Instagram Story: nu met polls, kansen en risico’s voor influencers en merken
Nu in Internet World Business magazine, het nieuwe interview met social media expert Stephan M. Czaja over het onderwerp “Influencer Marketing: Nieuwe overzichtsfunctie van Instagram Stories”. Sociale media netwerken hebben de wereld veranderd en
[shortcode-variabelen slug=”social-analytics”]
Na de video en de fragmenten uit het magazine, hier een diepte-interview over het onderwerp van Instagram Stories: de nieuwe onderzoeken
Tijdschriftpublicatie – Influencer Marketing en enquêtes op Instagram
Uittreksels uit het tijdschrift – Internet World Business
Hartelijk dank voor het artikel! In de komende nummers zal Stephan M. Czaja ook zelf als auteur aan de slag gaan: Alles over Insagram!
Hier hebben we nog een meer gedetailleerd interview over het onderwerp Instagram en de nieuwe enquêtes:
Een interessante tool van Instagram is de Story-functie. Aangezien een dergelijk verhaal slechts 24 uur actief blijft, mag worden aangenomen dat het effect op de gebruikers waarschijnlijk beheersbaar zal blijven. Welke ervaringen hebt u met dit instrument?
Instagram Stories: de nieuwe polls
Met het principe van Stories, heeft Instagram uitgebreid met een essentiële kernfunctie. Verhalen geven gebruikers de kans om influencers nog beter en directer te leren kennen. Verhalen worden vier tot vijf keer zo vaak geplaatst als foto’s en video’s. Dit geeft influencers nog meer speelruimte om hun kanaal vorm te geven en fans nog meer te betrekken. Wie zijn de beste Instagrammers in Duitsland? Hier vind je de grootste Duitse Instagramsterren.
Foto’s of video’s in de stream zijn veel tijdrovender om te produceren dan verhalen. Zij moeten van hogere kwaliteit zijn en vergen derhalve een langere planning en productietijd. Een verhaal daarentegen is heel kort, vrijblijvend en hoeft niet perfect te zijn. Het gaat er eerder om je eigen idool te zien buiten de perfecte foto’s om. Of het nu Caroline Dauer is ’s morgens, nog slaperig uit bed, zonder make-up, alleen halve zinnen of dat Lena en Lisa een nieuwe musical.ly uploaden.
Instagram Stories zijn de tabloids van de nieuwe tijd. Fans kunnen in Stories dichter bij hun idool staan dan in de gebruikelijke postings mogelijk zou zijn.
Onze eigen ervaring leert dat niet elke influencer de kunst van het improviseren en professioneel acteren voor de camera beheerst. De verhalen vereisen veel spontaniteit en ook zeer ontspannen personages die zichzelf niet al te serieus nemen. Niet elke Instagrammer slaagt hierin.
De productie van verhalen is net zo tijdrovend en je moet voortdurend denken aan het volgende verhaal. Het maakt niet uit of het aan de ontbijttafel is, tijdens de lunch op de universiteit of ’s avonds in de club. Fans willen er altijd bij zijn en reageren natuurlijk net zo emotioneel op successen als op mislukkingen. Daarom vergen Instagram Stories veel meer tijd van influencers, maar bieden ze de mogelijkheid om fans nog intensiever te betrekken.
De beperkte publicatietijd van 24 uur geeft het geheel natuurlijk een extra aantrekkingskracht. Informatie is slechts in beperkte mate beschikbaar en, vergelijkbaar met online marketing, werkt ook hier de schaarste perfect.
[shortcode-variabelen slug=”social-analytics”]
Succesvolle Influencer Marketing: Met Enquêtes?
In welke sectoren of in verband met welke aanbiedingen heeft dit instrument het meeste succes?
Wat betreft mogelijkheden voor productplaatsing zijn Instagram Stories interessant voor dezelfde aanbieders die ook werken met postings op de Timeline. Uiteindelijk zijn de doelgroepen of volgers van de influencers en hun interesses echter dezelfde. Daarom zijn productplaatsingen ook succesvol op soortgelijke gebieden als op het klassieke Instagram. Deze omvatten mode, schoonheid, fitness, voeding en reizen. Elke afzonderlijke sector kan natuurlijk in veel meer worden onderverdeeld; in de modesector alleen al zijn er zonnebrillen, handtassen, nieuwe trendy merken, maar ook de reuzen in de industrie die zich met influencer marketing bezighouden.
Zoals beschreven, kunnen producten veel doeltreffender worden gepromoot in verhalen omdat er meer tijd beschikbaar is.
Verhalen kunnen aan elkaar gekoppeld worden, zodat ze elk een klein verhaal vertellen. Als de influencer vervolgens vier of vijf berichten achter elkaar publiceert, ontstaat er een groter verhaal. Voor de kijker of volger betekent dit een grotere, intensievere band met het onderwerp dan één post zou kunnen creëren. We kennen hetzelfde effect van klassieke tv-reclame. Hoe vaker we een merk in een reclamespot zien, hoe groter de kans dat we het product onthouden. Wie dan een papieren zakdoekje koopt, weet waar hij in de supermarkt op terug zal vallen. We vertrouwen op de aanbevelingen van anderen, en dat is wat Instagram en Stories zo waardevol maakt voor sociale promotie.
Instagram campagnes: De nieuwe mogelijkheden voor bedrijven
De verhaalfunctie heeft nu de mogelijkheid om “polls” of stemmen in te voegen.
Welke nieuwe mogelijkheden biedt dit voor Instagram-campagnes?
De nieuwe poll functie is een zeer interessante optie, omdat het geeft de gebruiker een andere manier om te communiceren met de beïnvloeder naast de klassieke likes en opmerkingen.
Een goed voorbeeld van een best practice kwam eerder dit jaar toen Shirin David, bekend van YouTube, Instagram en van de DSDS-jury (RTL), haar volgers opriep om te helpen bij het ontwerpen en creëren van haar nieuwe parfum. Haar fans konden vervolgens deelnemen aan een enquête in verschillende fasen, waarna het parfum de titel “gecreëerd door de gemeenschap” kreeg. Meer dan 300.000 jongeren hebben aan de enquête deelgenomen en zo meegewerkt aan het nieuwe parfum en de creatie ervan.
Deze beste praktijk toont de kracht achter enquêtes en gebruikersparticipatie. Van de simpele vraag over de outfit ’s morgens, “Wat denk je, welke schoenen passen bij mijn outfit?” tot een gedetailleerd marketinginstrument voor productontwikkeling.
Wanneer polls worden opgenomen in Instagram Stories, blijven ze alleen anoniem voor de gebruikers. Dit komt omdat iedereen die de poll optie toevoegt aan Stories niet alleen kan zien hoeveel gebruikers hebben gestemd, maar ook precies wie waarop heeft gestemd.
Evaluatie van gegevens: winstgevend of riskant
Hoe beïnvloedt deze eigenschap van de poll-functie de bruikbaarheid ervan in marketing?
De vraag brengt ons natuurlijk diep in de technische ontwikkeling.
Zoals we kunnen zien aan verschillende analytische tools, maar ook aan eenvoudigere bots die bestaan voor platforms als Instagram, is het gebruik van gegevens een absolute goudmijn. Voor marketingbedrijven en reclamebureaus die cliënten in het grotere en internationale segment begeleiden, is de ontwikkeling van dergelijke programma’s beslist spannend en zal daarin worden geïnvesteerd.
Als je bijvoorbeeld via de interface toegang krijgt tot Instagram en het kanaal van de influencer met autorisatie uitleest, zou je relatief eenvoudige targeting voor de gebruikersgroepen kunnen maken. Degenen die dan een besluit nemen dat A, B of C is, krijgen een overeenkomstige advertentie te zien die overeenkomt met hun eigen mening. Een eenvoudig voorbeeld is de verspreiding van advertenties met T-shirts met individuele namen in sociale netwerken. De truc: gebruikers zien een advertentie, maar met hun eigen naam erop gedrukt. Directe adressering dankzij het gebruik van gegevens.
De kans op interactie is natuurlijk veel groter bij gerichte advertenties, omdat de benadering individueel is en dus minder promotioneel. De eigen naam spreekt gebruikers onmiddellijk aan. Hetzelfde principe kan natuurlijk worden toegepast op de nieuwe functies en opties van peilingen.
De evaluatie van de gegevens is echter zeer complex. Als je kijkt naar het bereik of de impressies van een gemiddelde influencer met een miljoen volgers, dan bereikt een enkel verhaal bijvoorbeeld meer dan een half miljoen mensen. Als 10% van hen interactie heeft, zijn er 50.000 verschillende mensen die aan de enquête hebben deelgenomen. Deze kunnen niet zomaar in een CSV worden geëxporteerd en zelfs dat zou voor de meeste influencers te veel van het goede zijn. Voor grotere en complexere projecten is er echter een zeer groot potentieel bij de evaluatie van de gegevens. Vooral wanneer het gaat om het tonen van advertenties die gebaseerd zijn op de individuele beslissingen van de gebruiker en zo de waarschijnlijkheid van interactie aanzienlijk verhogen. Dit vereist echter complexe software en de nodige achtergrond; gegevensbeoordeling is niet haalbaar voor individuele beïnvloeders en is daarom nauwelijks relevant.
Heeft dit een negatief effect op bedrijven die deze functie gebruiken?
Het gebruik van de resulterende gegevens om producten te verbeteren of nieuwe producten te creëren, is een positief signaal voor de gebruikers. Hun eigen mening wordt in aanmerking genomen en hun eigen wensen worden door het idool of de beïnvloeder gezien en waargenomen. Als de communicatiestrategie het model op transparante wijze uitlegt, hoe de campagne er ook uitziet, staat zij voor de wensen van de klant en voor de deelname van de gemeenschap. Zoals wij ook in de politiek zien, is het verlangen naar referenda, of de wens om de eigen mening in overweging te nemen, voor velen zeer belangrijk. Dus als de gebruikers zelf mede vorm kunnen geven en ook invloed kunnen uitoefenen, zullen zij dit als een positief teken zien als alle processen transparant worden gepresenteerd.
Pas op voor strontstormen! Onderwerpen moeten goed doordacht zijn
Welke enquêtecategorieën moeten bedrijven vermijden?
De enquêtecategorieën moeten uiteraard altijd betrekking hebben op uw eigen thematisch gebied, uw eigen bedrijfstak of uw eigen omgeving. In het algemeen, zoals in de sociale netwerken, moet men zich onthouden van politiek en religie. Een duidelijke positionering in de eigen marktomgeving is aan te bevelen. Schoonheidsmerken moeten thematisch gerelateerde inhoud opnemen. Bv. mode, modeweken of zelfs sterren.
De onderwerpen moeten leuk zijn voor mensen, sociale netwerken en natuurlijk Instagram werken omdat ze mensen afleiden, plezier geven, hen een kleine vakantie geven van het dagelijkse leven. In deze omgeving zal niemand trieste of zeer emotionele onderwerpen behandelen. Mensen willen plezier en een beetje afleiding. Dat is hoe je jezelf thematisch moet positioneren.
Influencer Marketing van A-Z
Social analytics is hét instrument voor bureaus, bedrijven, maar ook webwinkels en start-ups. Maar hoe werkt influencer marketing? In onze gratis twee uur durende online cursus leggen we blogger- en influencer-marketing uit van A-Z.