Successen en kerncijfers in de monitoring: Instagram – Analyse van de sociale media

Voor bedrijven, agentschappen en merken is monitoring op sociale netwerken zoals Instagram bijzonder belangrijk wanneer ze werken met bloggers en influencers. Monitoring heeft betrekking op het meten van het succes van projecten. Als wij iemand vragen om reclame te maken voor ons merk op Instagram, zal hij een foto of video plaatsen waarop ons merk of product voorkomt. Om het succes te evalueren, hebben we monitoring tools nodig waarmee we op Instagram kunnen nagaan hoeveel “likes” de foto’s hebben opgeleverd die werden gepubliceerd als gevolg van gekochte plaatsing. Laten we de bewaking eens in detail bekijken.

Monitoren van influencers en posts op Instagram

Laten we eens kijken naar een voorbeeld van een beste praktijk om de functie van monitoring op een eenvoudige en begrijpelijke manier uit te leggen. We geven opdracht aan tien verschillende bloggers voor onze nieuwe promotiecampagne in de zomer. Deze 10 bloggers moeten onze frisdranken in hun verhalen of posts verwerken. Hoe zij dit doen is grotendeels hun eigen keuze. Natuurlijk waren een paar parameters voor de publicatie van tevoren vastgesteld. Zo moet bijvoorbeeld de productnaam leesbaar zijn of moet er een link in de beschrijving staan. Evenzo moet ons merk worden getagd in foto’s met het bestaande Instagram-account.

Als onze promotiecampagne voor de zomer nu begint en 10 influencers verschillende hoeveelheden posts publiceren, moeten we onze klanten, supervisors of onszelf een uitsplitsing geven van welke blogger het meeste succes heeft gebracht en welke bloggers minder conversie hebben. Conversie beschrijft de verhouding tussen waarnemingen en aankopen. Bijvoorbeeld, als van de 10.000 mensen die een bericht hebben gezien, 100 mensen een product kopen, dan hebben we een conversie van één procent. Dus bij Instagram monitoring moeten we nu precies achterhalen hoeveel likes er waren, hoeveel reacties, maar ook hoeveel verkopen. De Instagram-monitoring rond bereik, likes en commentaren, evenals het totale aantal interacties met betrekking tot de individuele blogger kan uitstekend worden uitgelezen uit Analytics.

Presenteer successen en kerncijfers

Door de monitoringresultaten die uit de individuele profielen kunnen worden afgelezen, gecompileerd en grafisch weergegeven met onze social media software, kunt u ook resultaten en successen op een prachtige manier presenteren aan klanten. Bij de meeste campagnes is het belangrijk bewijs te hebben van de successen die zijn behaald. In het ideale geval kunt u dergelijke links opsporen die door bloggers en beïnvloeders worden gebruikt. Helaas is het volgen van links niet zo eenvoudig, vooral niet op Instagram. Waarom is dat?

Instagram-software voor het bijhouden van sociale media

Links worden weergegeven op Instagram, maar zijn niet klikbaar voor de gebruiker. In tegenstelling tot Facebook of YouTube, waar je een link kunt plaatsen en de verkoopresultaten precies kunt volgen, is dat op Instagram niet mogelijk. De enige optie die je hebt is om een link te plaatsen binnen een Instagram Story. Maar je kunt dit alleen doen als je een bepaald aantal volgers hebt.

Daarom werkt monitoring op Instagram op dezelfde manier als hierboven beschreven. In de regel worden de interacties geteld en kan daaruit ten minste één conclusie worden getrokken over hoe succesvol een campagne was. Vooral voor grote ondernemingen gaat het niet altijd alleen om de verkoopcijfers, maar ook om het daadwerkelijke bereik en de merkbekendheid. Want merkbekendheid speelt ook een grote rol in het dagelijks leven, vooral wanneer je in een grote onlinewinkel of in een grote supermarkt bent en geconfronteerd wordt met een stortvloed aan aanbiedingen. Het is natuurlijk veel gemakkelijker om een eerder aangeprezen product te onthouden. Het grote voordeel van deze merkbekendheid is dat de gebruikers ook op andere verkooppunten bekend raken met het betrokken merk. Als een merk zich eenmaal heeft gevestigd of een favoriet merk is geworden, is het moeilijk zich een leven zonder merk voor te stellen. Daarom gaat het bij social media-campagnes vaak niet alleen om de pure verkoop, maar ook om de algehele interacties en de toenemende naamsbekendheid door zo’n promotie op Instagram.