Adverteren op Facebook – Meer dan 3 miljard gebruikers, een schat aan gegevens voor je sociale-mediamarketing! Niet voor jongere doelgroepen, maar voor oudere doelgroepen met voldoende verdiensten en eigen vermogen. Ideaal voor sectoren als toerisme, onroerend goed of zelfs voeding. De vraag is: hoe werken Facebook Ads? Leer de eerste inzichten van ons Facebook-bureau over advertenties, de strategie achter de advertenties, de verschillende advertentieformaten, kosten en KPI’s (key performance indicators) op Facebook. Dit levert je verschillende voordelen op, want je kunt ook advertenties op Instagram of in Whatsapp Messanger aansturen via Facebook of het moederbedrijf meta. Veel mogelijkheden voor je sociale marketing.
Vragen? Praat met ons of schrijf naar onze Facebook Ad experts: Contact
Zonder advertenties bereik je slechts 1% – 3% van je volgers! Facebook Ads zorgen ervoor dat je je bereik sneller kunt vergroten.
Social ads op Facebook – voordelen van het grootste netwerk / grootste doelgroep: Facebook is nu het grootste sociale netwerk ter wereld, met meer dan 3 miljard geregistreerde gebruikers. Een enorm platform voor nieuwe, maar ook bekende ideeën en producten.
Het begint allemaal in de werkplaats en met de eerste analyse.
Strategieontwikkeling Facebook Ads
Strategieontwikkelingsproces voor Facebook Ads:
Analyseer feitelijk / doelstelling; stel indien nodig een advertentieaccount op
Facebook advertentiestrategie
Concept, ontwerp en realisatie
Een campagnestructuur opzetten
Testen, leren en voortdurende optimalisatie
Rapportage en feedback
Controleerbaar, meetbaar: voordelen
Voordeel van gebruikersgegevens (targeting) – Een ander groot voordeel van Facebook is de extreem grote verzameling gegevens die je kunt gebruiken voor gerichte advertenties aan individuele gebruikersgroepen (strategie). Hoe beter individuele advertenties (campagnes) zijn afgestemd op individuele doelgroepen, hoe effectiever het effect (targeting).
Recept voor succes voor tienduizenden bedrijven – Dit is precies het recept voor succes waardoor Facebook een van de marketing- en verkoopkanalen is voor de meeste bedrijven.
Nooit eerder kon je mensen (altijd en overal) zo gemakkelijk bereiken!
Segmentatievoordeel – je kunt advertenties afspelen voor mensen in kleine dorpen die “landelijke” media laten zien, terwijl mensen in de grote stad een heel andere advertentie zien, met veel beton en “stadsleven”. Jongeren, ouderen, mannen, vrouwen, al deze verschillende doelgroepen kunnen worden gesegmenteerd.
We bieden onze klanten al ondersteuning:
meer dan 100.000 euro Facebook Adspend per maand
De voordelen van Facebook-advertenties op een rij:
Grootste netwerk / grootste doelgroep
Gebruikersgegevens gebruiken (targeting)
Beste praktijken van tienduizenden bedrijven
Segmentatie van doelgroepen
…
Advertentievoorbeeld: Infographic
Facebook advertenties kunnen in verschillende vormen verschijnen. Op de facebook.com website, in de Facebook app, zelfs in Facebook Messenger kun je ze gebruiken voor verkoopdoelen, maar ook voor het werven van medewerkers. In de regel zijn advertenties echter gericht op deze gebieden.
Hier is een eenvoudige en schematische infographic voor jou!
Het grote voordeel van Facebook Ads is de uiterst nauwkeurige weergave van individuele advertenties aan individuele doelgroepen.
