The Social Book – Social Media Marketing Basics voor Studenten + Managers

Vorige week is de tweede editie van The Social Book in de boekwinkels verschenen. The Social Book is onze kleine collectie over social media marketing en social media basics. Als u een carrière in marketing of management wilt beginnen, zijn de basiskennis en het begrip van groepsdynamiek maar ook van sociale contexten in verband met sociale media belangrijk. In veel boeken wordt veel geschreven over profielfoto’s, titelfoto’s – is dat echt belangrijk? Wat is belangrijk in de sociale media? Vooral community management, creativiteit maar ook reclame. Het Sociaal Boek is een uitgebreide gids voor jonge managers. De tweede editie is nu verkrijgbaar als gedrukt hardcover boek en natuurlijk ook als eBook en voor Amazon Kindle.

Wat is sociale media? Dit is sociale media marketing

Waar gaat het om bij sociale media en sociale-mediamarketing? Hier zijn de belangrijkste vragen en antwoorden.

Wat is social media marketing?

Social media marketing is de promotie van producten, trefwoord “4P van marketing”, in sociale netwerken. Het grootste verschil met andere media is dat de feedback van gebruikers onmiddellijk en ongefilterd is. Klassieke posters lokken geen directe reacties uit die merkbaar zijn voor het bedrijf. In sociale netwerken kan de dynamiek zich ook ’s nachts, tijdens vakanties of in het weekend ontwikkelen. Positief, maar ook negatief. Het gaat nog verder, de opmerkingen van gebruikers zijn natuurlijk voor iedereen zichtbaar. In het boek was community management binnen social media marketing zo essentieel voor ons.

  • Marketingacties binnen sociale netwerken
  • Methoden en strategieën verschillen van die van de klassieke marketing
  • Feedback, positief maar ook negatief, is onmiddellijk.

Wat is social media marketing?

Zoals elk gebied van marketing, zijn ook sociale media zeer divers en veelzijdig. De eerste stap is altijd het vinden van een samenhangende strategie, zodat een zinnig concept kan worden gecreëerd. In dit concept worden alle socialemediakanalen en alle postings al in aanmerking genomen. Deze worden dan later opgenomen in het redactieplan of actieplan, bv. voor feestdagen of speciale evenementen. Maar voor het zover is, is het vaak een kwestie van het opzetten van het nieuwe socialemediakanaal. Daartoe worden de juiste sociale netwerken bepaald die het meeste succes beloven en uiteraard ook de grootste kans op een groot bereik en interactie met de gemeenschap.

Dit is waar het tweede aspect in het spel komt, kanaalondersteuning en community management. Waar zal welke vorm van media worden gepubliceerd, op welk tijdstip? Hoe zullen de gebruikers erop reageren en hoe reageren wij op de reacties? Community management en channel support zijn de centrale werkzaamheden van een social media bureau in het dagelijks leven.

Zodra alles in orde is, worden de berichten extra ondersteund door betaald bereik. Betaald bereik, zogenaamde sociale reclame, geeft affiliates de kans om meer mensen te bereiken. Want louter door organisch bereik wordt meestal slechts vijf tot 10% van de mensen geïnformeerd als het om een bedrijfskanaal gaat. Waarom? Natuurlijk moeten sociale netwerken ook lonen, huurgelden en investeringen betalen. Dit is waar sociale netwerken hun inkomsten halen.

  • Strategieontwikkeling en -conceptie
  • Kanaalstructuur
  • Redactieplan en actieplan
  • Cross-media strategie en postings
  • Beheer van de Gemeenschap
  • Reclame

Welke platforms zijn er?

Een deel van het boek gaat ook over de ontwikkeling van sociale netwerken, een belangrijk onderwerp voor jonge socialemediabeheerders, omdat men van het verleden kan leren. Terwijl de wereld van social media marketing vroeger vrij overzichtelijk was, met Facebook en YouTube, is de wereld de afgelopen 5 jaar sterk veranderd. Vandaag hebben ook Instagram, Pinterest en linkedin hun bestaansreden, net als nieuwere sociale netwerken zoals TikTok en Twitch.

