Down-sell: De verkoop van goedkopere producten
Down-selling – Bij down-selling raadt u uw klanten actief een goedkoper product aan. Samen met uw klanten en hun behoeften zoekt u uit welk product bij hun behoeften past. In eerste instantie lijkt het alsof u geld verliest, maar het is eigenlijk gratis marketing (mond-tot-mondreclame). Door uw eerlijkheid en de goede ervaring die de klant met uw bedrijf heeft gehad, zal hij anderen over u vertellen. Zo bindt u de klant aan uw bedrijf en genereert u nieuwe klanten – zonder dat u grote acquisitiemaatregelen hoeft te nemen. Bovendien kunnen potentiële afhakers worden voorkomen en conversies worden verhoogd.
Voordelen van down-selling
Hier ziet u de voordelen van down-selling:
- Meer verkopen
- De levenslange klantwaarde verhogen
- Meer omzet zonder nieuw verkeer te hoeven genereren
Down-selling snel uitgelegd
Down-selling in het kort uitgelegd:
- De klant een goedkoper product aanbieden
Up-sell en cross-sell
Up-selling is het extra aanbieden van producten of diensten met een hogere waarde. Cross-selling is de verkoop van verwante of aanvullende producten of diensten op basis van de producten die de klant reeds heeft gekocht (of waarin hij geïnteresseerd is).
Lees hier meer over up-sell en cross-sell: