Clickbait: Het aas dat je verleidt om op meer te klikken.
Clickbait is het gebruik van koppen en andere ontwerpelementen om internetgebruikers te verleiden op uw online berichten te klikken. De term is van Engelse oorsprong en betekent letterlijk “clickbait”. Hoewel clickbait veel kritiek krijgt van de traditionele media, zijn er veel voorbeelden van succesvolle bedrijfsmodellen gebaseerd op clickbait. In marketing kan clickbait worden gebruikt om berichten op sociale media te verspreiden of om aankopen te promoten met advertenties.
Kritiek op clickbait
Duitse rechtbanken hebben clickbaits al verschillende keren beboet. Marketeers moeten zich bewust zijn van de risico’s van clickbait. Reclame heeft altijd een manipulatief karakter gehad en appelleert aan instincten. De producten en diensten waarvoor reclame wordt gemaakt, zijn echter meestal aanbiedingen die voldoen. Wie clickbait als bedrijfsmodel online of in sociale media gebruikt, wordt gedwongen een evenwicht te vinden. Tegenvallende verwachtingen leiden tot ontevredenheid bij klanten en saaie content daarentegen valt verreweg het minst op.
Clickbait snel uitgelegd
Clickbait wordt hier kort uitgelegd:
- Clickbait
- Verleiding om op te klikken