Social media ondersteuning voor celebrities & VIPs: commentaar, samenwerkingen en contracten
Kim Kardashian, Taylor Swift, Justin Bieber, niet alleen de grote namen van deze wereld zorgen niet alleen voor hun Insta kanaal, maar ook grote Duitse bloggers zijn geen eenmans leger maar werken met een team. In de regel wordt het beheer van het eigen socialemediakanaal niet meer door de beroemdheid zelf uitgevoerd, maar door werknemers of het management. Het gaat hier met name om het beheer van het grote aantal “likes”, opmerkingen en vragen. Maar wat doet de beroemdheid nog zelf bij het posten op sociale netwerken? Laten we vandaag eens kijken naar hoe beroemdheden en
Drie principes van samenwerking:
- Vertrouwen en nabijheid
- Inhoud en selectie van inhoud
- Behoud persoonlijkheid en directheid
Drie aspecten van samenwerking:
- Tijdsbesparing door commentaar en interactie
- Contracten en onderhandelingen
- Samenwerkingsverbanden en mediapartnerschappen
Discretie is alles als je voor VIP’s zorgt
Wat sociale netwerken succesvol maakt, is met name de hechte sociale band met de eigen fans. Wat vooral telt is de onmiddellijke band. Als ik een reactie plaats, zal de beroemdheid die ik leuk vind die waarschijnlijk zelf lezen en erop reageren. Hetzelfde geldt natuurlijk voor andere interacties met de fanpagina’s van de sterren. Wat belangrijk is, is de interactie met de fans. Natuurlijk mag het gevoel van directe ontmoeting niet verloren gaan door de steun van een agentschap of via het management. De voortdurende stroom van informatie is ook een uitdaging
Dit zijn dus de 3 essentiële en belangrijke punten in de verwerking van de sociale interactie door een agentschap, het gaat om de voortzetting van de emotionele band en de directe communicatie, voor de fans. Maar het gaat ook om het omgaan met een voortdurende stroom van informatie, waarvan de selectie snel moet gebeuren. Bij het publiceren van inhoud, maar ook bij de interactie met fans, moet men ook volledig op het agentschap kunnen vertrouwen. Als aan al deze drie punten is voldaan, staat niets een succesvolle samenwerking in de weg!
De grootste tijdsbesparing in de sociale media wordt door de bureaus geboden door de kinderen elke keer dat ze reageren op opmerkingen. Fans voelen zich gewaardeerd als hun mening wordt opgemerkt. Dus als een direct contact van de beroemdheid, bv. het management, reageert op opmerkingen, kan dit alleen maar een positief effect hebben op de algemene interactie. Hoe hoger de interactie op een sociaal kanaal, hoe hoger het wordt gerangschikt door de algoritmen van de platformbeheerders. Daarom is het belangrijk om de interactie hetzelfde te houden, ook al groeit zij.
Met 1.000 fans is het natuurlijk nog haalbaar, misschien zelfs met 10.000, maar op zijn laatst met 100.000 fans is het echt werk om voor je eigen sociale kanaal te zorgen. Als je niet alleen op één platform werkt, zoals Instagram of YouTube, maar platforms mixt en cross-mediaal werkt, vermenigvuldigt het werk zich navenant. Daarom nemen veel influencers en bloggers in de loop van hun carrière hun toevlucht tot management, niet alleen voor de afhandeling van reacties en commentaren, maar ook voor de verdere ontwikkeling en voor de hele wereld van klanten, van offertes tot onderhandelingen en het opstellen van contracten voor gebruiksrechten. Maar het belangrijkste is dat u eerst tijd wint, zodat u zich volledig op uw eigen postings kunt concentreren. Als een groot deel van de opmerkingen, bv. 98%, al door een vertrouwd persoon kan worden behandeld, helpt dat de prominente persoon enorm om zijn eigen tijdbeheer te optimaliseren. De overige 2% van de commentaren zijn zeer specifiek en worden pas beantwoord na overleg met de desbetreffende blogger, influencer, beroemdheid of ster. Door de veelvuldige antwoorden van het management of de vertrouweling, groeit de eigen kennis over de vele details van het leven van de beroemdheid. De antwoorden worden dus steeds gerichter en de beroemdheid bespaart zich elke week en elke maand meer werk en kan zich dus volledig concentreren op zijn of haar eigenlijke werk.
De hulp bij commentaar door een agentschap verlaagt de eigen interactie met de fans niet. Natuurlijk kijkt u ’s morgens, ’s middags en ’s avonds, en vaak tussendoor, naar uw eigen opmerkingen en fans. Vooral de gemeenschap is erg belangrijk voor bloggers, maar ook voor beroemdheden. Uiteindelijk vormen zij de basis voor succes!
Brand Ambassador en Ambassadeur, Onderhandeling en Contracten
Als u zich de hele dag op uw eigenlijke baan en beroep concentreert, hebt u vaak weinig tijd om u zorgen te maken over contracten of aanbiedingen. Elke klantenvraag is werk, elk aanbod is werk, en uiteindelijk zal misschien slechts één op de 10 klanten dit aanbod bevestigen. Voor veel beroemdheden is het niet mogelijk om hier een week werk in te steken. Niet alleen het tijdsaspect speelt voor veel beroemdheden een rol, maar ook de ervaring en deskundigheid van agentschappen en management worden geraadpleegd. Zij hebben veel ervaring op het gebied van het opstellen van contracten en het onderhandelen over contracten voor merkambassadeurs, voor verschillende media, van print tot visueel of zelfs bewegend beeld, digitaal, advertenties of zelfs zonder advertenties. Hetzelfde geldt voor de verschillende landen, is men alleen in Duitsland, alleen regionaal, in het gehele Duitstalige gebied, verschillende Europese landen of ook wereldwijd of alleen selectief wereldwijd in afzonderlijke landen, b.v. VS, Rusland en Duitsland. Bij elke contractonderhandeling moet met al deze aspecten rekening worden gehouden en dat is de reden waarom zeer veel beroemdheden op hun management vertrouwen.
Niet alleen de relatief droge contractonderhandelingen maken er deel van uit, maar ook creatieve concepten. Als er bijvoorbeeld campagnes worden ontwikkeld voor YouTube of Instagram, is het altijd nodig om een creatief hoofd te hebben dat de ideeën samenvat, ze tot een rode draad vormt en visueel een zichtbaar concept vormt voor zowel de klant als de beroemdheid, dat gemakkelijk en snel te begrijpen is. Dergelijke onderhandelingen, met inbegrip van het concept, kunnen een maand, twee maanden of zelfs drie maanden duren. Tijdens de onderhandelingen moet u aan de bal blijven, contact houden met de cliënt en ook veel vergaderingen bijwonen.
Partnerships en samenwerkingen met bedrijven voor Instagram, Youtube & Co.
De inhoud op sociale netwerken moet elke dag iets bijzonders bieden. Een of twee posts op Instagram en natuurlijk vijf of zes verhalen van die dag. Je hebt voortdurend een goede locatie, spannende evenementen of zelfs geweldige ervaringen nodig. De organisatie van dergelijke kansen en mogelijkheden vergt veel tijd en vereist een groot netwerk waarin u veel contacten hebt die u kansen bieden. Als u bijvoorbeeld een beroemdheid bent die Jeruzalem bezoekt, hebt u passende locaties en gelegenheden nodig, evenals feesten en netwerkevenementen. Deze moeten ook de respectieve passende kwaliteit hebben en de visuele, hoogwaardige kwaliteit moet altijd worden gehandhaafd. Combineer deze verschillende aspecten en vorm een concept voor samenwerkingen en partnerschappen, niet alleen als merkambassadeurs maar ook, zoals hier, door win-win situaties, bijvoorbeeld door deel te nemen aan hoogwaardige evenementen, maar ook pers en andere beroemdheden, evenals Youtubers, bijvoorbeeld als je zelf een Youtuber bent of andere Instagram sterren als je zelf actief bent op Instagram. Het scala van activiteiten op het gebied van samenwerking en partnerschappen is zo divers dat er jaren van goed netwerken nodig zijn om de verschillende spelers bij elkaar te brengen. Voor elk afzonderlijk concept en voor elk afzonderlijk bezoek moet u dan niet alleen de toegevoegde waarde voor uw eigen beroemdheid hebben, maar ook de respectieve toegevoegde waarde voor de gastheer.
Laten we nu nog eens samenvatten hoe de samenwerking tussen een social media-bureau en een beroemdheid het best werkt.
Drie beginselen van samenwerking: vertrouwen, inhoud en persoonlijkheid
Aan het begin van het artikel hadden we het over de basissamenwerking, vertrouwen, het omgaan met veel informatie maar ook het behouden van de persoonlijke band die het bijzondere hoogtepunt is voor fans in sociale netwerken.
Drie aspecten van samenwerking: tijdwinst, contracten en samenwerkingsverbanden
Het belangrijkste aspect is de tijd die wordt bespaard door interactie, met fans maar ook met potentiële tegenstanders van het eigen kanaal. De vele antwoorden, commentaren en feedbacks helpen de beroemdheden om zich op hun eigen werk te concentreren. Daarnaast zijn er de contractonderhandelingen, maar ook creatieve concepten die voor reclamepartners moeten worden gepland. De aanbiedingen, maar ook de uiteindelijke strategieën. Nummer drie is de ontwikkeling van mogelijke samenwerkingen en partnerschappen met andere beroemdheden, bloggers maar ook merken of locaties.
Goede social media-agentschappen combineren deze drie basisprincipes en de drie aspecten van samenwerking. Op die manier kun je als blogger of celebrity samen een goed werkend systeem ontwikkelen en opbouwen, waarmee je je eigenlijke passie 100% kunt blijven nastreven en een partner aan je zijde hebt die zich richt op de commerciële en creatieve aspecten.