Als u de relevantie van sociale netwerken wilt laten zien, zou ik ze momenteel zo plaatsen:

  • YouTube – duurzame en backlink bron
  • Facebook – grootste gemeenschap en advertenties
  • Instagram – jonge doelgroep en sterke groei
  • Pinterest – goede link bron
  • Tiktok – momenteel het grootste potentieel onder de nieuwkomers
  • Twitter – voor grote bedrijven en politici
  • Linkedin – in B2B-opties
  • Twitch – misschien een verborgen kampioen

Manager sociale media

Veel van degenen die de eerste editie van het boek al hadden gekocht, waren jonge socialemediabeheerders aan de universiteit of in een bedrijf of zelfs in een beroepsopleiding die hun eigen carrière wilden bevorderen. Natuurlijk is alles in deze editie van het social media boek zo ontworpen dat zelfs beginners het kunnen volgen. Hier zijn de belangrijkste vragen en antwoorden voor social media managers.

Wat doe je als social media manager?

Afhankelijk van de ervaring die social media managers hebben, verschillen de taken. De basistaak van een junior is kanaalbeheer. Daar komt al heel wat werk bij kijken, van het maken van afbeeldingen in Photoshop tot creatieve teksten voor de beschrijvingen en overleg met klanten. De volgende stap is klantenzorg, b.v. individuele gesprekken of vergaderingen. In deze vergaderingen worden bijvoorbeeld nieuwe maand- of kwartaalplannen besproken.

Wie veel geleerd heeft en veel ervaring heeft opgedaan, wordt ook steeds vaker in de creatieve sector tewerkgesteld. Bijv. in conceptie en strategie-ontwikkeling, omdat dit veel ervaring vereist, zodat de klant geen geld verliest. Hoe beter de planning, hoe soepeler het proces. Natuurlijk omvat dit niet alleen het creatieve werk in het begin, maar ook de monitoring om aan te tonen welke successen zijn geboekt in de sociale-mediamarketing. Last but not least is ook commerciële kennis van belang, zodat opdrachten niet alleen in het creatieve segment kunnen worden verwerkt, maar ook in de boekhouding, de facturering, de bestellingen, van A tot Z.

  • Kanaal ondersteuning
  • Beheer van de Gemeenschap
  • Klantenservice
  • Creatief Beheer
  • Toezicht
  • Commercieel werk

Wat doet een community manager?

Community management speelt ook een belangrijke rol in het social media-boek. De gemakkelijkste manier om het succes van community management te beschrijven is het succes van beïnvloeders. Zij putten hun kracht uit het feit dat hun gemeenschap 100% achter hen staat. Zij bereiken dit door in te spelen op elke reactie. Door de hoge mate van betrokkenheid en interactie van de gebruikers is de band heel anders dan bij een kanaal dat Instagram of Facebook alleen gebruikt voor zelfpromotie.

Veel bedrijven laten reacties van gebruikers achterwege, zij beantwoorden geen berichten en reageren niet op meningen en opmerkingen. Dit is waar het werk van een social media-bureau om de hoek komt kijken, fans moeten serieus genomen worden. Zij nemen de tijd om een commentaar te schrijven, wij moeten de tijd nemen om dit te waarderen.

Hoe zou men reageren in een bedrijf? Laten we zeggen dat we makelaars zijn in onroerend goed voor verkoop en aankoop. Een klant komt ons makelaarskantoor binnen en maakt een opmerking over een eigendom. Zouden we de klant gewoon zo laten? Natuurlijk niet, we zouden een gesprek zoeken. Net als in het echte leven reageren community managers ook in het digitale dagelijkse leven op suggesties, opmerkingen, kritiek maar ook welwillende meningen.

Dit basisbegrip is wat telt in het werk van een social media manager.

Wat is een social media-bureau?

Het werk van een social media-bureau bestaat er altijd in de eerste plaats in de cliënten de juiste weg te wijzen in de jungle van de sociale netwerken. Natuurlijk zijn er duizenden opties, van groepsmarketing op Facebook tot Instagram TV en YouTube live. Nog niet besproken zijn de talrijke mogelijkheden voor reclame, van targeting tot retargeting.

Het is dus de taak van de managers in het agentschap om complexe onderwerpen zo te verpakken dat zij door de cliënt zelfs binnen twee of drie vergaderingen kunnen worden begrepen. Wij hebben allemaal deskundigen nodig voor bepaalde taken en waarderen daarom mensen die ons hun complexe werk eenvoudig kunnen uitleggen. Zodat we, zelfs zonder expertise, de juiste beslissingen kunnen nemen.

Het sociale boek kopen