Elektrificerend! Social media marketing voor e-auto, e-scooter, e-bike & co.

Eén onderwerp domineert de nieuwszenders wereldwijd, evenals de sociale netwerken: e-auto’s. Zelfs leidende landen in de autoproduktie, zoals Duitsland, voorspellen de verandering voor zichzelf binnen de komende 10 tot 15 jaar, met al hun produktiecapaciteiten. Wij staan voor een enorme verandering en daarom wordt marketing voor elektrische automobiliteit steeds belangrijker. Als social media-bureau mochten we al vroeg onze eerste ervaringen opdoen, omdat we zelf fan zijn van de technologie. Maar zoals de pionier Henry Ford zei, voor elke dollar die je in je product steekt, moet je een andere klaar hebben staan om het bekend te maken.

Sociale marketing voor nieuwe ideeën

Sociale media zijn het leidende medium, niet langer alleen van een jonge generatie, want zowat iedereen is ingelogd op sociale netwerken. Het maakt niet uit of het zware gebruikers zijn die elk uur drie verschillende social media-apps openen of gebruikers die alleen ’s avonds een update van hun vriendenkring krijgen.

Targeting en re-targeting: nauwelijks verspilling

Social media marketing is momenteel de meest efficiënte manier van merkcommunicatie. Met name de voordelen van een precieze adressering (targeting) zorgen voor een exacte dekking en weinig verspilling. Bovendien kunnen gebruikers op verschillende contactpunten worden aangesproken, maar ook opnieuw worden aangesproken (re-targeting), via advertenties.

In deze kleine gids willen wij u een overzicht geven van hoe alles werkt en loopt, in samenwerking met een social media bureau. Hier kunt u ook ruwweg kennismaken met de diensten!

Brainstormen, Workshop, Start!

Stap nummer één in de samenwerking is uw merk, uw product! Want voordat doelgroep, concept en strategie kunnen worden gevormd, zijn uw product en uw merk het uitgangspunt van alle overwegingen. Zo wordt de USP aangescherpt (onmiskenbare productkenmerken). De rode draad, zo te zeggen, voor de rest van het proces. Dit gebeurt natuurlijk al voor de eerste bijeenkomst, de eerste gezamenlijke workshop. Ook al kunnen veel stappen digitaal worden gezet, er is geen substituut voor een gezamenlijke vergadering en gezamenlijke communicatie.

Daarna begint het echte werk in het social media-bureau, niet meer alleen met onze social media-experts in de frontlinie, maar ook met het team erachter.

Strategieontwikkeling en individueel concept

De strategische ontwikkeling van het social media-concept is dan een zeer individuele oplossing voor elke individuele klant. Alleen al het aanbod tussen toeleveringsbedrijven, fabrikanten van batterijen, elektrische fietsen, elektrische scooters of zelfs elektrische auto’s en elektrische bussen of vrachtwagens is enorm. In het verlengde daarvan liggen uiteraard de doelgroep en de sociale netwerken via welke de boodschappen worden overgebracht.

Terwijl de elektrische vrachtwagen het best gepromoot wordt via een bedrijfsportaal zoals LinkedIn of Xing, zijn elektrische fietsen het meest geschikt voor doelgroepen op Facebook. Scooters, aan de andere kant, meer op Instagram. Om u een beetje inzicht te geven in hoe reeds het product en de doelgroep een sterke invloed hebben op de uiteindelijke keuze van de communicatiekanalen. Want uiteindelijk gaat het allemaal om prestaties (verkoop), die zo efficiënt mogelijk moeten worden vormgegeven.

Wil je nog meer weten over de afzonderlijke sociale netwerken? Lees hier meer over de vier populairste:

Oplaadinfrastructuur is ook een aandachtspunt van e-mobiliteit:

Creatieven, postings en campagnes

Alle voorbereidingen en concepten hebben uiteindelijk maar één doel, creatieve concepten voor postings, campagnes en natuurlijk reclame in sociale netwerken.

Sociale media-advertenties

Vooral advertenties in de sociale media bieden grote voordelen voor fabrikanten. Door de exacte bereikbaarheid van doelgroepen, bv. op basis van interesses, leeftijd, woonplaats, maar ook andere parameters, kunnen berichten gerichter dan ooit tevoren worden verzonden.

Traceren van kerncijfers

Marketingmobiliteit hoeft niet langer plaats te vinden via grote postercampagnes, tv-spots of zelfs kranten. Adverteren in sociale netwerken is veel effectiever, efficiënter en uiteraard meetbaar, bijvoorbeeld door indirecte gegevensuitwisseling tussen systemen. Zo kan bijvoorbeeld rechtstreeks worden nagegaan of adverteerders een website hebben bezocht, zich hebben ingeschreven voor een nieuwsbrief of bijvoorbeeld de kleurenconfigurator op hun eigen website hebben gebruikt. Hoe meer informatie u over uw gebruikers verzamelt, hoe beter u ze kunt uitspelen met een goed social media-bureau.

Campagnebeheer voor advertenties

Campagnebeheer voor advertenties is daarom ook een centrale factor in het dienstenspectrum van een socialemediabureau. Waarom? Het grote doel is bereik. Echter, in een evenwichtige mix van kwaliteit en kwantiteit.

Je hebt niet één poster voor een miljoen mensen, maar één advertentie, voor een advertentiegroep van misschien maar 1000 mensen. Daar staat tegenover dat expliciet aandacht wordt besteed aan bijv. jonge ouders, technisch onderlegde mensen, mannen of vrouwen, bepaalde leeftijdsgroepen of zelfs mensen naar gelang van waar zij wonen of waar zij momenteel verblijven.

Contact: Experts in sociale media

Wil je meer weten over de mogelijkheden? Neem dan nu contact op met onze social media-experts. We kijken uit naar uw aanvraag!