YouTube Thumbnail nu met Popup! Thumbnail XL – Nieuw op YouTube
Nieuws en veranderingen op YouTube zijn altijd interessant, voor ons als YouTube-bureau en voor degenen die een YouTube-kanaal beheren en voor degenen die reclame plaatsen op YouTube. Sinds vanmorgen is er een nieuwe functie, meer bepaald een kleine pop-up, bij het scrollen over thumbnails. Als je met de muis over een thumbnail scrollt, verdubbelt de grootte.
Thumbnails nu met “Zoom” pop-up
Je kunt de verandering al zien op de homepage van YouTube. Meer informatie over YouTube-thumbnails direct na de schermafbeelding, met klikoptimalisatie via tekst naar afbeelding.
Recente verandering aan de
- Scroll over thumbnail
- Pop-up opent met tijd, titel, kanaal, call-up, publicatie
- Functies: Later bekijken, Toevoegen aan afspeellijst en menu (puntjes)
Meer klikken! Optimaliseer voorbeeldafbeelding / thumbnail
Hoe belangrijk zijn thumbnails? In feite wordt de impact van miniaturen vaak onderschat. Toch zijn zij het eerste wat gebruikers zien – zij zijn de trigger om op de video te klikken.
Voorbeeldafbeelding > Klik op trigger voor videoweergave
Thumbnail + tekst = conversieverhoging
Beelden en tekst zijn nog doeltreffender in combinatie. Dit maakt het nog gemakkelijker om de inhoud op een beknoptere manier aan de gebruikers over te brengen.
Bijvoorbeeld, als je te maken hebt met een complex onderwerp. Stel dat u het wilt hebben over “vastgoedfinanciering”, dan zou een enkel huis als thumbnail zeker goed zijn, maar een combinatie van foto en tekst zou beter zijn. Bijvoorbeeld een huis met de tekst “Onroerend goed financiering”, eventueel ook met een extra ondertitel: “Hier is hoe”.
Voorbeeld: Tekst voor meer klikken
- Vóór: Foto
- Na: Foto + Tekst
- Na 2: Infographic + tekst
Vóór: Foto als miniatuur
Vergeet niet dat de voorbeeldafbeelding slechts een paar honderd pixels groot is.
Na: Foto + Tekst
Veel simpeler, sneller, makkelijker te begrijpen, toch?
Na 2: Infographic + tekst
Nog beter, directe visuele link naar het onderwerp van 1) onroerend goed en 2) geld.
Verschil en effect op interactiesnelheid
De combinatie van beeld en tekst maakt het voor gebruikers gemakkelijker en sneller om te begrijpen waar de video-inhoud over zal gaan. Vooral in de concurrentie van preview-afbeeldingen, in het overzicht op de homepage of in de zoekresultaten, verhoogt de combinatie het klikpercentage en dus ook het aantal weergaven.
PS: YouTube Ads – al getest?
Twee kleine voorbeelden! Iedereen denkt aan Facebook Ads, maar bijna niemand denkt aan YouTube Ads. Toch heb je hier een paar voordelen die Facebook, Instagram & Co. niet bieden. Bijvoorbeeld, advertenties direct voor video’s van concurrenten. Gebruikers kunnen de advertentie ook op zijn vroegst na 5 seconden overslaan.
5 seconden tijd! Dat gebeurt zelden, denk maar aan Instagram (1,2 seconden aandacht / medium).
Lees meer over hier:
Voorbeeld: Reclame voor aanvang video
Voorbeeld auto:
- Doel: Nieuw benzinemodel Y (stadsauto)
- Reclame (voor aanvang): E-car X, met aanhanger (stad)
Daarnaast zijn er nog andere mogelijkheden om te adverteren, zoals hier te zien is in de infographic “YouTube Ads”.
Ook mobiel, in de YouTube app.
Lees hier meer: