeheer. In welke omgeving is uw merk aanwezig? Wie draagt het? Wie praat er over?

Marktonderzoek en productontwikkeling

Meningen over uw product, reacties over service en support, gesprekken over uw merk. Al deze informatie is uitstekend terug te vinden in de sociale media, bv. via commentaren of ook beoordelingen. Het maakt niet uit of het positieve recensies of negatieve opmerkingen zijn, en ook shitstorms. U krijgt feedback van uw klanten zo direct als nooit tevoren, puur marktonderzoek. Natuurlijk is de enquête niet representatief, maar u krijgt veel waardevolle informatie over uw producten, uw service, maar ook over uw team en uw medewerkers via de opmerkingen en gesprekken die onder uw media plaatsvinden. Dit helpt u uw eigen producten te optimaliseren en uiteindelijk ook uw productontwikkeling. U ziet, sociale media is veel meer dan een marketingkanaal. Sociale media geven u de kans om met een open oor permanent te luisteren te gaan binnen uw doelgroep. Tegelijkertijd, heb je de permanente mogelijkheid om uit te zenden.

Public relations en het digitale leven van alledag

Sociale-mediamarketing is ook een uitstekend instrument voor public relations. In het verleden moesten ondernemingen en bedrijven een beroep doen op persagentschappen en distributeurs om informatie bekend te maken. Vandaag volstaan een socialemediabeheerder en een smartphone. Informatie kan rechtstreeks naar klanten, belangstellenden en de hele gemeenschap worden gezonden. Deze vorm van communicatie heeft nog nooit eerder bestaan en daarom is de modewereld er dol op! Overal ter wereld worden grote budgetten geïnvesteerd in sociale-mediamarketing en influencer marketing. En terecht, want tegenwoordig is iedereen online. Apps als TikTok en Instagram worden gemiddeld 8 keer per dag geopend door gebruikers, ze spenderen hier meer dan 30 minuten en komen niet alleen te weten over nieuwe schoonheidsproducten, ze vinden inspiratie om te reizen maar ook nieuwe gadgets voor in de keuken of gewoon receptideeën van hun favoriete supermarkt. Sociale media zijn een onderdeel geworden van het dagelijkse digitale leven, een wereld waarin merken aanwezig moeten zijn, net zoals in het echte leven. Als social media-agentschap en social media-consultant helpen wij u de juiste strategie te vinden om uw doelstellingen en key performance indicators te bereiken.

Community Management: Weet u het al?

Bereik alleen brengt niet veel op. 100.000 fans kosten 399 dollar op Instagram. Het eerste effect voor de eindconsument is natuurlijk een duidelijke wow, dit merk heeft 100.000 fans. Maar op de lange termijn, zal er geen interactie zijn. Als gevolg daarvan zullen gebruikers niet blijven en natuurlijk zullen geen gebruikers zich bewust worden van uw merk.

In sociale netwerken draait het allemaal om het cultiveren van een eigen gemeenschap. Dit kan beginnen met simpelweg vragen stellen die echt oprecht bedoeld zijn om iets te weten te komen, tot het constant begeleiden van mensen in hun dagelijks leven met 10 Instagram Stories per dag, twee postings, twee keer per week een YouTube-video en elke dag een Facebook-post. Dan is er de reactie op opmerkingen, bv. een eenvoudig dankwoord wanneer een andere gebruiker een hartje heeft gepost. Als gebruikers vragen stellen, bijvoorbeeld op YouTube of Instagram, moeten deze vragen worden beantwoord door de community manager. Daarnaast zijn er rechtstreekse verzoeken, d.w.z. privé-berichten die door gebruikers worden verzonden. Het maakt niet uit of het gaat om een vraag over retourzendingen, een voorraadaanvraag voor een bepaalde schoen of gewoon een vraag over wanneer de nieuwe collectie eindelijk in de online winkel verkrijgbaar zal zijn. Community management is tijdrovend, maar op lange termijn veel waard. Denk terug aan het onderwerp van influencer marketing. Alle grote influencers hebben hun kanalen in de loop van vele jaren opgebouwd, en vandaag kunnen ze leven van hun eigen bereik. Sommige influencers bereiken meer mensen dan de grootste modetijdschriften, dus je kunt de impact zien van het praten over een bepaald onderwerp. U zou op dezelfde manier naar uw eigen gemeenschap moeten kijken:

  • “Dank je wel dat je hier bent!”

Denk eraan, het dichtstbijzijnde modebedrijf is slechts een klik of een veeg verwijderd. Neem je eigen community serieus en wees oprecht dankbaar voor de betrokkenheid bij je merk. Want zo kunt u alle bovengenoemde voordelen in uw doelomschrijving verwezenlijken en implementeren, zodat u volledig tevreden bent met uw kerncijfers of, idealiter, zelfs alle verwachtingen overtreft.

Reclame en commercials: Klantenwerving voor mode

Afgezien van het initiële doel en de voortdurende zorg voor de gemeenschap, gaat het bij socialemedia-marketing natuurlijk ook om verkoop en het werven van nieuwe klanten.

