De toekomst is privé: Facebook vernieuwt zich voor de toekomst – Privacy / Nieuws
De toekomst is privé. Met deze nieuwe slogan begon Facebook-baas Mark Zuckerberg vanochtend de ontwikkelaarsconferentie F8. Op de ontwikkelaarsconferentie presenteert de baas van het bedrijf de innovaties en toekomstige ontwikkelingen van de groep.
Privacy op Facebook: F8 Ontwikkelaars Conferentie
Het verhaal: Facebook is uitgegroeid van een idee uit een slaapzaal tot een van de wereldwijde netwerken. Miljarden gebruikers en, natuurlijk, miljarden aan reclame-inkomsten. Dit is precies de kern van de zaak: om meer reclame-inkomsten te genereren, heeft Facebook meer en preciezere gebruikersgegevens nodig. Want zoals u al hebt kunnen lezen in onze blog over het onderwerp Facebookmarketing en Facebookadvertenties, is het bespioneren van gegevens, d.w.z. kennis over geografische kenmerken, demografische kenmerken, interesses maar ook relaties met andere mensen, bijzonder belangrijk.
“Op de F8-ontwikkelaarsconferentie maakt Facebook reclame voor zijn nieuwe focus op het
beschermen van de privacy van zijn gebruikers. Het feit dat het bedrijf al drie jaar lang van het ene schandaal naar het andere slingert, is niet van belang” – Spiegel
Zuck wusste es schon immer: "The future is private." https://t.co/1qSxgUVmHs
— Richard Gutjahr (@gutjahr) May 1, 2019
Facebook moet dus helemaal “nieuw” worden. Facebook 2.0, bij wijze van spreken, nu met ultieme privacy. Maar wat betekent dat precies?
Weg naar het besluit: Cambridge Analytica en de algemene verordening gegevensbescherming van de EU
Laten we eens snel kijken naar de beleidsontwikkelingen achter deze nieuwe strategie. Facebook struikelt al drie jaar over het privacyvraagstuk. De grote klap kwam met het Cambridge Analytica-schandaal, waarbij miljoenen gebruikersgegevens werden verkocht voor advertentiedoeleinden. Eigenlijk standaard, maar door de toenemende invloed op de politiek via advertenties, werd de Amerikaanse Senaat zich natuurlijk ook bewust van de kwestie. Wist je dat? De Duitse partij AfD heeft meer dan 80% van alle gedeelde inhoud op Facebook, minder dan 20% wordt gedeeld door alle andere politieke partijen. Ook een groot probleem in de Amerikaanse verkiezingscampagne tussen Trump en Clinton. Als klap op de vuurpijl moest Facebook-baas Mark Zuckerberg zelfs vragen beantwoorden voor de Amerikaanse Senaat. Daarna veranderde alles.
Beperking van de toegang tot gegevens voor derde partijen en gevolgen voor softwareleveranciers waren en zijn de onmiddellijke gevolgen. Als u ons social media bureau al een tijdje volgt, weet u dat wij ook actief zijn op het gebied van softwareontwikkeling. De directe impact is dus niet alleen op Amerikaanse social media tools, maar ook op ons als Duits social media bedrijf. Ons succesvolle product “Social Analytics” moet worden stopgezet. Onze social media tools omvatten:
- Een social media live muur voor Instagram, Facebook, Twitter en YouTube
- Een Instagram-prijscalculator voor influencer posts
- Sociale analytics als analyse- en monitoringinstrument voor Instagram
Social Analytics was de ultieme zoekmachine voor influencers op Instagram. Maar na de vernieuwingen was de toegang voor derde partijen zo extreem beperkt dat een redelijke analyse van de gegevens niet meer mogelijk is. We werken dagelijks meer dan 600.000 profielen bij op Instagram, een enorm aantal als je kijkt naar alle media-inhoud, likes, opmerkingen en relaties. Nu op toegestaan omdat van nauwelijks 10.000 dagelijks mogelijk waren. Daarom moeten we niet alleen onze “Social Analytics”-software stopzetten, maar ook andere aanbiedingen, zoals “Deep Social”, moesten worden stopgezet.
Nu gaat Facebook nog een stap verder en verkondigt met zijn nieuwe slogan een volledig nieuwe filosofie. Facebook gaat zichzelf volledig vernieuwen op het gebied van gegevensbescherming. Welke rol speelt, afgezien van de beschuldigingen in de VS, Europa in het kader van de nieuwe slogan: “The Future is Private”?
Europese markt en de algemene verordening gegevensbescherming
Speelt de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming hier ook een rol? Je kunt voor of tegen de algemene verordening gegevensbescherming zijn, maar de Europese markt is met zijn 480 miljoen klanten met veel koopkracht de grootste markt ter wereld, naast de VS en China. Als je hier aanwezig wilt zijn, moet je je aanpassen aan onze regels. Niet alleen speelt de Amerikaanse Senaat een grote rol in het besluit van Facebook om zijn privacybeleid volledig te herzien, ook de Europese politiek speelt een rol.
Voor velen, een boek met zeven zegels. Voorziet de Algemene verordening gegevensbescherming überhaupt in waarschuwingsbrieven? En wat is de tendens van de EU-Commissie?
Lees meer over de huidige situatie van de algemene verordening gegevensbescherming.
Wij zijn benieuwd hoe Facebook zich ontwikkelt.
Wanneer gaan Facebook, YouTube en Co belasting betalen in Europa?
De wereld is aan het veranderen. Misschien zullen we er in de toekomst zelfs in slagen om belasting naar Europa te brengen. Omdat momenteel alle winsten grotendeels in de VS zijn. Er worden nauwelijks inkomsten gegenereerd in Europa, en wat er wordt gegenereerd blijft in Ierland, als dat al het geval is. Dit is waar het hoofdkwartier van Facebook is gevestigd. Ierland heeft echter speciale belastingwetten voor grote internationale ondernemingen. De toch al zeer kleine omzet die in Europa wordt behaald, omdat de winsten naar het hoofdkantoor van de onderneming in de Verenigde Staten vloeien, wordt aan het eind van het jaar dus nauwelijks belast.
Lees meer over hier: