Privé zijn op sociale media? Voor- en nadelen van het gebruik

Privé zijn op sociale media? Het is nu een heel belangrijk onderwerp, niet alleen voor de politiek, maar voor alles en iedereen. Europa-brede protesten over het uploadfilter, Mark Zuckerberg voor de Amerikaanse Senaat, met hoorzittingen over het Cambridge Analytica-schandaal en politieke verkiezingsinmenging, tot en met de gegevensbescherming in de EU, die steeds restrictiever wordt en nauwelijks ruimte biedt voor innovatie. Hoe belangrijk is privacy in sociale netwerken? Remmen we innovatie af door te veel beperkingen op te leggen?

Wij hebben al uitvoerig geschreven over het onderwerp privacy en de gevolgen daarvan in de Social Media Blog. In de tussentijd zijn er echter dingen veranderd.

Een particulier voorbeeld van best-practice Facebook

Tot de Amerikaanse verkiezingscampagne van Donald Trump en Hillary Clinton ging het goed met Facebook. Facebook mocht gegevens verzamelen, derde partijen mochten de gegevens gebruiken. Maar op een gegeven moment kwam Cambridge-Analytica langs en werden miljoenen gebruikersgegevens ook gebruikt om de politieke opinie te beïnvloeden. Dit incident veroorzaakte zoveel ophef dat Mark Zuckerberg live werd ondervraagd voor de Amerikaanse Senaat.

Als gevolg daarvan moesten veel softwareleveranciers hun diensten stopzetten en werd de toegang tot gegevens beperkt. Maar dat niet alleen, elke gebruiker had nu ook de mogelijkheid om in de instellingen onder het item “Privacy” gedetailleerder aan te geven welke informatie hij wil doorgeven en welke informatie privé moet blijven. In de vroege zomer van 2019 gaat Facebook-oprichter Mark Zuckerberg nog een stap verder met zijn initiatief Facebook & Privacy. Meer in het bijzonder gaat het om het uitbreiden van de mogelijkheden voor gebruikers om hun privacy in te stellen.

Ook interessant: Ontwikkeling van sociale netwerken