Facebook data schandaal / Cambridge Analytica en kritiek op influencer marketing | Social Media Week

Deze week werd de wereld van de sociale media overschaduwd door het dataschandaal rond Facebook. In detail gaat het nog steeds over de ongeveer 300 miljoen datapakketten die het social media analysebedrijf Cambridge Analytica via dubieuze methoden heeft verkregen. Heel eenvoudig uitgelegd, is dit waar het om gaat:

Waarom is het dataschandaal zo groot?

Tot nu toe was het altijd mogelijk om informatie op te vragen bij vrienden van vrienden. Dus als vindingrijke ontwikkelaars een instrument maken dat door mensen wordt gebruikt, zij zich daarvoor aanmelden en dus ook toestemming geven om hun persoonsgegevens door te geven, krijg je grote datapakketten (van veel mensen) – van slechts één persoon. Als een Facebook-gebruiker gemiddeld 500 vrienden heeft, kun je al 50.000 mensen bestrijken (50.000 datapakketten) met slechts 100 mensen die meedoen. We kennen allemaal postings in onze tijdlijnen met de titel “Zo zou jij eruitzien als acteur” of “Wat is jouw sterrenbeeld?” Deze apps zijn uitsluitend geschreven om gegevens te verzamelen; hoe meer gegevens je hebt verzameld, hoe beter je gebruikersprofielen kunt evalueren en op hen kunt richten met reclame. Wat het huidige schandaal in verband met gegevensbeveiliging betreft, zijn er nu twee problemen:

1. reclame kan ook politieke inhoud bevatten

Reclame hoeft niet noodzakelijkerwijs door bedrijven te worden geplaatst; reclame kan ook boodschappen van politieke strekking bevatten. Datapakketten kunnen bijvoorbeeld verkiezingen beïnvloeden, zoals momenteel aan de orde is bij de Amerikaanse verkiezingen en het besluit over Brexit. Als u hier meer over wilt lezen, kunt u alle relevante links vinden in het persoverzicht hieronder!

2. analyse van personen voor kredieten, leningen en meer

Wie in het bezit is van namen en geodata kan mensen koppelen aan verdere informatie. Laten we – simpel gezegd – een databank met kredietkaartgegevens nemen en een tweede met Facebook-datapakketten. Hieruit kunnen nieuwe conclusies worden getrokken. Hoe meer gegevens een groot bedrijf verzamelt, hoe nauwkeuriger het profielen kan opstellen van individuen, maar ook van straten of buurten. Uiteindelijk worden veel gegevens gebruikt om inlichtingen in te winnen, bijvoorbeeld voor leningen voor huizen. Als gevolg daarvan heeft ons “privégedrag” in sociale netwerken een invloed op onze “publieke reputatie”. Zodra de gegevens zijn gecreëerd, kunnen zij vrij gemakkelijk vele malen worden gekopieerd. Als een persoon transparant is voor een bedrijf, kan hij dat ook worden voor andere bedrijven (gegevensverkoop).

Deze week werd niet alleen Facebook kritisch bekeken, maar ook influencer marketing.

Kritiek op Influencer Marketing: nadelen van de hype – verslag op WDR

Deze week hadden we een ontmoeting met WDR om de kritieke aspecten van influencer marketing te bekijken. De aanleiding was de nieuwe suikerbelasting in het VK, die wordt geheven op levensmiddelen met een bijzonder hoog suikergehalte. Tegelijkertijd adverteren de grote frisdrankfabrikanten met jonge bloggers. Voor jonge doelgroepen worden interessante video’s gemaakt die het goed doen op YouTube. Voor de jonge gebruiker is het niet gemakkelijk te onderscheiden dat deze video’s reclame zijn. Voor de gebruiker is het enige dat in eerste instantie opvalt de connectie tussen hun favoriete blogger en het frisdrankmerk: positief merkimago! Maar dat de begeerde modeblogger nauwelijks frisdranken drinkt omdat hij of zij eigenlijk gezond eet, op zijn of haar figuur let en aan sport doet, wordt niet duidelijk gemaakt. Wat in het achterhoofd blijft, is de link tussen merk en blogger. Welke andere risico’s zijn er bij influencer marketing? We hebben samen met WDR een kritische blik geworpen.

Reclame-etikettering in influencer marketing

Hoe etiketteer je reclame in sociale medianetwerken eigenlijk correct? Veel bedrijven zijn in hun dagelijkse werk met bloggers zelden op de hoogte van de juridische aspecten. Er zijn algemene richtsnoeren voor sociale netwerken en op sommige sociale netwerken moet reclame worden gelabeld. Wanneer met jonge bloggers wordt gewerkt, moeten zij van dit aspect bewust worden gemaakt. Etikettering van reclame was ook een onderwerp deze week.

Gebruikerscijfers sociale media in april

Hier vindt u het huidige gebruik van sociale media in Duitsland.

