Facebook fans – krijg volgers en vind-ik-leuks

Facebook-fans zijn de mensen die een Facebook-fanpagina volgen. Fanpagina’s worden aangemaakt door personen, organisaties of bedrijven. Het basisprincipe van Facebook is om vriendschappen digitaal aan te gaan, via zogenaamde vriendschapsverzoeken. Wie echter meer relaties heeft dan een privépersoon, bv. publieke figuren of bedrijven, heeft een fanpagina nodig. Vriendverzoeken kunnen worden geaccepteerd tot een maximum van 5.000, daarna kunnen geen vrienden meer worden toegevoegd. Dit is zeer onpraktisch, vooral voor bedrijven en ondernemingen, omdat meer mensen hen volgen of meer mensen geïnteresseerd zijn in wat zij doen en informatie willen. Niet alleen klanten en belangstellenden, maar ook persvertegenwoordigers of potentieel toekomstig personeel, sleutelwoord werven, staan te wachten onder de fans.

Win Facebook fans

Zoals je geleerd hebt in de Facebook Online Marketing cursus, zijn de eerste 1.000 fans het belangrijkst!

Hoe bereik je de eerste 1.000 fans?

Als u de drempel al over bent, gefeliciteerd! Maar velen staan nog aan het begin en hebben misschien maar 50 of 100 fans. Het allerbelangrijkste voor jou, regelmaat. Voordat u begint na te denken over complexe inhoud of redactionele plannen, begint u gewoon met regelmatige postings. Elke dag, hooguit om de andere dag. Als je je daar alleen al aan houdt, zullen ze regelmatig organisch stijgen. Het volgende belangrijke punt, toegevoegde waarde, hoe kun je echte toegevoegde waarde bieden aan je gebruikers die ze misschien alleen op je site vinden? Heeft u een speciaal talent, bijvoorbeeld de kok in uw eigen restaurant die kleine recepten voor thuis tevoorschijn tovert, bent u toevallig marketing manager en kunt u verslag uitbrengen over speciale marketing onderwerpen op Facebook om zo nieuwe fans te winnen? Misschien houdt u ook wel eens workshops, trainingen en toespraken, deze kunnen natuurlijk perfect in kleine stukjes worden geknipt en regelmatig worden gepubliceerd. Voeg een paar insiders van u toe en natuurlijk foto’s en video’s die u achter de schermen laten zien.

Het houden van fans en mond-op-mond propaganda

Viraliteit speelt een grote rol in sociale netwerken, en mond-tot-mond propaganda in klassieke marketing. Hoe meer mensen over ons praten, hoe meer mensen zich bewust worden van ons. Als zij ook over ons praten, hebben we een viraal effect. Het eenvoudigste en waarschijnlijk bekendste voorbeeld zijn tegenwoordig YouTube-video’s. Iemand springt uit het zwembad en mist helaas, een kleine panda niest in de camera, dit zijn precies de video’s die viral gaan. Veel hogescholen en universiteiten proberen dergelijke virale effecten te beschrijven, maar geen enkel viraal effect kan echt worden gepland. Natuurlijk zijn er producties van grote social media bureaus met budgetten van twee miljoen die het gewenste bereik bereiken. Viraliteit komt echter niet tot uiting in grote reclamebudgetten, maar in slimme ideeën.

Ook u kunt dergelijke kleine virale effecten creëren door middel van verschillende concepten om voor uzelf conclusies te trekken over hoe u media kunt creëren voor precies uw publiek en precies uw inhoud die door gebruikers zal worden gedeeld. Een eenvoudig voorbeeld: u schrijft een wedstrijd uit en geeft één van uw producten weg, niet één maar twee! Je vraagt je fans de vraag te beantwoorden en tagt een vriend om ook te winnen! Je hebt al de interacties van persoon A en persoon B in respectievelijk tag en mention, met een hoog potentieel voor backlash.

Als u meer wilt leren over Facebook, het genereren van fans en bereik, dan is hier onze aanbeveling voor de eerste online cursus Facebook. Overzichtelijk ingedeeld in tien hoofdstukken, leert u stap voor stap hoe u uw eigen fan pagina zo kunt opzetten dat deze effectief werkt voor uw bedrijf of merk. De eerste 1000 fans, de eerste advertentie, dat kun je hier allemaal leren in de Facebook Online Cursus.

Volgers en “likes” genereren op de Facebook fan pagina

  • Vooral de eerste 1.000 volgers van je fanpagina zijn belangrijk
  • Om veel fans te genereren is regelmaat de sleutel, minstens elke tweede dag, maar in het beste geval elke dag een nieuwe post.
  • Welke toegevoegde waarde kunt u uw fans bieden?
  • Viraliteit speelt een grote rol in sociale netwerken, maar kan niet echt worden gepland
  • Om veel fan interactie te stimuleren plan een wedstrijd