Re-targeting: bezoekers opnieuw aanspreken
Na targeting komt re-targeting, een belangrijke term in online marketing. Internetgebruikers bezoeken uw website of klikken op uw product en worden tijdens het surfen aangesproken met gerichte reclame. Adverteerders willen deze herinneringsfunctie gebruiken om de websiteconversies te verhogen.
Soorten re-targeting advertenties
Dit zijn de drie soorten re-targeting advertenties:
- Advertenties voor het genereren van leads
- Inhoud tonen
- Advertenties voor directe verkoop
Advertenties voor het genereren van leads
Deze advertenties bevatten links naar freebies, zoals een videocursus of een gratis e-book.
Inhoud toont
De internetgebruiker ziet deze advertenties zelden als reclame, omdat ze geen verkoop inhouden en geen e-mailadres vereisen. In plaats daarvan vestigen inhoudsadvertenties de aandacht op een blog of video. Dit leidt tot hoge engagement rates of traffic met lagere kosten in vergelijking met verkoopsadvertenties.
Advertenties voor directe verkoop
Deze advertenties hebben tot doel internetgebruikers terug te sturen naar de aankooppagina van uw product. Een voorbeeld is “advertenties voor achtergelaten winkelwagens”. Deze worden gebruikt om gebruikers terug te brengen die in het bestelproces zaten.
Populaire sites voor re-targeting
Enkele van de meest populaire plaatsen waar re-targeting wordt gedaan zijn:
- Google Display Netwerk
- Twitter publiek
Facebook Re-Targeting
Facebook is de eerste keuze voor gericht adverteren. Facebook optimaliseert namelijk de mogelijkheden om gebruikers met interesse in uw onderwerp gericht te bereiken. Daarnaast biedt Facebook de mogelijkheden van “Custom Audience Lists”.
Re-targeting in het Google Display Netwerk
Re-targeting in het Google display netwerk lijkt sterk op re-targeting op Facebook, maar met een groot verschil. Re-targeting advertenties verschijnen namelijk niet op een specifieke website zoals op Facebook, maar de advertenties worden overal getoond waar een configuratie van het Google display netwerk heeft plaatsgevonden.
Twitter publiek opnieuw targeten
Je kunt op Twitter ook adverteren in je eigen netwerk. Het is echter de vraag of het de moeite waard is, want in vergelijking met Facebook zijn de kosten hoger en het aantal gebruikers lager.
Re-targeting snel uitgelegd
Hier volgt een korte uitleg over re-targeting:
- Trek internetgebruikers terug naar uw site via gerichte advertenties
- Herinneringsfunctie voor de gebruikers