Content curation: het bijwerken en onderhouden van bestaande content
Content curation is de laatste stap in de creatie van content, waarbij uw reeds gepubliceerde content wordt onderhouden, bijgewerkt en gearchiveerd. U hebt al inhoud geproduceerd en gepubliceerd. De taak hier is om de informatie actueel te houden.
Noodzaak: Waarom contentcuratie?
Bedrijven verspreiden hun content vooral via hun talrijke Facebook-fanpagina’s en Twitter-profielen. Hoewel dit veel toegevoegde waarde biedt en interessant is voor uw lezers, willen ze meestal meer dan alleen een bedrijfsperspectief. Een uitgebreider overzicht van het onderwerp met deskundige meningen en perspectieven van specialisten is wat de meeste lezers willen. Content curation begint hier. Bedrijven vullen vervolgens hun portfolio aan door niet alleen hun eigen content te verspreiden, maar ook te scouten naar aanvullende content die de doelgroep zou kunnen interesseren.
Voordelen: Betrouwbaarheid, transparantie en geloofwaardigheid
Content curatie verbetert zowel de vindbaarheid van het bedrijf als het bereik voor belangrijke zoekwoorden. Het bevordert ook op nog een andere manier het bereik, omdat bijgewerkte content waarde toevoegt aan uw lezers, waardoor hun bereidheid om uw content te delen op verschillende social media kanalen toeneemt. Bovendien helpen gecureerde bronnen bedrijven bij het ontwikkelen van betrouwbaarheid, transparantie en geloofwaardigheid. Met gecureerd nieuws (dat ook wordt verpakt in nieuwsbrieven en e-mails om leads te genereren) kunt u bijvoorbeeld inspelen op trends in gebruikersgedrag en nieuwe ontwikkelingen. Bovendien neemt het aanbevelingspercentage toe.
Nadelen: Continuïteit
Eigenlijk kan men zeggen dat er maar één nadeel is en dat is dat content curation voortdurend moet plaatsvinden. Om alle voordelen van het creëren van inhoud te genieten, moet de inhoud worden gecontroleerd op actualiteit en voortdurend opnieuw worden bewerkt.