Facebook data schandaal / Cambridge Analytica en kritiek op influencer marketing | Social Media Week
Deze week werd de wereld van de sociale media overschaduwd door het dataschandaal rond Facebook. In detail gaat het nog steeds over de ongeveer 300 miljoen datapakketten die het social media analysebedrijf Cambridge Analytica via dubieuze methoden heeft verkregen. Heel eenvoudig uitgelegd, is dit waar het om gaat:
Waarom is het dataschandaal zo groot?
Tot nu toe was het altijd mogelijk om informatie op te vragen bij vrienden van vrienden. Dus als vindingrijke ontwikkelaars een instrument maken dat door mensen wordt gebruikt, zij zich daarvoor aanmelden en dus ook toestemming geven om hun persoonsgegevens door te geven, krijg je grote datapakketten (van veel mensen) – van slechts één persoon. Als een Facebook-gebruiker gemiddeld 500 vrienden heeft, kun je al 50.000 mensen bestrijken (50.000 datapakketten) met slechts 100 mensen die meedoen. We kennen allemaal postings in onze tijdlijnen met de titel “Zo zou jij eruitzien als acteur” of “Wat is jouw sterrenbeeld?” Deze apps zijn uitsluitend geschreven om gegevens te verzamelen; hoe meer gegevens je hebt verzameld, hoe beter je gebruikersprofielen kunt evalueren en op hen kunt richten met reclame. Wat het huidige schandaal in verband met gegevensbeveiliging betreft, zijn er nu twee problemen:
1. reclame kan ook politieke inhoud bevatten
Reclame hoeft niet noodzakelijkerwijs door bedrijven te worden geplaatst; reclame kan ook boodschappen van politieke strekking bevatten. Datapakketten kunnen bijvoorbeeld verkiezingen beïnvloeden, zoals momenteel aan de orde is bij de Amerikaanse verkiezingen en het besluit over Brexit. Als u hier meer over wilt lezen, kunt u alle relevante links vinden in het persoverzicht hieronder!
2. analyse van personen voor kredieten, leningen en meer
Wie in het bezit is van namen en geodata kan mensen koppelen aan verdere informatie. Laten we – simpel gezegd – een databank met kredietkaartgegevens nemen en een tweede met Facebook-datapakketten. Hieruit kunnen nieuwe conclusies worden getrokken. Hoe meer gegevens een groot bedrijf verzamelt, hoe nauwkeuriger het profielen kan opstellen van individuen, maar ook van straten of buurten. Uiteindelijk worden veel gegevens gebruikt om inlichtingen in te winnen, bijvoorbeeld voor leningen voor huizen. Als gevolg daarvan heeft ons “privégedrag” in sociale netwerken een invloed op onze “publieke reputatie”. Zodra de gegevens zijn gecreëerd, kunnen zij vrij gemakkelijk vele malen worden gekopieerd. Als een persoon transparant is voor een bedrijf, kan hij dat ook worden voor andere bedrijven (gegevensverkoop).
Deze week werd niet alleen Facebook kritisch bekeken, maar ook influencer marketing.
Kritiek op Influencer Marketing: nadelen van de hype – verslag op WDR
Deze week hadden we een ontmoeting met WDR om de kritieke aspecten van influencer marketing te bekijken. De aanleiding was de nieuwe suikerbelasting in het VK, die wordt geheven op levensmiddelen met een bijzonder hoog suikergehalte. Tegelijkertijd adverteren de grote frisdrankfabrikanten met jonge bloggers. Voor jonge doelgroepen worden interessante video’s gemaakt die het goed doen op YouTube. Voor de jonge gebruiker is het niet gemakkelijk te onderscheiden dat deze video’s reclame zijn. Voor de gebruiker is het enige dat in eerste instantie opvalt de connectie tussen hun favoriete blogger en het frisdrankmerk: positief merkimago! Maar dat de begeerde modeblogger nauwelijks frisdranken drinkt omdat hij of zij eigenlijk gezond eet, op zijn of haar figuur let en aan sport doet, wordt niet duidelijk gemaakt. Wat in het achterhoofd blijft, is de link tussen merk en blogger. Welke andere risico’s zijn er bij influencer marketing? We hebben samen met WDR een kritische blik geworpen.
Reclame-etikettering in influencer marketing
Hoe etiketteer je reclame in sociale medianetwerken eigenlijk correct? Veel bedrijven zijn in hun dagelijkse werk met bloggers zelden op de hoogte van de juridische aspecten. Er zijn algemene richtsnoeren voor sociale netwerken en op sommige sociale netwerken moet reclame worden gelabeld. Wanneer met jonge bloggers wordt gewerkt, moeten zij van dit aspect bewust worden gemaakt. Etikettering van reclame was ook een onderwerp deze week.
Hier vindt u het huidige gebruik van sociale media in Duitsland.
