Point of Sale (POS): plaats van verkoop

Verkooppunt (POS) betekent “plaats van aankoop” vanuit het oogpunt van de consument en vanuit het oogpunt van de detailhandelaar wordt het gedefinieerd als “plaats van verkoop”. Het beschrijft dus de plaats waar de goederen worden aangeboden (gewoonlijk de interne locatie van de goederen in de rekken van een winkel of een verkoopruimte) en waar de klant rechtstreeks contact heeft met de goederen.

Voorbeeld voor POS

Tankstations en supermarkten kunnen verkooppunten voor kauwgom zijn, aangezien het op deze plaatsen wordt verkocht. De term kan nauwkeuriger worden gedefinieerd omdat hij bijvoorbeeld ook betrekking kan hebben op schappen. Evenzo kan POS bijvoorbeeld een hele winkel betekenen die mode verkoopt.

POS Marketing: Wat is het?

Met POS-marketing worden alle maatregelen bedoeld die potentiële klanten verleiden om in contact te komen met het desbetreffende product. Hieraan moet worden toegevoegd dat de uiteindelijke aankoopbeslissing op het POS wordt genomen. Vanwege impulsaankopen is het POS van groot belang in de marketing.

POS marketing tools

Hier vindt u een lijst van enkele marketinginstrumenten voor de POS:

  • Winkelinrichting
  • Tekens
  • Exterieur ontwerp
  • Extra aankopen stimuleren

POS legde snel uit

POS legde eens kort uit:

  • Plaats van aankoop of plaats van verkoop
  • Plaats waar de goederen worden aangeboden