Een zeer complex onderwerp, want als we alleen al kijken naar het campagnebeheer van advertenties, moeten we veel technische termen gebruiken, bijvoorbeeld re-targeting, het instellen van pixels in de online winkel voor het volgen van gebruikersaccounts, splittestcampagnes voor het optimaliseren van de afzonderlijke advertentietypes tot het definiëren van doelgroepen op basis van verschillende parameters, zoals interesses, geografische en demografische gegevens zoals geo-filters.

Simpel gezegd kunnen advertenties in sociale media gebruikers nauwkeuriger dan ooit vastleggen. Terwijl postercampagnes in het verleden meestal 95% van de mensen bereikten die niets met het eigen product te maken hadden, is het tegenwoordig mogelijk precies het tegenovergestelde te bereiken, bijna precies 95% van de mensen die een grote kans hebben op interactie met het eigen product of de eigen dienst. Dit kan gebeuren met de hierboven vermelde middelen. Door zich precies op verschillende groepen te richten, kunnen verschillende campagnegroepen worden gecreëerd. Voor de afzonderlijke doelgroepen worden media op maat gemaakt, teksten aangepast en natuurlijk in verschillende variaties tegen elkaar uitgespeeld. Verschillende teksten en media komen tegemoet aan verschillende doelgroepen, b.v. mannen tussen 30 en 35 jaar, met een actief leven, uit Duitsland. De volgende groep is dan mannen van 35 tot 40 jaar. In een andere campagne worden producten uitgespeeld aan vrouwen van 18 tot 25 jaar, en aan vrouwen van 25 tot 30 jaar. Uiteindelijk lopen veel campagnes tegen elkaar in, en even later kunt u door rapportage en monitoring precies bepalen welke campagnes het meeste succes hebben gehad, bijvoorbeeld de meeste kliks naar de online winkel en dus ook succesvolle verkopers. In deze campagnes wordt verder geïnvesteerd, terwijl de andere worden teruggeschroefd.

Contentmarketing en beeldtaal van foto’s/video’s

Organische groei of advertenties, beide uitstekend om fans te genereren. Maar uiteindelijk komt het altijd neer op creativiteit in het concept, content marketing is alles! Als social media agency zorgen wij niet alleen voor de strategieën maar ook voor de productie van de media.

Foto’s zijn erg belangrijk voor modebedrijven. Ze zijn niet alleen nodig voor tijdschriften, lookbooks en de eigen online shop of voor gedrukte reclame op het verkooppunt, foto’s zijn ook cruciaal voor sociale media. Mode leeft van geënsceneerd worden. De enscenering op sociale netwerken kent uiteraard zijn eigen uitdagingen en kenmerken. Hiermee moet rekening worden gehouden in de aanloop naar de productie. Het gaat niet alleen om concepten, maar ook om rekwisieten, outfits, modellen, locaties en accessoires.

Video’s worden steeds belangrijker. WLAN is nu gratis beschikbaar in elke grote stad, en niet alleen in elke grote stad, maar ook in veel kleine steden en zelfs in steeds meer dorpen. Bovendien worden de netwerken uitgebreid en wordt de datatransmissiecapaciteit regelmatig verdubbeld. Video’s zijn tegenwoordig overal te krijgen. En vooral jongere doelgroepen onder de 30 jaar streamen graag video’s op hun smartphone. Muziekvideo’s, films, maar ook YouTube-video’s. Wij ondersteunen cliënten bij de conceptie, planning, organisatie en productie van films. In tegenstelling tot fotoproducties zijn videoproducties zeer complex en brengen daarom relatief hoge kosten met zich mee. Daarom moeten niet alleen de productieplannen nauwkeurig en gedetailleerd zijn, maar moeten ook alle teams, freelancers en freelancers perfect getimed zijn.

In het ideale geval combineert een fotoshoot beide disciplines en kan het uw social media-kanalen vullen met nog meer creatieve content. Door de gevarieerde publicatiestrategie, waarbij niet alleen losse foto’s worden geplaatst maar ook fotocontent die speciaal is afgestemd op social media-kanalen, plus fotogalerijen waarin gebruikers meerdere afbeeldingen kunnen bekijken door te swipen of te klikken, kleine video’s, langere video’s, wordt het nooit saai op uw social media-kanaal! Doel bereikt.

Leestip! Virtuele beïnvloeder: nieuwe sociale marketingstrategieën

Digitale beïnvloeders, modellen… Avatars? Virtuele modellen bieden een zeer duidelijk voordeel: tijd bestaat niet. Zij worden virtueel vereeuwigd, hun carrières kunnen tientallen jaren of zelfs eeuwen duren. Het verouderingsproces en het gebruik van het model kunnen op elkaar worden afgestemd. Via virtuele modellen krijgen bedrijven een verleidelijke kans om een model te creëren dat in overeenstemming is met het merkimago en dat precies aan de doelgroep kan worden aangepast. Het uiterlijk en de persoonlijkheid van een virtueel model kunnen worden afgestemd op specifieke bedrijfstakken, zodat zij voor elke sector, ook buiten de modewereld, op maat kunnen worden gemaakt.

  • Virtuele beïnvloeders

Adviseur en agentschap voor sociale media

U wilt uw social media marketing in vertrouwde handen leggen? Wij ondersteunen uw modebedrijf als social media agentschap met onze ervaring, vaardigheden en ons netwerk van eersteklas fotografen, videografen en modellenbureaus.