Sociale week! Het belangrijkste nieuws, opinies en blogs
Sociale media één
De Social Media One van deze week gaat over “Video agency voor Youtube, Facebook en Instagram: storyboard, viraliteit en advertenties” en “Kritiek op influencer marketing: nadelen van de hype – feature op WDR” . Meer nieuws van deze week:
- Musical.ly: muziekgebruik in video’s + 4 tips voor social media managers
- Kritiek op Influencer Marketing: nadelen van de hype – verslag op WDR
- “Video Agency voor Youtube, Facebook en Instagram: Storyboard, Virality en Ads”.
Thomas Hutter
De blog van Thomas Hutter bericht over “Facebook: Wijzigingen aan de API of wanneer Facebook een kettingzaag neemt naar de jungle die het zelf heeft geplant” en “Facebook: betere identificatie van verhalen in de News Feed” . Meer nieuws van de blog:
- “Facebook: nieuwe gebruiksvoorwaarden voor “Facebook Business Tools” en “Custom Audiences” – Facebook maakt zich klaar voor de GDPR”.
- “Facebook: Veranderingen in de API of wanneer Facebook met een kettingzaag door zijn zelf geplante jungle gaat”.
- Facebook: betere identificatie van verhalen in de nieuwsfeed
Sociale hub IO
Deze week op Social Hub IO, artikelen zijn onder andere “In sociale media actie: tussen LOLizei en politie bij de politie van Frankfurt” en “Instagram publiceren bij SocialHub” . Meer van de blog:
- Reclame-etikettering in influencer marketing
- Instagram publiceren in de SocialHub
- “In Social Media Gebruik: Tussen LOLizei en Politie bij de Politie van Frankfurt”.
Alle Facebook
Opwindend nieuws van Heel Facebook deze week, bijvoorbeeld “Newsfeed: Nieuwe functie geeft meer achtergrondinformatie over nieuws” en “Facebook plant privacywijzigingen voor het uploaden van Custom Audience”. Meer nieuws van deze week:
- Nieuwsfeed: nieuwe functie geeft meer achtergrondinformatie over nieuwsberichten
- Privacy: Instagram stopt met onmiddellijke ingang met veel API-eindpunten
- Facebook plant privacywijzigingen voor Custom Audience uploads
Adsventure
Daarentegen rapporteert Adsventure deze week over “Facebook Pixel en privacy: hoe maak je een Pixel opt-out” en “Facebook Dynamic Lead Ads: hoe gebruik je dynamische advertenties voor het genereren van leads” . Meer krantenkoppen van de week:
- “Facebook Dynamic Lead Ads: Hoe dynamische advertenties te gebruiken voor lead generatie”.
- 5 Facebook Analytics-functies die u als adverteerder moet gebruiken
- “Facebook Pixel en privacy: hoe maak je een opt-out voor de Pixel”.
Brandwatch
Op de blog van Brandwatch wordt ingegaan op “Twitter search: basics, advanced searches and parameters explained” en “7 feiten over het gebruik van emoji die je nog niet kende” . Meer nieuws van de blog:
- 7 feiten over emoji gebruik die je nog niet wist
- Twitter search: basis, geavanceerde zoekopdrachten en parameters uitgelegd
- In het hart van de bedrijfsstrategie: de klantenervaring
Social Media’s Finest
Nieuw van Social Media’s Finest deze week zijn onder meer “Social Media Image Sizes 2018” en “Social Media Marketing” . Meer social media nieuws:
Sociale media voor ondernemers
Deze week heeft Social Media for Entrepreneurs onderwerpen als “Love Brands: Popular Brands in Social Media” en “New Facebook Algorithm: Wat verandert er in content marketing?” . Nieuwe onderwerpen van de week:
- Een leven zonder sociale media is niet meer denkbaar
- Nieuw Facebook algoritme: Wat verandert er in contentmarketing?
- Love Brands: Populaire merken in de sociale media
Juliane Benad
De blog van Juliane Benad van deze week gaat over “Eerste tips voor het ontwikkelen van uw communicatiestrategie” en “Maak uw eigen Facebookgroep in 12 stappen”. Updates en nieuws van de blog:
- Eerste tips voor de ontwikkeling van uw communicatiestrategie
- De checklist voor de lancering van uw Facebookgroep (incl. infographic)
- Maak je eigen Facebook groep in 12 stappen
Blog 2 Sociaal
Deze week op Blog 2 Social onder andere “Het maken van een WordPress blog – de perfecte setup” maar ook “15 onverslaanbare Twitter tips voor meer likes, retweets en comments op Twitter” . Nieuwe artikelen, krantenkoppen en trends:
- “15 onverslaanbare Twitter tips voor meer likes, retweets en reacties op Twitter”.
- Een WordPress blog maken – de perfecte setup
- Wat de nieuwe Twitter-regels betekenen voor social media-marketing
Sociale media Hoffmann
Nieuwe artikelen en berichten van Social Media Hoffmann deze week zijn onder meer “DSGVO: Deze punten zijn belangrijk!” en “Kansen en risico’s bij social media marketing” . Meer krantenkoppen van de week:
- GDPR: Deze punten zijn belangrijk!
- Online reputatiemanagement voor bedrijven
- Kansen en risico’s in sociale-mediamarketing
Tobe Sociaal Blog
Deze week heeft Tobe Social Blog interessante onderwerpen zoals “Gerichte online marketing: gebruikmaken van de sociale media-activiteit van klanten tijdens het winkelen” en “Twitter for Business: 5 sociale media marketingtips, voor bedrijven op Twitter” op de blog. De berichten en meer tips zijn hier te vinden:
- “Gerichte online marketing: gebruik maken van de sociale media-activiteit van klanten tijdens het winkelen”.
- “Communicatie 2.0 voor bedrijven via Facebook Messenger en WhatsApp – onderzoek naar sociale media”.
- “Twitter voor bedrijven: 5 Social Media Marketing Tips, voor bedrijven op Twitter”.
Sociale media internationaal
Er zijn deze week ook nieuwe koppen van Social Media International, zoals “7 zelfmarketingtips voor vrouwen” en “Persoonlijke interesses: Hoe of waar passen deze goed op een LinkedIn profiel?” . Meer krantenkoppen:
- Persoonlijke interesses: Hoe of waar passen deze goed in het LinkedIn profiel?
- 7 tips voor zelfmarketing voor vrouwen
- Maak een einde aan onpersoonlijke uitnodigingen voor het LinkedIn netwerk!
Top 10 steden in Duitsland
Momenteel gebruiken 1.340.508 Berlijners Facebook, 678.887 mensen in Hamburg en 549.091 in München. In Noordrijn-Westfalen heeft Keulen 403.460 gebruikers, Düsseldorf nog 229.952, Frankfurt 276.144 en Stuttgart 235.503 Facebook-gebruikers op notebook, tablet en mobiel.
Stad | Maandelijks | Wekelijks | Dagelijks |
Berlijn | 1.340.508 | 886.465 | 562.149 |
Hamburg | 678.887 | 448.942 | 284.695 |
München | 549.091 | 363.109 | 230.264 |
Keulen | 403.460 | 266.804 | 169.193 |
Frankfurt aan de Main | 276.144 | 182.612 | 115.803 |
Stuttgart | 235.503 | 155.736 | 98.759 |
Düsseldorf | 229.952 | 152.065 | 96.432 |
Dortmund | 219.671 | 145.266 | 92.120 |
Voedsel | 218.648 | 144.590 | 91.691 |
Leipzig | 214.149 | 141.615 | 89.805 |
Top 11-30 steden in Duitsland
Stad | Maandelijks | Wekelijks | Dagelijks |
Bremen | 212.136 | 140.284 | 88.960 |
Dresden | 205.181 | 135.684 | 86.044 |
Hannover | 199.816 | 132.136 | 83.794 |
Neurenberg | 191.853 | 126.870 | 80.454 |
Duisburg | 187.434 | 123.949 | 78.602 |
Bochum | 136.840 | 90.491 | 57.384 |
Wuppertal | 132.141 | 87.384 | 55.414 |
Bielefeld | 125.039 | 82.687 | 52.436 |
Bonn | 120.792 | 79.879 | 50.655 |
Münster | 116.938 | 77.330 | 49.038 |
Karlsruhe | 116.245 | 76.872 | 48.748 |
Mannheim | 114.288 | 75.578 | 47.927 |
Augsburg | 108.590 | 71.809 | 45.538 |
Wiesbaden | 104.103 | 68.842 | 43.656 |
Gelsenkirchen | 98.444 | 65.100 | 41.283 |
Mönchengladbach | 97.843 | 64.703 | 41.031 |
Braunschweig | 93.246 | 61.663 | 39.103 |
Kiel | 92.787 | 61.359 | 38.911 |
Chemnitz | 92.379 | 61.089 | 38.739 |
Youtube-gebruikers in Duitsland: Top 10 steden
Vandaag, op 06/04/2018 16:42:51 zijn 620.465 Berlijners Youtube, in Hamburg zijn dat er 314.229 en in München 254.151 Youtube-gebruikers.
Stad | Gebruiker |
Berlijn | 620.465 |
Hamburg | 314.229 |
München | 254.151 |
Keulen | 186.745 |
Frankfurt aan de Main | 127.816 |
Stuttgart | 109.004 |
Düsseldorf | 106.435 |
Dortmund | 101.677 |
Voedsel | 101.203 |
Leipzig | 99.121 |
Top 11-30 steden in Duitsland
Stad | Gebruiker |
Bremen | 98.189 |
Dresden | 94.970 |
Hannover | 92.487 |
Neurenberg | 88.801 |
Duisburg | 86.756 |
Bochum | 63.337 |
Wuppertal | 61.163 |
Bielefeld | 57.875 |
Bonn | 55.910 |
Münster | 54.126 |
Karlsruhe | 53.805 |
Mannheim | 52.899 |
Augsburg | 50.262 |
Wiesbaden | 48.185 |
Gelsenkirchen | 45.566 |
Mönchengladbach | 45.287 |
Braunschweig | 43.160 |
Kiel | 42.947 |
Chemnitz | 42.758 |