Short URL service: tracking en monitoring + gratis conversie
Korte URL’s maken het mogelijk om zeer lange URL’s in te korten die dienen als links voor social media postings. Zo blijft er meer ruimte over voor de beschrijving en de tekst. Er zijn nu veel aanbieders van zogenaamde korte URL’s. Ze zijn bijna allemaal 100% gratis en comprimeren de links dienovereenkomstig gratis. Als u dergelijke korte URL’s vaak nodig hebt, is het natuurlijk de moeite waard om een gebruikersaccount aan te maken, want dat is de plaats waar de verschillende links worden opgeslagen. Maar waar gebruik je korte URL’s voor in social media marketing?
Korte URL creëert meer ruimte voor tekst
Zoals eerder beschreven, is een van de voordelen van korte URL’s dat ze ruimte creëren voor meer tekst. In sociale netwerken heb je maar een beperkte hoeveelheid tekst die direct onder het bericht wordt weergegeven. Alles wat verder gaat dan deze bepaalde hoeveelheid tekst, die voor elk sociaal netwerk afzonderlijk is, is verborgen en moet alleen actief naar buiten worden gebracht door een klik van de gebruiker. Omdat er meestal maar 2 regels ruimte beschikbaar zijn, afhankelijk van YouTube of Instagram, d.w.z. gebruik via computer of smartphone, varieert deze hoeveelheid tekst natuurlijk.
Uiteindelijk heb je tekst nodig om accenten te kunnen leggen, bijvoorbeeld in termen van call-to-action. U hebt hiervoor ruimte nodig, bijvoorbeeld om de USP, de Unique Selling Proposition, het ultieme voordeel van uw product of dienst te belichten. En ja, je hebt hier maar twee regels voor. Om zowel de belangrijkste informatie als de link binnen deze twee regels te plaatsen, moeten URL’s worden ingekort met gratis platforms. Hierdoor blijft er ook meer ruimte over, bijvoorbeeld voor emoji’s!
Korte URL helpt bij het monitoren van influencers
Korte URL’s worden vaak gebruikt voor het volgen, rapporteren en monitoren van influencer marketing campagnes. Het grote probleem met veel influencer campagnes, bijvoorbeeld op Instagram maar ook op TikTok, is dat het niet mogelijk is om onder elke post een link te zetten die direct aanklikbaar is. Natuurlijk zullen maar weinig gebruikers de link op hun smartphone kopiëren, de app sluiten, de browser openen en de URL daar plakken. Idealiter moet een URL altijd direct aanklikbaar zijn. Hoewel het niet in alle netwerken werkt, bieden de meeste netwerken directe linkplaatsing aan, bv. Facebook maar ook YouTube. Instagram heeft zich ook een beetje aangepast en staat nu in ieder geval het plaatsen van links in Instagram Stories toe. Instagram Stories verschijnen niet in de typische tijdlijn van de gebruiker, maar zijn content die 24 uur lang toegankelijk is in een aparte streaming. Deze Instagram Stories worden meestal veel vaker gebruikt, tot wel 15 of 20 keer per dag.
Links kunnen op al deze manieren worden geplaatst. Natuurlijk is de evaluatie uiteindelijk belangrijk, ook het klikpercentage bijvoorbeeld. Om uitspraken te doen over de kliks of ook over het verdere verloop van de bezoekersbronnen, kan de korte URL worden gebruikt. Deze band heeft twee doorslaggevende voordelen:
- Klikken kunnen precies geteld worden
- De bezoekersgeschiedenis kan worden herleid tot elke individuele bron, zodat ook de verkoop specifiek kan worden toegewezen
Elke individuele blogger of influencer krijgt een URL toegewezen. Omdat elke beïnvloeder een enkele, individuele URL heeft, kunnen successen nauwkeurig worden geregistreerd en geëvalueerd. Deze monitoringresultaten kunnen nu worden gebruikt om vergelijkingen te maken tussen de beïnvloeders. Welke influencer kreeg de meeste kliks? Welke influencer heeft de meeste verkopen gegenereerd? U kunt deze vragen beantwoorden dankzij de korte URL.
Maak gratis een korte URL aan – Aanbevelingen
Zelf een korte URL maken is niet moeilijk. Alles wat je nodig hebt is een gratis online platform. Hier hebben we een paar goede aanbevelingen voor uw social media marketing: