Unique Selling Proposition (USP): Het belang van Unique Selling Propositions – Definitie, Leidraad & Voorbeelden

Unique Selling Proposition – De term USP behoort tot de marketing en betekent een uniek waardevoorstel dat leidt tot een concurrentievoordeel of zich onderscheidt van de concurrentie en een verifieerbaar voordeel voor de klant vertegenwoordigt. De USP kan worden gelijkgesteld met een uniek verkoopvoorstel.

Waarom is een USP zo belangrijk?

Een USP is belangrijk voor de klant om u te kiezen tussen alle producten en diensten (uw concurrenten). Het identificeren van USP’s hoeft niet alleen op productniveau plaats te vinden, maar kan ook op dienstniveau. Dus als u met een nieuw product op de markt wilt scoren, moet u de klant laten zien waarom uw product het beste is. Daarom worden USP’s gedefinieerd die aan de klant moeten worden gecommuniceerd.

Verschil: aanvullende voordelen, basisvoordelen en USP

Bij het definiëren van een product of dienst worden in de professionele marketing drie termen met verschillende betekenissen gebruikt: Basisvoordeel, Meervoordeel en USP.

Basisvoordelen: Elk product heeft dat!

Het gaat om het fundamentele voordeel dat de klant aan producten of diensten ontleent. Dit voordeel is hetzelfde voor alle producten van hetzelfde type. Bijvoorbeeld: De koelkast koelt.

Extra voordelen: Niet elk product heeft dat!

Het extra voordeel is een bijkomend voordeel dat niet elk product biedt, maar dat nog niet als een uniek kenmerk ten opzichte van de concurrentie kan worden aangetoond. Bijvoorbeeld: De koelkast heeft een geïntegreerd vriesgedeelte.

USP: ALLEEN uw product heeft dat!

De USP is een unieke belofte die door geen enkele concurrent wordt aangeboden. Bijvoorbeeld: De koelkast heeft een vochtigheidsregelaar en een flessenrooster voor meer opslagruimte.

5 stappen: Hoe kom je achter de USP’s?

Hier hebben we in vijf stappen uitgelegd hoe u de USP van uw product of dienst kunt achterhalen:

Stap 1: Analyse van de concurrent

Eerst moet u uw concurrentie analyseren in termen van waardepropositie en unique selling propositions.

Stap 2: Eigen sterke punten

Wat zijn uw sterke punten? Dit zijn zowel ondernemerskwaliteiten als persoonlijke vaardigheden en niet te vergeten de competenties van de werknemers.

Stap 3: behoeften van de klant

In deze stap moet u uitzoeken wat uw klant van het product of de dienst verwacht. Een USP is nutteloos als het geen betekenis heeft voor de klant. Daarom zijn USP’s gericht op de concrete behoeften, verwachtingen en wensen van de klant.

Stap 4: Insluiting

Zodra u weet wat uw sterke punten zijn en welke behoeften van uw klanten overeenkomen met uw sterke punten, hebt u uw eerste aanzet tot een individuele USP. Nu kunt u alle redenen en argumenten verzamelen die u onderscheiden van de concurrentie, d.w.z. die u onderscheidend maken. Om dit te doen is het raadzaam om uw fantasie gewoon de vrije loop te laten. Vervolgens moet je alle argumenten of waardeproposities die ver van de werkelijkheid afstaan eruit sorteren. De resterende argumenten vormen de basis en kunnen nu verder besproken worden.

Stap 5: Formulering

Het is van groot belang dat u uw USP ook naar buiten toe duidelijk uitdraagt. Gebruik duidelijke, winstgerichte reclameboodschappen om klanten te laten zien dat uw product of dienst uniek is. In zekere zin bepaalt u uw “claim”, uw positie in de markt. Uw hele aanwezigheid op de markt draagt het beeld van uw bedrijf uit dat u wilt creëren in de hoofden van uw klanten.

Conclusie: een concurrentievoordeel creëren met USP

USP’s vormen de basis voor het creëren van een concurrentievoordeel, zodat de klant uw product of dienst waarneemt en kiest naast die van de concurrentie. De USP is dan ook van groot belang bij de verkoop en marketing van producten. Met een concurrentieanalyse, brainstormen en een beetje fantasie kunt u USP’s definiëren en gebruiken in de communicatie.