Pay per Lead (PPL): factureringsmodel – definitie, functie en voor- en nadelen
Pay per Lead (PPL) is een factureringsmodel dat bijvoorbeeld bij affiliate marketing wordt gebruikt. De affiliate ontvangt zijn commissie wanneer een gebruiker een bepaalde actie heeft uitgevoerd op zijn website, zoals het aanmelden voor een nieuwsbrief of het downloaden van een bestand.
Hoe werkt Pay per Lead?
Het model omvat een reclamemaatregel die alleen wordt vergoed wanneer de gewenste actie plaatsvindt. Het klikken op de advertentie alleen wordt niet in aanmerking genomen. Deze acties kunnen inschrijvingen, aanmeldingen, bestellingen voor nieuwsbrieven of aanvragen voor reclamemateriaal zijn. Met andere woorden, de gebruiker moet eerst op een link klikken en een specifieke actie uitvoeren op de website, aangezien de nadruk ligt op gekwalificeerde klantencontacten. De vergoeding is gebaseerd op een vooraf vastgestelde commissie. Het plaatsen van banners is dus gratis.
Voordelen en nadelen van Pay per Lead
Het factureringsmodel heeft zowel voordelen als nadelen. U vindt ze hier opgesomd.
Voordelen – waarom is PPL de moeite waard?
- In tegenstelling tot Pay per Click zorgt dit ervoor dat de gebruiker ook de gewenste actie uitvoert.
- Het contact is intenser, door echte interactie
- Voor affiliates worden contacten van betere kwaliteit vergoed tegen een hoger tarief.
- Biedt de mogelijkheid om contactgegevens van een gebruiker te genereren
Nadelen – waarom zou u uw handen ervan afhouden?
- Affiliates kunnen niet nagaan of een PPL heeft plaatsgevonden, aangezien zij in de meeste gevallen geen toegang hebben tot de omgeleide pagina, zodat dit model is gebaseerd op vertrouwen.
- Het plaatsen van bijvoorbeeld banners voor doorverwijzing gebeurt meestal gratis, zodat er minder advertentieruimte en nog minder winst is.
- Gewoon klikken op de banner genereert geen inkomsten
Het conversiepercentage is lager dan bijvoorbeeld bij pay per click