Ontwikkeling van een strategie voor sociale media: Case study productevaluatie en ABC-analyse

Wie ben jij? Nu al het grote knelpunt. Houden mensen van het merk of gebruiken ze het merk? Ons uitgangspunt. Voordat een bedrijf nadenkt over een marketingstrategie, is het belangrijk zich te concentreren op wat wij als bedrijf, bureau, product, dienstverlener of vereniging kunnen bereiken. Daartoe is het belangrijk eerst ons kerngebied te belichten, d.w.z. de producten die goed werken of de producten die interessant kunnen zijn voor onze klanten of nieuwe klanten. Het is de moeite waard om de verschillende productgroepen, maar ook de afzonderlijke producten die door onze onderneming worden aangeboden, eens uitvoerig te bekijken.

Rechtstreekse verkoop in de handel vs. online winkel: scheiding

Zijn de marketingstrategieën voor producten die in winkels worden verkocht in principe anders dan die voor producten die online worden verkocht? Ja! Zeker weten. Onze geit is zo algemeen dat u dit concept kunt toepassen voor uw merk, in de directe verkoop, stationair in de detailhandel of ook voor uw digitale producten.

Het is erg moeilijk om shoppers van een online video zover te krijgen dat zij het stadscentrum of de supermarkt bezoeken. De barrières zijn gewoon te hoog. In de eerste plaats is onze eigen informatiestroom zeer vol, wat betekent dat als wij even aandacht genereren, deze aandacht in het volgende moment alweer verdwenen is. Daarom probeer je als social media bureau bij de eerste aanblik direct de contactpersoon mee te nemen. Bv. door zich in te schrijven voor een nieuwsbrief of door rechtstreeks op de link te klikken, die de klant rechtstreeks naar de online winkel brengt om het product zelf te bestellen. Hoe directer uw eigen verkoopproces is georganiseerd, hoe hoger de conversie aan het eind van de dag. Voor bedrijven maakt een sprong van 2,5% in conversie al een groot verschil. Als we voorheen 1000 producten per maand verkochten, kunnen we de verkoop verhogen tot 1025. Moet ik een stijging van 2,5% is al haalbaar door kleine veranderingen in de advertenties of in het posting concept. Laten we nu overgaan tot de classificatie van producten en productgroepen.

  • Korte aandachtsspanne van de koper
  • Het socialemediabureau wil kopers betrekken door ze bv. bij de eerste aanblik in nieuwsbrieven op te nemen

Waarom is het de moeite waard uw eigen producten te clusteren?

Of het nu op YouTube, Facebook of Instagram is, je hebt elke dag maar één post of 3 tot 4 verhalen beschikbaar, dus is het natuurlijk moeilijk om een productgamma van meer dan 1000 producten te behandelen. Aangezien sociale media echter niet alleen als verkoopkanaal maar ook als marketingkanaal worden gebruikt, moeten wij ons concentreren op de producten die door onze kopers goed zijn ontvangen en die werken. Op deze manier zorgen we er niet alleen voor dat de interactie relatief hoog blijft door de reeds populaire inhoud, maar veranderen we nooit een winnend team!

Taak: comprimeren tot “lopende producten” / klaarmaken voor uniciteit

Identificeer productgroepen: A-B-C analyse

Voordat we naar de afzonderlijke producten gaan, kijken we eerst naar onze productgroepen. Zijn er misschien al opvallende verschillen in de grote groep? Als dat zo is, kunt u hier al een beslissing nemen. Als u bijvoorbeeld een grote online fietsenhandelaar bent, verkopen fietsen misschien het best van allemaal. Het is dus ook logisch om op Instagram minder over mechanische onderdelen te praten of om een schroevendraaier te promoten. Dit kan natuurlijk ook in afzonderlijke berichten, indien gebogen, maar dan moet u zich ook richten op fietsen. Op die manier weten onze fans direct waar het over gaat. Als de producten die wij vaak op de markt brengen te ver afwijken van ons eigenlijke onderwerp, zullen velen ons concept op het eerste gezicht niet begrijpen. Maar vooral in de sociale netwerken is een snelle uitwisseling van informatie belangrijk en daarom zijn de parameters voor een kijkbeurt verschillend. Voor een reclamespot in de bioscoop nemen we graag 20 seconden, voor een kanaal op Instagram hebben we misschien maar één seconde. Dit is ons werkterrein, hoe preciezer wij weten welke produktgroep voor ons bedrijf en ons merk staat, des te gemakkelijker is het om informatie aan de klant door te geven. Hoe eenvoudiger de informatie wordt overgebracht, hoe groter het succes.

A-B-C analyse om A-producten te vinden (integratie)

Afhankelijk van de omvang van de onderneming kunnen de productgroepen ook in een ABC-analyse worden gedefinieerd. Ruwweg moet u er altijd aan denken om maximaal 5% van het assortiment met uw A-producten te bedekken. De B- produkten, die ook goed lopen maar niet zo perfect zijn, zouden 20% van het C&A-volume moeten uitmaken. De overige 75% van ons productassortiment brengen wij onder in categorie C. Onze klanten letten op kwaliteit en zijn daarom geneigd duurdere fietsen te kopen. Klanten die de voorkeur geven aan laaggeprijsde fietsen, kopen die toch wel bij de discounter om de hoek. Wij voeren producten zoals helmen onder B, zij zijn belangrijk, verkopen goed en brengen een relatief goede marge op. Producten zoals binnenbanden voor fietsen vallen dan onder categorie C, omdat het winstaandeel betrekkelijk laag is, evenals schroeven, moeren of zelfs schroevendraaiersets.

  • Focus op het product
  • Snelle uitwisseling van informatie in sociale netwerken, zodat de parameters voor triage verschillend zijn
  • Categorisering van de productfamilie

Producten: Het vastleggen van onze top producten voor promotie op Facebook, Instagram & Co.

Nu wij onze productgroepen voor de verkoop op sociale netwerken van elkaar hebben onderscheiden en ze eveneens in categorieën hebben ingedeeld, kunnen wij ons concentreren op afzonderlijke producten. Terwijl wij vroeger een betrekkelijk grote groep produkten hadden, kijken wij nu naar afzonderlijke goederen. Dit kan niet alleen belangrijk zijn voor advertenties, maar ook voor het totale organische verkeer. Als we op Instagram potentieel hebben bij mensen van 18 tot 32, overwegend, dat wil zeggen 60%, vrouwelijk, moeten we onze producten dienovereenkomstig aanbieden. Een damesfiets moet op de voorgrond, een herenfiets een beetje op de achtergrond. Tegelijkertijd kunnen we dit gebruiken voor promoties en ons richten op vrouwen, bijvoorbeeld met de aanbieding voor een aankoop met z’n tweeën. Koop 2 fietsen en bespaar 20%!

We beslissen nu over de producten die ook officieel zichtbaar moeten zijn voor onze fans en volgers. Aangezien onze tijdlijn, in tegenstelling tot een verhaal, voortdurend voor iedereen zichtbaar is, moeten wij ons natuurlijk concentreren op een paar producten die ons bedrijf het best vertegenwoordigen, zoals in het begin beschreven.

Tip! Als u een richtlijn wilt opstellen voor social media-marketingactiviteiten of -postings in uw eigen bedrijf, moet u alle producten hier vastleggen. Deze voorbeelden kunnen later worden aangevuld met uitstekende kernpunten, b.v. voor productvarianten of productinnovaties die voor deze specifieke klasse in behandeling zijn. In geval van ziekte of vakantie heeft elke werknemer alle belangrijke informatie bij de hand en kan hij dienovereenkomstig handelen.

Bestsellers Offline: Klanten naar de winkel lokken – maar wanneer?