Voorbeeld: Alleen reclame maken voor iPhone 13 gebruikers
Een voorbeeld (doelgroep iPhone 13 gebruikers):
Laten we zeggen dat je alleen een zeer welgestelde doelgroep wilt. Een truc: “Het nieuwste iPhone-model”. Met andere woorden, alleen Facebook-gebruikers met een iPhone 13 (relatief duur in vergelijking), dus alleen een specifiek model, de iPhone 13. Waarschijnlijk welvarender dan gebruikers met een iPhone 8, iPhone 9 of iPhone 10 of andere merken.
reclameadvertentie op een gerichte manier:
Mobiele telefoon
IPhone
Model: 13
Facebook-formule: 3 stappen naar een strategie
Een goede Facebook-advertentiestrategie die producten verkoopt, vereist daarom 1) de segmentatie van doelgroepen, 2) de afzonderlijke campagnes/media en 3) het juiste kwalitatieve, kwantitatieve bereik.
Een goede Facebook-advertentiestrategie betekent: Je producten
Segmentatie van doelgroepen
Segmentatie van campagnes / media
Kwalitatief, kwantitatief bereik
Deze mix garandeert prestaties.
Mediabudget
Dit is precies waar een goed Facebook reclamebureau voor is, selectie! Als je aan alle parameters denkt, speel je advertenties uit op de website, in de app of in Messenger, voor verschillende smartphonefabrikanten, modeltypes, vrouwen, mannen, leeftijdsgroepen, interesses…
Veel mogelijkheden, veel foutbronnen – ervaring maakt het verschil!
Hier kun je snel veel mediabudget doorheen branden! Een goed en ervaren Facebook-bureau zorgt ervoor dat budgetten efficiënt worden gebruikt. Individuele campagnes worden constant geoptimaliseerd zodat de key performance indicators (KPI) steeds efficiënter worden!
Adverteren op Facebook wordt gemakkelijk gemaakt door het moederbedrijf meta. Voer gewoon je creditcardgegevens in en je kunt aan de slag! Waarom? Omdat je snel veel geld kunt verdienen. Hoe nauwkeuriger een advertentie wordt verzonden, hoe beter de kengetallen die je nu te zien krijgt. Hoe beter de kengetallen, hoe beter de verhouding tussen acquisitiekosten en winst per klant, als we bij het verkoopaspect blijven.
Hier volgt een kort inzicht in de technische mogelijkheden die we voor jou als Facebook-bureau gebruiken. 3 kleine voorbeelden.
Inhoud eerst! Inhoud is koning. Voor gebruikers, maar ook voor het algoritme van Facebook. Niets werkt zonder goede inhoud en daarom doen we “meer dan alleen” posts, we richten ons op prestaties.
Slechts één voorbeeld, naast de 85% gewone advertenties
Clickbaiting: aandacht in 1 seconde
Bijvoorbeeld door clickbait, voor snelle aandacht en het verlangen naar meer, dat is het doel van deze tool.
Inhoud moet gebruikers direct activeren, want je hebt maar een fractie van een seconde om aandacht te genereren. Je concurrentie is slechts een veeg verwijderd.
Een heel eenvoudig voorbeeld is een Facebook-video die aan gebruikers wordt weergegeven als advertentie. Tip! Altijd met spraak en tekst als het geluid is uitgeschakeld. Het begin:
Weet je dit al?
We hebben nog geen lugubere kop gemaakt, maar we hebben de aandacht van de gebruiker, “weet ik wat”? Het tarief springt onmiddellijk omhoog, ongeacht of de gemiddelde tijd dat een gebruiker de reclamevideo bekijkt of klikt. Maar clickbait is nog schaamtelozer.
Dit ding heeft mijn leven veranderd!
Een bepaald percentage gebruikers wordt zich nu ook bewust van “wat hun leven heeft veranderd”? Ze willen al meer weten en je hebt X meer kijktijd en kliks.
Of ook:
8 punten die mijn leven veranderden. Nummer 7 was intens!
Zulke koppen activeren meer gebruikers en trekken de aandacht. Hoe efficiënter de advertentie, hoe beter de prestaties, hoe meer doelen je bereikt met je Facebook-advertenties.
