Direct Message (DM) – Persoonlijke berichten op sociale netwerken

Een direct bericht is het onmiddellijke privé-bericht tussen een verzender en een ontvanger. Directe berichten zijn dan ook in de volksmond privéberichten. Berichten die niet voor het publiek bestemd zijn. Directe berichten bestaan op alle verschillende platforms, Facebook, YouTube, Instagram, Snapchat en vele andere.

Geschiedenis van het communicatiemodel

In zijn theoretisch uitgangspunt spreekt het zender-ontvanger model van het feit dat in de tijden vóór het internet, of kort daarvoor met de zogenaamde participerende radio, berichten altijd van één persoon naar vele personen gingen. Dus de verhouding is 1:m. Door de revolutionaire veranderingen van het World Wide Web, dat overigens bij Cern is uitgevonden, zijn deze zender-ontvanger modellen fundamenteel veranderd. Tegenwoordig kan iedereen afzender worden, via het eenvoudige systeem, zoals sociale netwerken. Tegenwoordig kan iedereen zijn eigen blog opzetten of zijn eigen video’s maken en deze publiceren, en zo zelf een omroep worden. Brave nieuwe wereld! Het verzender-ontvanger model voorziet nu niet langer in een 1:m relatie maar in m:n.

Communicatie is zo alomtegenwoordig geworden dat het communicatiemodel volledig is veranderd. Toch hechten we allemaal nog aan privacy, en dat is precies waar direct messaging voor is uitgevonden.

Directe berichten in sociale netwerken

Het rechtstreeks versturen van zo’n bericht is heel eenvoudig. Iedereen heeft zijn eigen account, zijn social media profiel. Op dit sociale mediaprofiel vindt u meestal de nieuwsstroom, waar alle nieuwe media-inhoud van de gebruiker wordt verzameld en gearchiveerd, en ook altijd een contactknop. Op de ene heet het Instamessage, op Facebook heet het direct message en zo heeft elk systeem zijn eigen naam voor directe berichten.

Kritiek op de privacy van privéberichten

Sinds het big data-schandaal van Facebook en Cambridge Analytics worden sociale netwerken bekritiseerd. Het laatste nieuws uit de VS gaat nu ook over het feit dat een regel waartegen altijd is geprotesteerd, is overtreden. Niet alleen de demografische gegevens van bepaalde groepen werden verkocht, maar ook de inhoud van privé-berichten. Lees hier meer over het dataschandaal en de verkoop van gegevens.

Door inhoud van privéberichten te verkopen kunnen grote bedrijven nog gerichter op interesses filteren. Als ik bijvoorbeeld ’s avonds naar mijn vriendin schrijf en het over series heb, kunnen de algoritmen gemakkelijk herkennen waar ik het op dat moment het meest over heb. De volgende keer dat ik het videostreamingportaal of de online muziekwinkel bezoek, heb ik dan direct de juiste aanbiedingen. De kritiek die hieruit voortvloeit is dat hoe meer mijn gegevens vooraf gefilterd zijn, hoe minder ik iets nieuws tegenkom. Dus voor mij, wat ik al leuk vind is voor altijd uitgekauwd. Dit betekent dat een deel van de pluraliteit aan informatie verloren gaat.

Je ziet hoe complex communicatie is, maar ook de structuur achter communicatie. Er zijn informatiemonopolies ontstaan, die zijn omvergeworpen in het zender-ontvanger model en nu vestigt zich een nieuwe zender die heel onbewust uitzendt, via advertenties of zelfs gesuggereerde films en muziek uit privé-nieuwsgegevens. Als muziek en video’s politiek worden, staan we voor het volgende grote schandaal.

Persoonlijke berichten op sociale netwerken

  • In de tussentijd kunt u privéberichten schrijven met andere gebruikers op elk sociaal netwerk.
  • Het communicatiemodel heeft sinds het internet een radicale verandering ondergaan, vandaag is er niet slechts één afzender, maar via sociale netwerken kan iedereen een afzender worden voor vele ontvangers
  • Directe berichten werden geïntroduceerd om privacy te beschermen
  • Maar ook hier is er kritiek: algoritmen gaan bijvoorbeeld door privéberichten en gebruiken die om reclame op de gebruiker af te stemmen