Content Management System – Waar staat CMS voor?

Waar staat CMS voor? De term Content Management System staat voor software die webgebaseerde gegevens beheert en deze binnen een pool beschikbaar stelt voor beheerders om gegevens te bewerken, te verwijderen of nieuwe gegevens te creëren. Tegelijkertijd bieden content management systemen de gebruiker toegang vanaf de voorkant, d.w.z. vanuit de webbrowser, voor bezoekers. Zij kunnen ook gegevens toevoegen, bewerken of verwijderen in het content management systeem.

Contentmanagementsystemen maken gegevensbeheer voor iedereen mogelijk

Een van de eerste grote content management systemen waren pioniers als Ebay. Gebruikers zouden hier informatie kunnen verstrekken in de vorm van verkoopadvertenties. Andere gebruikers konden op hun beurt commentaar geven op deze inzendingen, vragen stellen of ze zelfs beoordelen. Het creëren van inhoud is dus niet meer alleen mogelijk vanaf één platform, maar iedereen kan inhoud creëren, beheren maar ook weer verwijderen als hij of zij dat wil. Wat echter echt bijzonder is, is het uiterst goede gegevensbeheer.

Gegevensbeheer in contentmanagementsystemen

Het is vooral het beheer van grote hoeveelheden gegevens dat content management systemen zo interessant maakt. Terwijl vroeger HTML-pagina’s statisch en afzonderlijk werden opgebouwd, en elk artikel dus afzonderlijk en met de hand moest worden gelinkt, wordt de inhoud tegenwoordig dynamisch gesorteerd. Dit betekent dat de inhoud wordt gearchiveerd onder bepaalde trefwoorden of categorieën, die vervolgens kunnen worden verzameld en gearchiveerd door de gebruikers. Wie dan bijvoorbeeld in een bepaald onderwerp geïnteresseerd is, kan alleen de inhoud over dat onderwerp bekijken, wat het gemakkelijker maakt gegevens en informatie te ontvangen.

Dit is ook een groot voordeel voor de beheerders van systemen, omdat zij kunnen terugvallen op door gebruikers gegenereerde inhoud. Door gebruikers gegenereerde inhoud kan veel meer output genereren dan werknemers zouden kunnen doen. Alleen al op YouTube bijvoorbeeld wordt elke dag honderden jaren videomateriaal door gebruikers geüpload. Dit omvat grappige video’s met komische elementen, maar ook documentaires over historische gebeurtenissen, gevangenen of privé-vakantievideo’s tot en met uitvoerig geproduceerde reisblogs. De verscheidenheid aan inhoud is zeer groot en dit is alleen mogelijk met behulp van door gebruikers gegenereerde inhoud. Hoe meer gebruikers een sociaal netwerk, community of platform heeft dat gebaseerd is op een content management systeem, hoe waardevoller het is.

Ook hier speelt big data een grote rol en het algoritme waarop de zoek- en filtersystemen zijn gebaseerd. Hoe intelligenter dit algoritme gegevens sorteert en evalueert, hoe beter de resultaten zijn voor de gebruikers, maar ook voor de beheerders of eigenaren van de sociale platforms en, natuurlijk, voor de adverteerders.

Van, gewoon naar de maatstaven van vandaag, de blog, de grote reus onder de sociale netwerken, tot content management systemen zoals WordPress hebben de snelheid van informatie en ook de archivering van inhoud veranderd.

CMS – Content Management Systemen

  • Content Management System betekent software die gegevens van het netwerk beheert en beschikbaar stelt voor beheerders om deze te bewerken, te verwijderen of nieuwe gegevens te creëren.
  • Een van de eerste grote content management systemen was Ebay
  • Bijzonder praktisch is dat CMS de inhoud dynamisch sorteert
  • Door gebruikers gegenereerde inhoud kan meer output genereren dan werknemers zouden kunnen doen
  • Hoe meer gebruikers een sociaal netwerk of platform gebaseerd op een content management systeem heeft, hoe waardevoller soe
  • Big Data en het algoritme spelen hier ook een grote rol, want hoe intelligenter het algoritme de gegevens sorteert, hoe interessanter ze worden voor de gebruikers.