Social Media Marketing Levensmiddelen & Dranken: Agentschap, Gemeenschap, Reclame
Social Media Agency for Food & Drinks – Er is nauwelijks een andere bedrijfstak waar de concurrentie zo groot is als in de voedingsmiddelenindustrie. Niet alleen in de supermarkt en aan de kassa, maar ook online worden elke dag nieuwe start-ups gelanceerd, van voedselbezorging tot nieuwe veganistische of biologische producten, tot energiedrankjes. Een onmisbaar marketinginstrument voor iedereen: sociale media. In de afgelopen 10 jaar zijn sociale netwerken het ultieme platform geworden voor meningen, ideeën en aanbevelingen (maar ook kritiek). Een goed social media bureau levert u de juiste prestaties, met expertise en ervaring.
Social Media Marketing: Wat houdt het in?
Op deze ene pagina kunnen wij u natuurlijk geen volledig, gedetailleerd overzicht geven van welke strategieën worden gebruikt, bijv. in de afzonderlijke sociale netwerken, voor afzonderlijke doelgroepen, afzonderlijke campagnes en afzonderlijke tijdsperioden. Maar we kunnen u wel een indruk geven van de samenwerking met een goed social media bureau.
Analyse (in de workshop) – Wie ben je? Een blik op de branche, product(en), doelgroep(en) is de eerste stap op weg naar uw social media marketing concept. Afhankelijk van hoe sterk uw sociale merk al ontwikkeld is, begint alles met een basiskennis, van product tot bedrijfsfilosofie, maar ook een blik op de bestaande kopers en doelgroepen, afhankelijk van of een merk gelanceerd of opnieuw gelanceerd wordt. Dit alles kan het best persoonlijk worden vastgesteld, in een gezamenlijke workshop.
Strategie, sociale netwerken, creativiteit – In een social media-agentschap worden in de tweede stap de concrete maatregelen gecreëerd en gedefinieerd: De keuze van de juiste sociale netwerken, geschikt voor de doelgroep, de creatieve processen om de aandacht van de doelgroep te trekken. Vooral in de levensmiddelen- en drankensector is de concurrentiedruk hoog. De juiste (effectieve) kanalen zijn daarom des te waardevoller. Voor de reactie van een enkele gebruiker heb je meestal maar 0,2 seconden, bijna het knipperen van een oog.
In de voedingsindustrie zijn trends net zo belangrijk als evergreens. De juiste strategische mix van emoties, vertrouwde gevoelens maar ook moderne elementen maakt dat sociale media tot leven komen, ook uw community (klantenbinding en referral marketing).
Activiteiten, gemeenschap, reclame en optimalisatie
Activiteiten, community, reclame en optimalisatie – van de eerste workshop over het
Wie ben jij? Industrie, producten, doelgroep
Het begint allemaal met het begrijpen van uw individuele marketingbehoeften.
Industrie: merkpositionering en concurrentie
industrie – in de eerste plaats gaat het om een duidelijke merkpositionering en -differentiatie binnen de voedingsindustrie. Van snoepjes voor kinderen tot mueslirepen voor meer energie tot energiedranken, elke afzonderlijke sector brengt zijn eigen unieke uitdagingen met zich mee. Nadat u zich hebt geconcentreerd op de positionering binnen uw bedrijfstak, is het tijd om te kijken naar de specifieke producten waarop de sociale mediamaatregelen uiteindelijk gericht moeten zijn.
Product: 90% focus van marketing
Product(en) – welk(e) product(en) staat (staan) hoog op de prioriteitenlijst van uw maatregelen? Van afzonderlijke producttypes tot verschillende variaties, bv. voor klanten die verschillende vruchtensappen produceren. Voor een groot deel zijn de maatregelen tussen energiedrank en vruchtensap zeer verschillend, vooral als gevolg van de verschillende doelgroepen.
Doelgroep: Contactpersonen en consumenten
Doelgroep(en) – uw doelgroep (potentiële kopers) is de kern van elke social media marketing overweging. Zoals eerder gezegd, je hebt maar een oogwenk om de aandacht te trekken. Afhankelijk van het merk, het product en de maatregel wordt rekening gehouden met verschillende factoren, bv. interesses maar ook locaties, bv. als het gaat om reclame op sociale media. Je komt er later wel achter waarom!
Planning (Strategieën, Creatieven, Timing)
Hierna gaat het erom de juiste strategie te vinden en deze vorm te geven in een afgerond concept.
Strategieontwikkeling voor kenners
Strategie – Op basis van het (de) product(en) en de doelgroep(en) wordt de basismarketingstrategie opgesteld. Een dergelijke strategie omvat al het creatieve werk, verpakt in een redactioneel plan, met tekst, beelden of video. De postingperiodes maar ook de sociale netwerken zijn duidelijk vooraf bepaald. Elke actie heeft zijn eigen doelen, community building, reach building, of misschien gewoon een enkele campagne. Uiteindelijk is de strategie uw rode draad, voor medewerkers, bureaus maar ook uw eigen community en natuurlijk bestaande klanten (bv. campagnes).
Analyse van kanalen, doelgroepen en concurrenten
Kanaal-, doelgroep- en concurrentieanalyse – uw social media-strategie kan alleen tot stand komen door voldoende ervaring, best practice-projecten, maar ook door de verschillende analyses, rondom de effectiviteit van de afzonderlijke, beschikbare sociale netwerken, tot en met de concurrentie-analyse. Op welke punten is het de moeite waard om op een golf te springen, op welke punten moet je je eigen gespreksonderwerpen aandragen? Hoe beter de analyse, hoe doeltreffender de strategie en de daaropvolgende verkoop.
Analyse, vergelijkbaar met de offline wereld. Tijdsperiodes, voorkeuren en nog veel meer.
Sociale media concept: productief en lekker
Social media concept, productie en redactieplan uit één hand – met een goed social media concept kunt u van mij willekeurige klanten in de supermarkt echte fans maken. Door de constante verbinding met uw gemeenschap, kunt u in constante interactie blijven, informatie verspreiden, maar ook feedback verzamelen. Wij zorgen voor de strategie, onderhouden de community en zorgen natuurlijk ook voor de productie van teksten, foto’s en video’s, uniform voorbereid voor publicatie, in het redactionele plan. Alles uit één bron, Social Media One.
Activiteiten en gemeenschap (biologisch)
Community – Community management zorgt voor organisch bereik en creëert merkfans. Van grotere, crossmediale campagnes, in interactie met offline of andere, digitale communicatiekanalen, tot dagelijks community management, de postings, commentaren, reacties.
Organische groei en gemeenschapsvorming
Voor organische groei en het opbouwen van een gemeenschap is vooral één ding belangrijk: interacties. Hoe meer interactie, hoe meer bereik. Als een persoon bijvoorbeeld commentaar geeft op uw bericht, zullen sommige van zijn vrienden dit commentaar onmiddellijk zien. Dienovereenkomstig moet de inhoud worden geactiveerd, of het nu gaat om tekst, emoji, foto, fotogalerij, video of andere mediapreparaten (bv. 360°-video’s).
Afhankelijk van de soorten voedsel waarvoor reclame wordt gemaakt, worden hier de speciale kenmerken van de voedselfotografie aan toegevoegd, de authentieke, heerlijke verschijning van voedsel in visuele media.
Maar organisch bereik opbouwen betekent ook zoekmachineoptimalisatie (SEO), bijvoorbeeld voor e-commerce, vooral in de voedingssector, die steeds digitaler wordt. Van online voedingswinkels, tot bestellingen bij restaurants, tot abonnementen voor fruit- en groenteboxen.
Door leesbare verkoopcijfers in de online shop is de schaalvergroting van het bereik ook direct meetbaar, bv. met betaald bereik(social media advertising). Een zeer belangrijk aspect voor online winkels.
Reclame (betaalde berichtgeving)
Campaign switching – Betaald bereik voor content, dark posts en evaluatie. Of het nu gaat om biologische voeding, veganistisch voedsel, energiedrankjes of meer afgelegen industrieën zoals dierenvoeding, adverteren op sociale netwerken zoals Facebook, Instagram, YouTube of Tik Tok zal u het bereik geven dat u nodig hebt.
Het grootste voordeel is dat het bereik veel gerichter is dan bij klassieke reclamemedia (bv. billboards). Gebruikers worden aangesproken op basis van hun interesses, hun leeftijd, hun woonplaats. Dit betekent dat de boodschap gericht is op de groepen mensen, belangengroepen en leeftijdsgroepen die in het begin in de sociale-mediastrategie werden gedefinieerd.
Ook voor e-commerce en Google Ads / Native Ads – ons social media agentschap is uw contactpersoon voor uitgekiende campagnes, projecten en ideeën, niet alleen in Duitsland, maar ook in heel Europa en wereldwijd. Niet alleen op het gebied van social media marketing, maar ook met andere distributiekanalen, zoals Google Ads of Display Ads, bouwen we bereik op voor onze klanten.
Herziening en optimalisering
Optimaliseren van KPI’s – inhoud, community en campagne analyse met aansluitende monitoring en rapportage. Net zoals sociale netwerken voortdurend evolueren – tien jaar geleden was er bijna alleen Facebook als centraal sociaal netwerk – moeten ook ideeën en natuurlijk individuele campagnes voortdurend evolueren. Daarom behoort optimalisering, door analyse, ook tot onze kernactiviteiten. Wij communiceren de resultaten met onze klanten in regelmatige vergaderingen met onze social media-experts voor de optimalisatie van de strategie.
Met een focus op prestaties, hoe bouw ik goede mediakanalen en de gemeenschap. Wij zorgen ook voor het nodige bereik en de nodige relevantie.
Plant u de herlancering van een bestaand merk?
Plant u de lancering van een nieuw merk?
Heeft u vers (biologisch) voedsel in de aanbieding, maar loopt u momenteel nog tegen uw grenzen aan? Dan is samenwerken met een social media bureau misschien net wat u op dit moment nodig heeft voor meer performance!
Workshop, strategie, workflow – Ons bureau
Het begint allemaal in de werkplaats – vruchtensap, energiedrank, voedsel online winkel, met onze ervaring en expertise krijgt u uw social media management uit één bron, Social Media One.