Tegelijkertijd zie je dat er veel manieren zijn om gebruikers te targeten met advertenties. Daarom worden ze allemaal tegen elkaar getest! Hier komen we bij. Twee van onze kleine Facebook Ad Insights.
Goede prestaties krijgen meer mediabudget, minder goede prestaties worden aangepast of geëlimineerd. Op deze manier worden de afzonderlijke advertenties (campagnes) steeds efficiënter en de kerncijfers steeds beter.
KPI’s voor Facebook-reclame
Afhankelijk van de social media-strategie en de algemene reclamestrategie verschillen de doelen met de bijbehorende kerncijfers. Social media monitoring kijkt naar verschillende belangrijke prestatie-indicatoren(KPI, prestatiedoelen) op Facebook. Hier volgen enkele van de belangrijkste voorbeelden en technische termen.
Voor velen (met een online shop maar ook in de bricks-and-mortar retail) telt vooral één ding: omzet. De technische termen in social media marketing, conversie (het bereiken van bepaalde bedrijfsdoelen), of het conversiepercentage voor nieuwsbriefinschrijvingen, inschrijvingen voor een webinar of zelfs je directe verkopen in de online shop.
CPM: kosten voor 1.000 advertenties
CPM – CPM (kosten per 1.000 advertenties), oftewel “Costs Per Mille”, vertelt je hoeveel het kost als je advertentie 1.000 keer wordt afgespeeld of weergegeven. Over kosten gesproken, de kosten voor advertenties zijn nooit hetzelfde, ze verschillen door vele parameters. Belangrijk voor het prijsverschil is echter bijvoorbeeld de concurrentie, hoeveel concurrenten adverteren ook op jouw zoekwoorden?
Berekening:
CPM = kosten/weergaven
0,20 euro = 2.000 euro / 10.000 weergaven
CPC: kosten per klik
CPC – CPC (kosten per klik) beschrijft het bedrag aan kosten dat wordt gemaakt voor een klik op je “doel” (je eigen Facebook-kanaal, je Facebook-winkel, personeelsadvertenties op Facebook, je online winkel, landingspagina’s, enz.)
Berekening:
CPC = kosten / klikken
2 euro = 2.000 euro / 1.000 klikken
De belangrijkste prestatie-indicator (CPC) is belangrijk omdat bereik alleen (vooral in het verkoopaspect) van weinig betekenis is.
Nog belangrijker zijn echter de conversiesnelheid en de LAC.
Conversiepercentage: doelmeting
Conversiepercentage – Dit percentage heeft betrekking op het succes van Facebook-advertenties. Heel eenvoudig berekend: Als je advertentie 100.000 keer is afgespeeld op Facebook en je doel is 2.000 keer bereikt (bijvoorbeeld verkocht), dan is het conversiepercentage 2%.
Berekening:
Conversiepercentage = leads / weergaven * 100
2% = 2.000 / 100.000
LAC: Kosten voor het verkrijgen van leads
LAC – LAC (Lead Acquisition Costs), d.w.z. de kosten voor het sluiten van een verkoop, tonen de uiteindelijke “aankoopprijs per klant”, simpel gezegd. De effectiviteit van Facebookreclame kan dan snel worden gemeten, simpel gezegd de winst per klant in verhouding tot de acquisitiekosten.
Bevlogenheid: Interactie
Betrokkenheid / Interactie – Betrokkenheid (interactie) wordt berekend aan de hand van vind-ik-leuks, opmerkingen, rechtstreekse berichten, vermeldingen (tagging), impressies (paginaweergaven) voor klikken in de online winkel.
Overstappen op Facebook Ads: Website en app
Advertentie in de Facebook feed (app)
Advertentie als Facebook Story (app)
Advertentie als bericht in de Facebook feed (website)
Advertentie als aanbeveling in zijbalk (website)
Advertentie in de Facebook feed (app)
Advertentie als Facebook Story (app)
Advertentie als bericht in de Facebook feed (website)
We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Essentiële Website Cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Google Analytics Cookies
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
Overige externe diensten
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
Andere cookies
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:
Privacybeleid
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.