Sociale week! Het belangrijkste nieuws, opinies en blogs

Sociale media één

De Social Media One van deze week gaat over “Video agency voor Youtube, Facebook en Instagram: storyboard, viraliteit en advertenties” en “Kritiek op influencer marketing: nadelen van de hype – feature op WDR” . Meer nieuws van deze week:

Thomas Hutter

De blog van Thomas Hutter bericht over “Facebook: Wijzigingen aan de API of wanneer Facebook een kettingzaag neemt naar de jungle die het zelf heeft geplant” en “Facebook: betere identificatie van verhalen in de News Feed” . Meer nieuws van de blog:

Sociale hub IO

Deze week op Social Hub IO, artikelen zijn onder andere “In sociale media actie: tussen LOLizei en politie bij de politie van Frankfurt” en “Instagram publiceren bij SocialHub” . Meer van de blog:

Alle Facebook

Opwindend nieuws van Heel Facebook deze week, bijvoorbeeld “Newsfeed: Nieuwe functie geeft meer achtergrondinformatie over nieuws” en “Facebook plant privacywijzigingen voor het uploaden van Custom Audience”. Meer nieuws van deze week:

Adsventure

Daarentegen rapporteert Adsventure deze week over “Facebook Pixel en privacy: hoe maak je een Pixel opt-out” en “Facebook Dynamic Lead Ads: hoe gebruik je dynamische advertenties voor het genereren van leads” . Meer krantenkoppen van de week:

Brandwatch

Op de blog van Brandwatch wordt ingegaan op “Twitter search: basics, advanced searches and parameters explained” en “7 feiten over het gebruik van emoji die je nog niet kende” . Meer nieuws van de blog:

Social Media’s Finest

Nieuw van Social Media’s Finest deze week zijn onder meer “Social Media Image Sizes 2018” en “Social Media Marketing” . Meer social media nieuws:

Sociale media voor ondernemers

Deze week heeft Social Media for Entrepreneurs onderwerpen als “Love Brands: Popular Brands in Social Media” en “New Facebook Algorithm: Wat verandert er in content marketing?” . Nieuwe onderwerpen van de week:

Juliane Benad

De blog van Juliane Benad van deze week gaat over “Eerste tips voor het ontwikkelen van uw communicatiestrategie” en “Maak uw eigen Facebookgroep in 12 stappen”. Updates en nieuws van de blog:

Blog 2 Sociaal

Deze week op Blog 2 Social onder andere “Het maken van een WordPress blog – de perfecte setup” maar ook “15 onverslaanbare Twitter tips voor meer likes, retweets en comments op Twitter” . Nieuwe artikelen, krantenkoppen en trends:

Sociale media Hoffmann

Nieuwe artikelen en berichten van Social Media Hoffmann deze week zijn onder meer “DSGVO: Deze punten zijn belangrijk!” en “Kansen en risico’s bij social media marketing” . Meer krantenkoppen van de week:

Tobe Sociaal Blog

Deze week heeft Tobe Social Blog interessante onderwerpen zoals “Gerichte online marketing: gebruikmaken van de sociale media-activiteit van klanten tijdens het winkelen” en “Twitter for Business: 5 sociale media marketingtips, voor bedrijven op Twitter” op de blog. De berichten en meer tips zijn hier te vinden:

Sociale media internationaal

Er zijn deze week ook nieuwe koppen van Social Media International, zoals “7 zelfmarketingtips voor vrouwen” en “Persoonlijke interesses: Hoe of waar passen deze goed op een LinkedIn profiel?” . Meer krantenkoppen:

Gebruik van sociale media in Duitsland

Top 10 steden in Duitsland

Momenteel gebruiken 1.340.508 Berlijners Facebook, 678.887 mensen in Hamburg en 549.091 in München. In Noordrijn-Westfalen heeft Keulen 403.460 gebruikers, Düsseldorf nog 229.952, Frankfurt 276.144 en Stuttgart 235.503 Facebook-gebruikers op notebook, tablet en mobiel.

Stad Maandelijks Wekelijks Dagelijks
Berlijn 1.340.508 886.465 562.149
Hamburg 678.887 448.942 284.695
München 549.091 363.109 230.264
Keulen 403.460 266.804 169.193
Frankfurt aan de Main 276.144 182.612 115.803
Stuttgart 235.503 155.736 98.759
Düsseldorf 229.952 152.065 96.432
Dortmund 219.671 145.266 92.120
Voedsel 218.648 144.590 91.691
Leipzig 214.149 141.615 89.805

Top 11-30 steden in Duitsland

Stad Maandelijks Wekelijks Dagelijks
Bremen 212.136 140.284 88.960
Dresden 205.181 135.684 86.044
Hannover 199.816 132.136 83.794
Neurenberg 191.853 126.870 80.454
Duisburg 187.434 123.949 78.602
Bochum 136.840 90.491 57.384
Wuppertal 132.141 87.384 55.414
Bielefeld 125.039 82.687 52.436
Bonn 120.792 79.879 50.655
Münster 116.938 77.330 49.038
Karlsruhe 116.245 76.872 48.748
Mannheim 114.288 75.578 47.927
Augsburg 108.590 71.809 45.538
Wiesbaden 104.103 68.842 43.656
Gelsenkirchen 98.444 65.100 41.283
Mönchengladbach 97.843 64.703 41.031
Braunschweig 93.246 61.663 39.103
Kiel 92.787 61.359 38.911
Chemnitz 92.379 61.089 38.739

Youtube-gebruikers in Duitsland: Top 10 steden

Vandaag, op 06/04/2018 16:42:51 zijn 620.465 Berlijners Youtube, in Hamburg zijn dat er 314.229 en in München 254.151 Youtube-gebruikers.

Stad Gebruiker
Berlijn 620.465
Hamburg 314.229
München 254.151
Keulen 186.745
Frankfurt aan de Main 127.816
Stuttgart 109.004
Düsseldorf 106.435
Dortmund 101.677
Voedsel 101.203
Leipzig 99.121

Top 11-30 steden in Duitsland

Stad Gebruiker
Bremen 98.189
Dresden 94.970
Hannover 92.487
Neurenberg 88.801
Duisburg 86.756
Bochum 63.337
Wuppertal 61.163
Bielefeld 57.875
Bonn 55.910
Münster 54.126
Karlsruhe 53.805
Mannheim 52.899
Augsburg 50.262
Wiesbaden 48.185
Gelsenkirchen 45.566
Mönchengladbach 45.287
Braunschweig 43.160
Kiel 42.947
Chemnitz 42.758