Messenger – Facebook, Whatsapp, Instagram & Co.
Socialemediaboodschappers zoals Facebook Messenger, Whatsapp en Instagram hebben een revolutie teweeggebracht in de communicatie. Zelfs de brief was een geweldige uitvinding, die per postkoets van stad naar stad werd vervoerd. Op een gegeven moment kwam de telefoon en iets later de smartphone. Niemand heeft een koets nodig, geen paard hoeft te rennen, geen postbode hoeft een brief te bezorgen. Communicatie is mogelijk in real time, voor elke persoon, wereldwijd. Spontaan naar huis bellen in Duitsland terwijl je twee minuten geleden in Kaapstad landde, hoe was de vlucht? Communicatie is nu mogelijk in real time, voor iedereen, zolang hij maar toegang heeft tot het internet. Welkom in de nieuwe wereld! Directe boodschappers in het bijzonder zijn een groot deel van deze revolutie. Niet alleen teksten, natuurlijk kunt u foto’s, video’s, locaties, bestanden verzenden, maar u kunt ook de hele tijd live praten, natuurlijk met foto’s en video in real time transmissie.
De populairste messenger apps
zijn er wereldwijd een paar favorieten opgedoken. Nieuwe netwerken hebben het in het begin moeilijk omdat zij geen grote gebruikersbasis hebben. Als al je vrienden ergens anders zijn, waarom zou je dan naar een nieuw netwerk overstappen? Daarom zijn de gevestigde boodschappers tegenwoordig zo groot dat ze meestal een miljard gebruikers of meer hebben.
Facebook Boodschapper
Facebook, de dinosaurus onder de sociale netwerken, bestaat al bijna sinds het begin. Natuurlijk is dit ook de reden waarom Facebook Messenger een van de belangrijkste ter wereld is. Als ’s werelds grootste sociale netwerk in het algemeen, is Facebook de niet-plus-ultra. Een paar jaar geleden werd de Facebook-app opgesplitst in twee delen. Enerzijds Facebook als informatie-app, met alle updates van je vrienden maar ook van pagina’s die je interesseren. De andere was Facebook Messenger, specifiek voor communicatie.
Beide apps moeten afzonderlijk op de smartphone worden geïnstalleerd. De app heeft momenteel meer dan een miljoen downloads en installaties. Sinds kort is de messenger ook verkrijgbaar in een lichte versie, voor een ruimtebesparende installatie. De rating is momenteel 4,1 van de 5,0 sterren met meer dan 66 miljoen beoordelingen.
WhatsApp Boodschapper
Net als Facebook Messenger heeft WhatsApp Messenger meer dan een miljard downloads. Het heeft zelfs meer dan 80 miljoen beoordelingen. WhatsApp Messenger heeft zichzelf gevestigd als de absolute standaard. Vooral in Duitsland is het gebruik zeer hoog. Maar natuurlijk ook in Amerika.
WhatsApp wordt door zowat iedereen gebruikt, van het jonge meisje dat haar vriendin een sms stuurt tot de familie die het weekenduitstapje bespreekt in hun groepschat. Maar WhatsApp wordt ook gebruikt in bedrijven en agentschappen, bv. voor communicatie. Niet alleen tussen teamleden, zelfs klanten en klanten communiceren via WhatsApp. Het gebruik van de messenger is heel eenvoudig en daarom is hij zo populair.
Wechat Boodschapper
WeChat is de absolute en ultieme boodschappendienst in China, zo je wilt. Vrijwel iedereen bezit deze app, omdat het zoiets is als het centrale beheersinstrument voor het hele leven in China. Niet alleen communicatie met vrienden, je doet er echt alles mee. Van het betalen van grotere bedragen, bv. bij de aankoop van een auto, tot microbetalingen. In Europa, Noord- en Zuid-Amerika, maar ook Afrika en Australië, speelt de app bijna geen rol.
Instagram Messenger
Instagram Messenger wordt vooral gebruikt door mijn jongere doelgroep, tussen 16 en 26 jaar oud. Communicatie wordt hier vaak klein gehouden, en mensen schakelen meestal over op WhatsApp. Toch kun je ook rechtstreeks berichten sturen op Instagram, zodat een privébericht van de ene persoon naar de andere wordt gestuurd. Natuurlijk kunt u ook berichten in groepen versturen, net als op Whatsapp.
Snapchat Messenger
Snapchat is, samen met Tiktok, een van de jongste vertegenwoordigers in de messenger sector. Hier is de doelgroep meestal jonger dan 22 jaar. Als gesloten netwerk is Snapchat echter nog niet zo groot als de andere boodschappers. Het feit dat de inhoud niet voor iedereen beschikbaar is, maar dat je eerst geregistreerd moet zijn, betekent dat de inhoud nog niet de viraliteit van YouTube of Facebook heeft. Toch is Snapchat zo populair vanwege zijn filters. Je kunt jezelf veranderen in een kat, een prinses of een fee. Het is heel gemakkelijk, direct vanuit de app.
Tiktok Boodschapper
Tiktok is voor velen nog onbekend, maar het wordt steeds populairder als entertainment sociaal medianetwerk. Kleine grappige clips, gezongen covers, op Tiktok kun je je uitleven en plezier maken. Dit is precies wat steeds meer gebruikers op prijs stellen. Bovendien investeert Tiktok zelf grote bedragen voor zijn eigen publiciteit.