Als u niet alleen in de online-handel actief bent, maar ook in de stationaire handel, moet u ook een uitsplitsing maken van de bestsellers uit de handel, alsmede een tweede met de bestseller online. Voor veel bedrijven zijn de verkoopdeals verschillend. Een heel eenvoudig voorbeeld zijn TV-toestellen. Ze zijn groot, omvangrijk en velen willen hun high-end TV-toestel vergelijken alvorens tot aankoop over te gaan. Om dit te doen, gaan velen nog naar de traditionele elektronicawinkel. Hier kunt u ter plaatse verschillende TV-fabrikanten bekijken en de toestellen met elkaar vergelijken, beeldresolutie, kleurenspectrum, enzovoort. Met name hoogwaardige TV-toestellen zijn nog steeds een produkt dat in de stationaire handel wordt verhandeld. Tegelijkertijd kan de elektronicafabrikant u een SmartHome-systeem aanbieden. Deze regelt b.v. de verlichting, de lichtintensiteit maar ook de kleuren. Veel mensen kopen dit product op het internet, omdat je online informatie kunt krijgen en de directe vergelijking met andere fabrikanten een bezoek aan de winkel overbodig maakt. Dit betekent dat hetzelfde bedrijf zich anders richt op de stationaire handel, hetgeen betekent dat marketingcampagnes gericht op deze stationaire handel ook overeenkomstige producten moeten bevatten. Hetzelfde geldt voor de digitale verkoop van producten.

Vernieuwingen: Aankondiging, presentatie en opname in de portefeuille

Nieuwigheden zijn heel anders. Terwijl automobielbedrijven een nieuw product op grote schaal op de markt brengen en maanden van tevoren aankondigen, zijn nieuwe producten, bijvoorbeeld in de detailhandel of bij Amazon-detailhandelaren, betrekkelijk snel op de markt en hebben zij geen groot marketingbudget. Of het nu gaat om de lange of de korte termijn, innovaties moeten altijd een eigen item hebben in de social media-planning. Waar gaat het tenslotte om bij sociale netwerken? Afleiding, entertainment, nieuws, trends! Al deze zaken kunnen met een beetje planning worden gerealiseerd. Een nieuw product kan al van tevoren worden gepromoot, bijvoorbeeld heel eenvoudig via een Instagram Story. Hier kunt u al zien dat er binnenkort een fantastisch nieuw product van ons bedrijf komt! Je zult meer te weten komen in 3 dagen. Met zo’n klein maar ook met complex en verhalen, hier de vergelijking met de auto-industrie, is het mogelijk om nieuws een vast onderdeel te maken van de social media strategie. Door regelmatig nieuws te posten, kunnen wij ons ook duidelijk onderscheiden van andere bedrijven. Met name het voortdurend verstrekken van nieuws en informatie is iets wat maar weinig bedrijven doen. De productie van deze inhoud is relatief duur en ook de productie, b.v. in Photoshop, vereist veel kennis en deskundigheid. Niet alleen wanneer het gaat om de eenvoudige creatie van grafische voorstellingen, maar ook wanneer het complexer wordt, b.v. met geanimeerde beelden of video’s.

  • Aparte post voor nieuws in sociale media planning
  • Nieuwe producten promoten, bv. via Instagram Story
  • Frequente publicatie van nieuws – om op te vallen tussen andere bedrijven

Conclusie Productbeoordeling voor Social Media Planning

Bij het plannen van uw social media-strategieën moet u aan het begin van elke overweging bedenken welke producten voor u interessant zijn!

  • Welke producten werken goed?
  • Welke producten trekken de aandacht?
  • Welke producten hebben een hoge marge?
  • Welke producten kunnen ook wereldwijd worden geleverd?
  • Welke producten hebben verzendkosten?

Na de interne evaluatie van al deze vragen en de uitsplitsing, b.v. in een ABC-analyse, helpt u de beste producten te vinden. Hoe beter u uw eigen productportfolio afstemt, hoe gemakkelijker het is voor uw fans en volgers om de inhoud en boodschappen te begrijpen.

Wist je dat elke keer dat we inloggen op Facebook, we gemiddeld 1500 nieuwsberichten hebben? Op Instagram is het niet anders, als je niet elke 30 minuten inlogt, en zeker maar één of twee keer per dag. En dat is de norm! Facebook, Instagram en YouTube zoeken precies uit welke content op dat moment relevant voor ons is en welke niet. Als u uw social media-strategie begint met alleen producten te gebruiken die uw fans gegarandeerd zullen aanspreken, kunt u al een grote bijdrage leveren aan het thema interactie en relevantie.

  • Sociale media filteren relevante inhoud

Bedrijfsfilosofie en -waarden in de sociale-mediastrategie

Het volgende artikel in onze social media blog gaat over bedrijven en hun filosofie. Wat moet ik meenemen voor mijn social media-strategie en -planning op het gebied van waarden, geschiedenis en concurrentie in mijn eigen bedrijfsomgeving?