Kritiek op Influencer Marketing: nadelen van de hype – verslag op WDR

Kritiek op influencer marketing – Jonge bloggers en influencers bereiken tegenwoordig 10.000 fans, sommige 100.000 en sommige enkele miljoenen. Als ik een van de klassieke films mag citeren, zei de oom van Spiderman op het moment van zijn dood dat “met grote macht komt grote verantwoordelijkheid”. Hoe zit het met influencer marketing?

Kritiek op Influencer Marketing

Verandering van onderwerp, vandaag is in Groot-Brittannië een nieuwe “suikerwet” aangenomen die producten met een hoog suikergehalte extra belast. Als social media-expert wilde WDR ons vanavond om 18.45 uur in het actualiteitenuurtje vragen stellen over dit gevoelige onderwerp. Frisdrankfabrikanten doen steeds meer een beroep op de influencer marketing strategie. Influencers bereiken jonge doelgroepen, heel precies en heel specifiek, met een hoge betrokkenheid. Vooral op YouTube worden video’s niet slechts enkele seconden, maar meerdere minuten lang intensief bekeken.

  1. Youtube startpagina algoritme en onbewuste reclame
  2. Hoe werkt het algoritme van YouTube?
  3. Differentiatie: Hoe gemakkelijk is reclame herkenbaar voor jongeren?
  4. Hoe marketingboodschappen suiker gezond maken
  5. Verschil tussen klassieke reclame en influencer marketing
  6. Voor- en nadelen van influencer marketing

Youtube startpagina algoritme en onbewuste reclame

In het algoritme van YouTube verschijnen aanbevelingen voor ons op de startpagina; of ze nu privé vanuit de huiskamer zijn opgenomen of commercieel zijn geproduceerd, d.w.z. reclame in de ware zin van het woord, is ons op het eerste gezicht niet duidelijk. Steeds meer grote bedrijven en ondernemingen maken gebruik van dit directe contact, de onmiddellijke aanbeveling, om jonge doelgroepen van hun product te overtuigen en nieuwe merkfans voor de komende decennia te maken. Laten we hier eens kritisch naar kijken! Als u het hele artikel over influencer marketing en het beïnvloeden van doelgroepen wilt zien, kunt u het hier vinden in de WDR-mediabibliotheek (vanaf morgen).

Hoe werkt de YouTube homepage? Hoe werkt het algoritme van YouTube?

Telkens wanneer we de homepage van YouTube bezoeken, krijgen we video’s te zien die ons waarschijnlijk interesseren. Het algoritme van YouTube reageert met name op welke videotitels we kiezen en welke videolengten. De video’s worden op deze manier gefilterd. Als ik bijvoorbeeld in “voetbal” geïnteresseerd ben, ontvang ik video’s van het voetbalveld. Vooral van kanalen die ik als gebruiker al volg, krijg ik permanente aanbevelingen. Op die manier zorgt YouTube ervoor dat ik altijd toegang heb tot materiaal dat “ik leuk vind”. Het nadeel hiervan is dat het erg moeilijk is om nieuw videomateriaal te ontdekken, omdat het materiaal dat ons wordt getoond altijd bestaat uit wat ik al wil zien.

Differentiatie: Hoe gemakkelijk is reclame herkenbaar voor jongeren?

Op het eerste gezicht is reclame op YouTube moeilijk te herkennen. Zoals in alle influencer marketing campagnes speelt het persoonlijke karakter een grote rol in de video’s van bloggers. Het geheim van het succes: authentieke, eerlijke berichten van privé-personen. Een commercieel aspect (mag) niet herkenbaar zijn.

Wanneer grote bedrijven en ondernemingen bloggers boeken voor hun marketingcampagnes, zien fans een video van hun favoriete blogger, geen reclame, maar een authentiek filmpje. Naarmate we ouder worden, leren we onderscheid te maken tussen reclame en authentieke inhoud. Vooral voor een jonge doelgroep is zo’n onderscheid tussen authentieke inhoud en commerciële reclame echter moeilijk te maken. Vooral door slimme marketingmethoden van ouderen die de kennis van hun eigen jeugd gebruiken om de jeugd van vandaag te bereiken.

Actieve verantwoordelijkheid speelt ook een rol in de reclame

Vooral bij reclame voor jonge doelgroepen, d.w.z. reclame die zich richt tot jongeren, soms zelfs tot kinderen, is van iedereen bijzondere voorzichtigheid bij het eigen werk geboden. Welke inhoud wordt er overgebracht en welke waarden? Al deze vragen moeten door elke mediamaker in zijn werk zelfkritisch worden gesteld. Bij reclame voor jongeren mag de gedachte aan winstmaximalisatie niet op de voorgrond staan. Vooral bij het op de markt brengen van producten moet erop worden toegezien dat de bescherming van deze bijzondere doelgroep steeds gewaarborgd blijft. Er moet dus kritisch naar worden gekeken als de verkeerde stimulansen worden gegeven.

Hoe marketingboodschappen suiker gezond maken

Gerichte marketingboodschappen in reclame zijn niets nieuws en een echte klassieker in de reclame. Zelfs 10 of 20 jaar geleden was er kritiek op een vruchtenyoghurt voor kinderen, bijvoorbeeld. De suggestie is “gezond fruit, lekker fruit en vitamines”. Uiteindelijk bestaat de inhoud echter uit kwark, kleurstoffen en vooral: suiker.

  • In hoeverre zou men positieve reclame (mogen) maken voor een dergelijk bijzonder suikerrijk product?
  • Hoe gezond kan een reclamespotje voor zo’n product eruit zien?

Al deze vragen zijn jaren geleden al door creatieven gesteld.

Verschil tussen klassieke reclame en influencer marketing

Het verschil tussen klassieke reclame en influencer marketing: Destijds werd reclame bestempeld voor wat het is, reclame. Bij influencer marketing en productplaatsing in video’s bestaat zo’n onderscheid al lang niet meer. Als de homepage van Youtube deze clip aanbeveelt of als hij gewoon begint nadat hij net in de video te zien is geweest, heeft de gebruiker weinig mogelijkheid om er invloed op uit te oefenen. Wijzelf zien het echter als een authentiek gegeven video die waarschijnlijk aansluit bij onze interesses. Dit is nu juist de kern van de zaak; reclame is al lang niet meer als zodanig herkenbaar. Dit resulteert in een discours dat wij als mediamakers moeten leiden. WDR heeft hier vandaag aan bijgedragen met haar kritische berichtgeving over de nieuwe suikerwet in het Verenigd Koninkrijk en de vraag in hoeverre influencer marketing campagnes van grote frisdrankbedrijven botsen met de wens dat jongeren gezond leven (en dat wij hen deze levensstijl aanleren).

Influener Marketing in de Toekomst: Kritiek Blijft

Influencer marketing heeft zijn hoogtepunt nog lang niet bereikt en de kritiek op de strategieën en methoden zal ook in de toekomst toenemen. Bloggers en beïnvloeders zullen op een bepaald moment ook hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Zij zijn nog jong, maar op een gegeven moment zijn zij geen 18 of 19 meer en zullen zij hun sociale verantwoordelijkheid zelf willen erkennen en op zich nemen. Hieruit zal een nieuwe generatie voortkomen die het gesprek met de toekomstige beïnvloeders zal leiden. Als socialemediabureau zullen wij uiteraard op de voet volgen hoe dit controversiële onderwerp zich zal ontwikkelen.

Voor- en nadelen van influencer marketing

Er zijn verschillende voor- en nadelen die opvallen aan influencer marketing. In principe hebben wij het als social media bureau echter altijd over bereik. Bepaalde reeksen en demografische kenmerken worden voor campagnes gereserveerd. Hiervoor worden de juiste bloggers gezocht. Door de hedendaagse mogelijkheid om “iedereen” omroeper te laten worden, zijn er verschillende stations ontstaan: Vroeger waren er maar een paar mediahuizen, maar vandaag zijn er ontelbare zenders over de hele wereld, in elk land en in elke stad. Zij beïnvloeden de mensen met hun inhoud, die in het begin door particulieren werd geproduceerd en steeds meer wordt gecommercialiseerd. Dit leidt niet alleen tot kansen, maar ook tot risico’s, zoals in het WDR-artikel wordt beschreven.

Voordelen van Influencer Marketing

Met name de rechtstreekse benadering van doelgroepen en de grote betrokkenheid bij dit proces zijn veel waard. Terwijl de klassieke reclame aan de zijkant, op affiches of afleidend tussen de films wordt getoond, is dit adres zeer persoonlijk en direct. Verwijzingsmarketing speelt hier een grote rol.

  • Grote basis van vertrouwen tussen influencer en volger
  • Bereik overtreft duidelijk klassieke reclame
  • Volgers zijn tegelijkertijd vermenigvuldigers
  • Directe en onmiddellijke feedback

Nadelen van Influencer Marketing

Zoals aan het begin van het artikel is gezegd, komt grote macht met grote verantwoordelijkheid. Grote tijdschriften zoals Vogue bereiken 126.000 mensen met elke oplage. 100.000 mensen, dat is wat 15- of 16-jarige kinderen in sommige gevallen kunnen doen. Dit betekent dat u bijna evenveel invloed uitoefent als een gevestigd mediatijdschrift met een groot team van journalisten of redacteuren op de achtergrond. Dit gebrek aan evenwicht schept niet alleen kansen, maar ook risico’s voor doelgroepen en eindgebruikers.

  • Slechte campagnes zonder “aandacht voor detail” doen afbreuk aan de reputatie van de influencer en het bedrijf
  • Gevaar van het boeken van het verkeerde bereik en overlappende bloggers (zelfde bereik, dubbele kosten)
  • Adverteren op Youtube is duur

Leestip! Digitale beïnvloeders: sociale marketingstrategie

Virtuele modellen verschijnen nu op de omslagen van belangrijke tijdschriften als Vogue, Harpers Bazaar, Elle en Vanityfair. Zij zijn de nieuwe gezichten van marketingcampagnes en krijgen veel kudo’s en aandacht op sociale media. De gegenereerde modellen zijn niet alleen ongelooflijk hyperrealistisch, maar ook in staat om naadloos te transformeren en geheel nieuwe outfits, poses en gezichten te onthullen. Aangezien het uiterlijk van elk model volledig uniek is en vanaf nul wordt gegenereerd, kunnen de modellen worden aangepast aan de industrie en de wensen van elke klant. Deze technologie kan door modemerken worden gebruikt als een tijd- en geldbesparende maatregel. De mogelijkheden voor wat kan worden gecreëerd zijn vrijwel eindeloos.

  • Digitale beïnvloeders

Youtube-gebruikerscijfers in Duitsland 2018

Top 10 steden in Duitsland

Momenteel gebruiken 620.465 Berlijners YouTube, 314.228 mensen in Hamburg en 254.151 in München.

Stad Gebruiker
Berlijn 620.465
Hamburg 314.228
München 254.151
Keulen 186.745
Frankfurt aan de Main 127.816
Stuttgart 109.004
Düsseldorf 106.435
Dortmund 101.677
Voedsel 101.203
Leipzig 99.121

Top 11-30 steden in Duitsland

Stad Gebruiker
Bremen 98.189
Dresden 94.970
Hannover 92.486
Neurenberg 88.801
Duisburg 86.756
Bochum 63.337
Wuppertal 61.163
Bielefeld 57.875
Bonn 55.910
Münster 54.126
Karlsruhe 53.805
Mannheim 52.899
Augsburg 50.262
Wiesbaden 48.185
Gelsenkirchen 45.566
Mönchengladbach 45.287
Braunschweig 43.160
Kiel 42.947
Chemnitz 42.758

Meer artikelen, hulp en tips over het onderwerp: Influencer Marketing

U kunt hier meer te weten komen over influencer marketing: