De ontwikkeling van sociale netwerken in Duitsland: geschiedenis en toekomst

Als social media-agentschap heb je het internet nodig zoals de lucht die je inademt. Wist je dat het internet heel dicht bij ons ontstaan is? Destijds was het een project in het CERN-onderzoekscentrum in Zwitserland. In principe is het heel eenvoudig: hyperlinks linken naar inhoud. Het systeem werd al snel gebruikt door het Amerikaanse leger en was bedoeld voor de uitwisseling van gegevens in die tijd. Op een bepaald moment kwam het protocol vrij beschikbaar en sindsdien hebben de mensen geprofiteerd van de ongelooflijke informatiestroom en snelheid die mogelijk zijn met de nieuwe digitale netwerken.

Key Facts -

Eerste gemeenschappen en gegevensoverdrachten van gebruikersgroepen

Nog geen 20 jaar geleden begon het World Wide Web met de eerste gegevensoverdrachten. Ook toen al waren er gemeenschappen, of liever beperkte gebruikerskringen, die toegang hadden tot gemeenschappelijke gegevens. Het was dus slechts een kwestie van tijd voordat de mogelijkheden van deze individuele, kleine gemeenschappen aanzienlijk zouden worden uitgebreid. De eerste serieuze voorlopers kwamen in die tijd met portals als MySpace of zelfs niet-directe sociale netwerken, d.w.z. platforms voor het delen van bestanden zoals Napster. Op beide platforms maken gebruikers verbinding met elkaar en kunnen zij gegevens met elkaar uitwisselen. Terwijl programma’s als Napster geschikt waren om bijvoorbeeld muziek met elkaar uit te wisselen, legden netwerken als MySpace zich al vroeg toe op communicatie en het uitwisselen van berichten tussen gebruikers. Tussen deze twee fasen waren er echter al vormen van gemeenschappen, b.v. forums.

Meer informatie over ons bureau Social Media One

Wij bieden slimme oplossingen en concepten voor campagnes in vele steden. Bekijk hier het potentieel van de economisch grootste steden:

Forums en pioniers zoals Ebay

Velen denken dat sociale activiteiten op het web pas begonnen met Facebook en Co. Maar online winkels en forums waren de eerste pioniers van sociale uitwisseling. Zij waren de voorlopers van sociale gemeenschappen en maakten voor het eerst sociale uitwisseling in digitale vorm mogelijk. In de vorm van opmerkingen, aanbevelingen, vragen en antwoorden kunnen gebruikers wereldwijd met elkaar communiceren en netwerken. Forums vervullen het eenvoudige doel gebruikers in staat te stellen vragen te stellen of bepaalde onderwerpen ter discussie te stellen. In reactie daarop nemen anderen deel en geven commentaar, antwoorden of stellen verdere vragen. Door het gebruik van forums is het web veranderd. Ook online shoppingplatforms zoals Ebay boden de eerste commentaarfuncties, zodat gebruikers ervaringen over producten konden uitwisselen. We noemen deze verandering Web 2.0.

Web 2.0: communicatie na het millennium

In Web 1.0 spraken we nog van pure gegevensuitwisseling, d.w.z. een bepaalde provider geeft een bestand vrij en andere gebruikers kunnen het downloaden. In Web 2.0 wankelt dit klassieke communicatiemodel voor het eerst. Het gemak waarmee verschillende systemen en platforms kunnen worden gebruikt, of het nu gaat om een blogsysteem WordPress of sociale netwerken zoals Facebook en Twitter, heeft de communicatie veel gemakkelijker gemaakt. Vandaag heeft iedereen toegang tot het digitale leven en kan hij of zij zelf een zender van informatie worden. Veel mensen maken van deze gelegenheid gebruik. Zelfexpressie is ook een grote “waarde” geworden op het internet. Vooral op de jonge sociale platforms zoals Instagram geven jongeren veel prijs over hun leven.

Succes op het net: van grote media-uitgever tot blogger

In het verleden waren voor het uitzenden van informatie grote mediabedrijven met voldoende investeringskapitaal nodig. Of het nu ging om een krant die nationaal werd verspreid of een radiostation dat uitzendfrequenties en veel technologie alsmede personeel nodig had. Alleen om het station draaiende te houden. Vandaag de dag domineren jonge bloggers het internet. 17-jarigen of 19-jarigen die al miljoenen mensen bereiken met slechts één post. Terwijl tv-producties veel moeite moeten doen, grote teams moeten inzetten en ingewikkelde producties moeten maken, heb je alleen een smartphone en een glimlach nodig. Beide bereiken hetzelfde aantal mensen, maar met totaal verschillende investeringen. Bloggers hebben zelfs nog een voordeel, hun fans zijn absoluut betrokken! Voor hun fans zijn bloggers idolen. Eenvoudige reclame moet altijd overtuigen, zij hebben al overtuigd.

De fans van vandaag zijn de elite van de toekomst

U ziet hoe de wereld van marketing is veranderd. Door de revolutie in het zender-ontvanger model zijn er nu ontelbare nieuwe vormen van marketing. De machthebbers zijn ook veranderd. Bloggers oefenen een grote invloed uit op de geesten van hun fans. Zij zijn allen nog jong, maar over 10 of 20 jaar zullen hun jonge fans de bossen van de toekomst zijn en de mensen die zullen beslissen waar onze wereld heen gaat.

Sociale netwerken hebben de hele wereld gerevolutioneerd

Als gevolg van de globalisering en de onderlinge verbondenheid van de wereld bestaat er tegenwoordig nauwelijks nog een scheidslijn tussen afzonderlijke steden, regio’s of landen. De overgangen zijn grotendeels vloeiend en de revolutionaire veranderingen die het gevolg zijn van de sociale netwerken veranderen dus niet alleen afzonderlijke landen maar hele continenten. Ook in Duitsland zijn de sociale netwerken sterk veranderd. Mensen kunnen tegenwoordig in elke situatie communiceren, met hun vrienden of met hun familie. Afstanden en plaatsen spelen niet langer een bijzondere rol dankzij de koeriersdiensten. Op vakantie, op zakenreis of vanuit een afgelegen woonplaats. Tegenwoordig kunt u niet alleen tekst uitwisselen, maar ook foto’s of video’s. Zelfs 360°-weergaven of slow motion-video’s van speciale momenten zijn mogelijk.

Start Ups en Giganten: De differentiatie van netwerken

Iedereen draagt zijn fotoalbum altijd bij zich. Herinneringen, vrienden en toekomstige gebeurtenissen gepland op sociale netwerken. Het hele leven wordt steeds meer georganiseerd rond de platforms en portalen. Kleine bedrijven worden grote bedrijven en echte reuzen. Anderen verdwijnen.

Het eerste en enige grote Duitse netwerk: StudiVZ

Ken je StudiVZ nog? StudiVZ was het eerste grote sociale netwerk dat in Duitsland werd geprogrammeerd. Natuurlijk was het slechts een kopie van een Amerikaans systeem, maar het was de eerste die een groot, relevant aantal gebruikers aantrok. Daarom werd StudiVZ slechts korte tijd later door de Holtzbrinck-groep overgenomen. Volgens Spiegel is StudieVZ gekocht voor maximaal 100 miljoen.

Facebook en Google worden online reuzen

Op hetzelfde moment, natuurlijk, kwam Facebook op in Duitsland. Facebook was het populairste sociale netwerk in Duitsland en is dat nog steeds. Oprichter Mark Zuckerberg is er met zijn netwerk in geslaagd een wereldwijd fenomeen te vestigen. In Duitsland zijn meer dan twintig miljoen mensen geregistreerd. Daarnaast zijn er honderdduizenden groepen en fanpagina’s. Bij Facebook is bijna de helft van alle Duitse internetgebruikers geregistreerd. Dit geeft het bedrijf natuurlijk ongelooflijke marktmacht. Naast Facebook, is er YouTube. YouTube heeft evenveel gebruikers, maar biedt niet dezelfde communicatie- en uitwisselingsmogelijkheden. YouTube, als videostreamingplatform, is niet bedoeld voor het persoonlijk en emotioneel delen van informatie. Toch is het net zo groot als Facebook en heeft het de absolute dominantie op het gebied van videostreaming in Duitsland en de rest van de wereld.

Facebook en YouTube revolutioneren de wereld

Intussen zijn het niet langer alleen particulieren die sociale netwerken gebruiken voor communicatie of voor hun verdere opleiding. De eenvoudige en directe communicatie in sociale netwerken is ook populair in bedrijven. Werknemers gebruiken Facebook voor coördinatie en interne communicatie, maar ook voor de overdracht van gegevens. Afdelingshoofden en bazen laten nieuwe werknemers software en producten leren met behulp van video tutorials op YouTube. De miljarden video’s bieden bedrijven ongelooflijke knowhow die hun werknemers kunnen verwerven. Vroeger zou voor elk afzonderlijk onderwerp een specialist nodig zijn geweest; tegenwoordig kan een grafisch ontwerper snel een videocursus volgen over het onderwerp Adobe Premiere Pro of over het onderwerp content management systemen (CMS), zodat het bedrijf zijn eigen website kan beheren zonder de hulp van een reclamebureau.

De eerste Youtube video van de oprichter zelf

Divisiegebonden netwerken: Twitter, Pinterest, Snapchat, Tumblr, enz.

Naast de grote sociale netwerken zijn er natuurlijk ook een groot aantal kleinere netwerken die min of meer overleven. Er zijn hier verschillende vertegenwoordigers, van grotere netwerken zoals Twitter, dat zijn rechtvaardiging vooral vindt in de politiek en Amerikaanse beroemdheden, tot kleinere zoals ask.fm of Tumblr. Zij hebben misschien slechts een kleine gebruikersgroep, maar die is betrekkelijk specifiek. Als we bijvoorbeeld kijken naar Twitter, dan wordt het netwerk voornamelijk gebruikt door politici voor extreem korte verklaringen. Politiek is een zeer complex vakgebied en de korte berichtendienst Twitter staat slechts berichten van 140 regels toe. Dit maakt het heel gemakkelijk om complexe inhoud voor de kiezer samen te vatten. Journalisten pikken deze tweets graag op en verwerken ze in hun verslaggeving. Hoewel Twitter weinig relevantie heeft voor de normale socialemediagebruiker, trekt het in sommige kringen wel de aandacht. Hetzelfde geldt voor Pinterest, een netwerk dat vooral door creatievelingen, modeontwerpers en fotografen wordt gebruikt. Hier doen ze inspiratie op voor hun fotoshoots en hun volgende reclamecampagnes. In plaats van tekst berust het netwerk hoofdzakelijk op fotomateriaal, dat voortdurend wordt bijgewerkt in de eigen tijdlijn van de gebruiker.

Sociale netwerken in de toekomst

Lokalisatie: bepalen van de locatie van de vriend en mensen in de omgeving

Een huidige trend waarmee veel sociale netwerken te maken hebben, is de voortdurende lokalisatie van mensen. Er zijn al nieuwe sociale netwerken die er uitsluitend op berusten dat je je vrienden altijd op een kaart kunt zien. Zo heb je niet alleen een overzicht van wat iemand aan het doen is, bv. via een update in de status, je kan zelfs rechtstreeks zien waar de persoon zich bevindt. Op die manier kunt u snel individuele groepen samenstellen om bijvoorbeeld gesprekken te beginnen. Lokalisatie is al lang ingebouwd in de verschillende toepassingen. Veel gebruikers hebben echter vooroordelen, omdat zij bezorgd zijn over het voortdurend volgen van hun eigen locatie en het voortdurend doorgeven van hun locatie aan vrienden en andere gebruikers in sociale netwerken.

Ook de Duitse gegevensbescherming blijft roet in het eten gooien van sociale netwerken als het gaat om lokalisatie. Momenteel bieden de meeste sociale netwerken lokalisatie op korte termijn. Op Facebook, bijvoorbeeld, kunt u uw locatie gedurende 60 minuten delen met geselecteerde vrienden.

Wat is het voordeel van lokalisatie?

Een eenvoudig voorbeeld is een vergadering ’s avonds. Verschillende collega’s gaan naar huis en spreken af elkaar in het stadscentrum te ontmoeten. Kort daarvoor, stuurt een collega van buiten een locatie terwijl hij wegloopt. De anderen ontmoeten elkaar en kunnen altijd zien waar de persoon is. Op die manier hebt u niet alleen een schatting van hoe lang het zal duren – uw eigen aankondigingen zijn altijd een beetje onnauwkeurig – u kunt de persoon ook helpen de juiste plaats te vinden. Dergelijke “spionage”-functies zijn natuurlijk ook interessant voor koppels of voor ouders die willen weten waar hun kinderen zijn.

Sociale handel: aanbevelingsaankopen in sociale netwerken

We kennen allemaal de e-commerce. Hoewel de sector nog maar 20 jaar bestaat, voelt hij al aan als klassieke handel als je kijkt naar de nieuwe mogelijkheden van sociale handel. E-commerce biedt altijd een barrière voor alle bezoekers, de winkel is vreemd, de aanbeveling van een derde persoon die mij als gebruiker niet persoonlijk bekend is. Maar wanneer producten via sociale netwerken worden gepromoot, zit daar vaak een aanbeveling van een vriend achter. Daarom is e-commerce op het gebied van sociale media absoluut veelbelovend voor de toekomst.

Laten we eens kijken naar een klein voorbeeld. We hebben een bepaald fitness product dat geliked is door in totaal vijfduizend mensen. Vier van deze mensen zijn mijn vrienden en zij bevelen het product aan. Als ik, als potentiële consument en klant, nu naar het product ga, zal ik onmiddellijk zien dat vier van mijn vrienden het product lekker vinden. De beslissing om te kopen wordt mij dus tot op zekere hoogte ontnomen, omdat ik zeer veel vertrouwen heb in de aanbeveling van mijn vrienden. Ik vertrouw ook op de aanbevelingen van mensen die ik waardeer. Hiertoe behoren influencers en bloggers, zoals reeds in het begin vermeld, die voor zeer veel volgers in de sociale media als idolen worden beschouwd.

De sociale handel zet nog maar zijn eerste stappen en zijn eerste begin. Bloggers hebben hun eigen winkels, zelfs Facebook-fanpagina’s hebben kleine geïntegreerde winkels waar gebruikers rechtstreeks informatie van Facebook kunnen krijgen in plaats van eerst naar hun eigen online winkel te moeten doorklikken.

Constante netwerken en zwerm intelligentie: We weten alles over je

Naast de lokalisatie van mensen en in de sociale handel, maakt het nog extremer netwerken en de voortdurende activiteit deel uit van de toekomst van sociale netwerken. Het maakt niet uit of we het hebben over wearables, bv. sporthorloges of slimme horloges, of mobiele telefoons, luidsprekers die bewust de hele tijd naar ons luisteren en reageren, of auto’s die remmen voordat wij dat doen en ons bij een ongeval direct op de hoogte brengen van hulp. Wij zijn voortdurend omringd door elektronica en er worden voortdurend gegevens verzonden. Deze voortdurende actualisering van informatie met betrekking tot mensen is iets waarvan sociale netwerken optimaal gebruik kunnen maken om hun eigen prestaties te verbeteren. Zo vraagt Google nu actief naar de ervaring om op een bepaalde locatie te zijn. Als we zo’n café bezoeken, vraagt onze gsm ons automatisch of het net vol was. Voor de gebruiker heeft dit in eerste instantie geen zin. Google kan zijn resultaten echter optimaliseren en reeds in de zoekopdrachten de bezetting van het café op een bepaald tijdstip bij benadering voorspellen.

Deze zwermintelligentie zal een nog grotere revolutie teweegbrengen in de sociale media en ook in de gekoppelde aanbiedingen, evenals in de zoekmachine. In het algemeen is dit ook een toekomstige trend.

Van garage tot groot bedrijf tot kartel?

Heeft u wel eens gekeken hoeveel bedrijven er inmiddels door Facebook zijn opgericht en hoeveel start-ups er door Facebook zijn opgekocht? Kent u eigenlijk de bedrijfsstructuur van Google met individuele innovaties en nieuwe ventures? De industriegigant Google alleen al verenigt elke dag enkele miljarden gebruikers met zijn zoekmachine en zijn videoplatform YouTube. Google Inc. doet ook onderzoek naar zelfrijdende auto’s, geeft bedrijven de mogelijkheid om een compleet kantoorpakket te gebruiken, investeert in cloud software en in enorme dataopslagfaciliteiten. Zo is het ook met Facebook, van personalisering tot technische innovaties, het Amerikaanse bedrijf van oprichter Mark Zuckerberg investeert op de meest uiteenlopende gebieden. Aldus vullen zij elkaar aan en leiden zij tot gezamenlijke nieuwe oplossingen, zoals het voorbeeld van de vraag naar beoordeling van het café.

Sociale netwerken hebben een grote toekomst

Mensen zijn dol op sociale netwerken en sinds hun oprichting zijn er niet alleen elk jaar honderden miljoenen gebruikers bijgekomen, maar de verschillende aanbieders differentiëren zich, net als de sociale netwerken. In plaats van één of twee grote zoals in het verleden, scheiden de netwerken zich meer en meer. We hebben Facebook voor de persoonlijke informatie en emoties, er is Snapchat waarmee je de hele tijd “live” kunt zijn. Instagram geeft inzicht in de beste momenten van de dag, Tumblr is de plek waar je je laatste creatieve werk laat zien. Via Twitter kunnen politici korte verklaringen afleggen en kunnen journalisten snel onderzoek doen. YouTube geeft mensen over de hele wereld de kans om nieuws te bekijken, kritische informatie te ontvangen maar ook nieuwe dingen te leren via video tutorials en online cursussen. Op Pinterest kunnen mensen inspiratie opdoen en hun volgende shoppingtrip plannen. Tegelijkertijd geeft Foursquare ons de beste plaatsen om naartoe te gaan in een stad en stellen messenger services zoals WhatsApp ons in staat voortdurend te communiceren met onze vrienden, alleen of in groepen. En dit zijn nog maar een paar van de netwerken die momenteel populair zijn.

De basisbeginselen van sociale media voor agentschappen en managers

Waar hebben we precies mee te maken? Om u te helpen deze vragen vooraf te beantwoorden, leggen wij hier stap voor stap uit wat belangrijk is bij social media marketing. Als u ons als spreker wilt boeken voor uw volgende personeelstraining of online marketing congres, lees dan hier meer over social media sprekers.

  1. Waarom? Waarom spenderen we elke dag uren op sociale netwerken?
  2. Gebruik
  3. Ontwikkeling van het internetgebruik in Duitsland van 1997 tot 2016
  4. Media gebruikstijden
  5. Interactie en activiteiten
  6. Platforms in Duitsland
  7. Mobiele activiteiten
  8. E-handel & sociale handel
  9. Zware gebruiker / Lichte gebruiker
  10. Digitaal verkoopvolume
  11. Aankopen volgens goederengroepen
  12. Interactie per dag
  13. Mobiel gebruik
  14. Verandering van gebruik

Aanbevelingen voor uw social media-marketing

  1. Aanbeveling voor social media-agentschap
  2. Facebook
  3. Youtube
  4. Instagram
  5. Pinterest
  6. Twitter
  7. Snapchat
  8. Productie van snackinhoud

Waarom? Waarom spenderen we elke dag uren op sociale netwerken?

Sociale netwerken zijn ruimtes op zich:

  • Zij zijn in een netwerk opgenomen met andere aanbiedingen (cross-media, multimedia)
  • Geen tweede website, maar vraag om onafhankelijke inhoud
  • Inhoud met toegevoegde waarde zorgt voor interactie, want sociale netwerken gedijen op communicatie en interactie.
  • Breng aantoonbaar succes en verkoop
  • Bereik doelgroepen uiterst nauwkeurig

Sociale media zijn relevant voor:

  • Merk- en imagoversterking
  • Aanwerving van jong talent (rekrutering en branding)
  • Contact met de media, opinieleiders, multiplicatoren en anderen
  • Marketing en distributie
  • Ontwikkeling van nieuwe doelgroepen
  • Productontwikkeling of verdere ontwikkeling

Laten we, voordat we beginnen, een aantal van de bevindingen van Hootsuite / We Are Social 2017 samenvatten. De samenwerking publiceert regelmatig nieuwe rapporten en verslagen over het gedrag van de sociale media wereldwijd, maar ook voor afzonderlijke landen. In de eerste plaats willen wij uw aandacht vestigen op drie punten:

  1. Youtube en Facebook zijn marktleiders in Duitsland
  2. Het zoeken naar informatie begint op het internet
  3. E-handel is nu standaard voor bedrijven

Bron © We Are Social / Hoot Suite / global web index

Mediagebruik in sociale netwerken

Ontwikkeling van het internetgebruik in Duitsland van 1997 tot 2016

Personen vanaf 14 jaar

Bron © ARD Online Studie 1997, ARD/ZDF Online Studies 2000-2015

Blijft de groei aanhouden? Ja!

  • Vandaag de dag is 83,8% van de mensen van 14 jaar en ouder, 56,1 miljoen
  • 10 jaar geleden 59,5%, 38,6 miljoen
  • 20 jaar geleden 6,5%, 4,1 miljoen
  • Sprong 2015, 2016 met 3,4

Mediagebruik wereldwijd: het internet verovert de hele wereld

Hier kunt u zien dat de helft van de wereldbevolking nu online is. Dit schept grote nieuwe mogelijkheden voor bedrijven op het gebied van online marketing.

Het gebruik is natuurlijk verschillend verdeeld over de wereld. Amerika en Europa liggen ver voor op het gebied van digitale netwerken.

Media gebruikstijden

Januari 2017

Bron © We Are Social / Hoot Suite / global web index

Vroeger zeiden mensen, “Je kijkt te veel TV!” Tegenwoordig kijken we 4x zo vaak naar schermen. In totaal brengen we 9,5 uur door voor eindapparatuur. s Morgens bij het ontbijt, in de metro, dan op het werk, later met vrienden en ook bij het inslapen. Nu zijn er ook smartwatches, de voortdurende aanwezigheid van kleine monitoren op ons eigen lichaam.

  • We zitten gemiddeld bijna 5 uur achter de pc
  • Meer dan een uur op de smartphone
  • We chatten meer dan een uur per dag
  • Tel daarbij op 2,5 uur voor de TV

Gebruik per leeftijdsgroep: Social Media Report 2016 / Nielsen

Bovendien blijkt uit een studie van Nielsen, waarin wordt gekeken naar de totale wekelijkse mediagebruikstijd in 2016. De gebruikers werden verdeeld in 3 groepen.

  1. 18-34 jaar (Millennials)
  2. 35-49 jaar (Generatie X)
  3. Ouder dan 50 jaar (babyboomers)

De resultaten waren verbluffend, zelfs voor ons als agentschap. Sean Casey, president van Nielsen Social, vertelde de New York Times dat hij verrast was door de resultaten: “Social media en millennials waren voorheen als synoniemen. Maar hij beseft dat de smartphone ook voor zijn leeftijdsgroep, generatie X, gemeengoed is geworden.”

  • 35-49 jaar: 31 uur 40 minuten, waarvan 7 uur op sociale netwerken
  • 18-34 jaar: 26 uur 49 minuten, waarvan 6,5 uur op sociale media
  • 50 jaar: 20 uur 22 minuten, waarvan 4 uur op sociale media
  • Een gemiddelde van 25 uur (7 minuten) per week en 5,5 uur daarvan op sociale netwerken

Interactie en activiteiten van de gebruiker

Januari 2017

Bron © We Are Social / Hoot Suite / global web index

Mobiele gebruikers communiceren bijna even vaak als op de klassieke PC / notebook.

Platforms / NL

Januari 2017

Bron © We Are Social / Hoot Suite / global web index

Sociale netwerken en boodschappers in Duitsland
*Messenger, Chat App, Voip

  • Youtube: 69%
  • Facebook: 61%
  • Whatsapp*: 55%
  • Facebook Messenger*: 39%
  • Instagram: 21%
  • Google+: 20%
  • Twitter: 19%
  • Skype*: 19%
  • Pinterest: 16%
  • LinkedIn: 10%
  • Snapchat*: 10%
  • Tumblr: 8%

Mobiele activiteiten

Januari 2017

Bron © We Are Social / Hoot Suite / global web index

Mobiele activiteiten in Duitsland

  • Video’s: 73%
  • Boodschapper, communicatie: 56%
  • Kaartdiensten: 44%
  • Spelen: 34%
  • Bankwezen: 27%

E-commerce

Januari 2017

Bron © We Are Social / Hoot Suite / global web index

Relevante cijfers in e-commerce

  • 81% bezocht ook winkels online
  • 77% zoekt naar producten om te kopen
  • 72% kocht digitaal
  • 64% van hen op desktop, 26% ook mobiel

Zware gebruiker / Lichte gebruiker

VS 2016

Bron © Nielsen Scarborough USA+ 2016, Release 1

Digitaal verkoopvolume

VS 2016

Bron © Nielsen Scarborough USA+ 2016, Release 1

Hoe worden de uitgaven verdeeld over de afzonderlijke gebruikersgroepen?

  • Meer dan 50% van de online gebruikers heeft meer dan 500 dollar uitgegeven aan digitale aankopen.
  • 20% zelfs meer dan $1,000
  • Lichte gebruikers zijn meer bereid te kopen dan zware gebruikers (retargeting)

Aankopen volgens goederengroepen

VS 2016

Bron © Nielsen Scarborough USA+ 2016, Release 1

De meest frequente aankopen hebben betrekking op de volgende producten.

Zware gebruikers: 3 uur per dag op sociale netwerken

  1. Kleding, accessoires: 58%
  2. Boeken: 38%.
  3. Films, bioscoop: 31
  4. Meubilair, accessoires: 28
  5. Vliegtickets: 28
  6. Gezondheid, schoonheid: 28%
  7. Apps: 28%
  8. Spellen, speelgoed: 27%
  9. Reizen (zonder vluchten): 25%
  10. Muziek: 23%

Lichte gebruikers: ongeveer een uur per dag op sociale netwerken

  1. Kleding, accessoires: 48%
  2. Boeken: 39%.
  3. Vliegtickets: 33
  4. Reizen (zonder vluchten): 30%
  5. Meubilair, accessoires: 23
  6. Films, bioscoop: 21%
  7. Gezondheid, Schoonheid: 20%
  8. Speelgoed, spelletjes: 20%
  9. Apps: 18%
  10. Muziek: 17%.

Interactie per dag

VS 2016

Bron © Nielsen Scarborough USA+ 2016, Release 1

Mobiel gebruik

VS 2016

Dit is wat gebruikers (mobiel) doen:

Bron © Nielsen Scarborough USA+ 2016, Release 1

Verandering van gebruik

VS 2016

Bron: global web index

Aanbevelingen voor sociale media

Wij achten de volgende punten van belang

  • Doelgroepen bereiken > Netwerk uitbreiden
    Doelgroepen bevinden zich op verschillende sociale netwerken. Hoe breder we onze inhoud verspreiden, hoe holistischer we alle doelgroepen bereiken. Postings Frequentie > Engagement
  • Snack Inhoud > Foto / Video Productie
    Wij produceren kleine video’s voor de online winkel opnames! Die gebruiken we dan voor de advertenties + Insta/Youtube.
  • Communicatiemanagement > Vragen en antwoorden
    Voor communicatie (bv. berichten op FB) moet idealiter een bevoegde deskundige op kantoor aanwezig zijn. Verbind werknemers en klanten snel en effectief. Klanttevredenheid, kwaliteit, winkels, aanbeveling.
  • Retargeting > Reclame
    Wij installeren de retargeting code zo snel mogelijk in de winkel, daarna verzamelen wij direct gebruikersinformatie. Dan beginnen de eerste advertenties. Via Adspend bereiken we aanzienlijk meer mensen dan via eenvoudige, organische opbouw. Daarom raden wij de maandelijkse investering in advertenties aan voor de extra geproduceerde inhoud. Retargeting > Reclame > Omzetstijging > Herinvestering
  • Link building > Trend Blog
    De loyaliteit van de gebruikers is groter. De inhoud kan ook op Facebook worden geplaatst en zo nieuwe gebruikers naar de winkel lokken. Bereik en upsells. De inhoud kan verder worden geëxploiteerd, bijvoorbeeld een goed gemaakte videohandleiding in tekstvorm.

Facebook: Statistieken en aanbevelingen

Gebruik
Bron: Facebook Bedrijfsinfo & Mark Zuckerberg

  • 26 miljoen gebruikers in Duitsland
  • 1,9 miljard gebruikers wereldwijd
  • 1 miljard mensen gebruiken FB Messenger
  • Doelgroep: alle leeftijden (14 – 65+)
  • 60% van de gebruikers bezoekt de site tot 8 keer per dag
  • 1,6 miljard “likes” per dag (2014)
  • 60 miljoen afbeeldingen en foto’s (2014)

Aanbevelingen

  • Kanaalontwerpen voor titelafbeelding en profielfoto
    Corporate design voor FB en alle andere sociale netwerken
  • Sjablonen voor postings, foto’s en video’s
    Voor thema’s, producten en speciale evenementen (zoals “Zwarte Vrijdag”, “Kerstmis”, enz.)
  • Retargeting
  • Foto’s
  • Geen hashtags > Directe links naar de winkel
  • Integreer Facebook tabs en functies zoals Youtube (later ook mogelijk voor content en shop), de content kan dan direct via FB worden benaderd.
  • Plaatsingsfrequentie
    We posten 3-5x per week actuele inhoud, inclusief externe inhoud indien van toepassing.
  • Verkooptrucs
    Kunstmatige schaarste? Uitverkoop! Laatste stuks in voorraad! Alleen vandaag!

Youtube: Statistische gegevens en aanbevelingen voor videomarketing

Gebruik
2016

  • 8 miljoen gebruikers in Duitsland
  • Doelgroep: 10 – 60 jaar
  • 92% van alle jongeren en 70% van de 30-44-jarigen zit regelmatig op Youtube

Aanbeveling

  • Reclames
  • Invloedrijke Marketing
  • Tips en aanbevelingen van werknemers
  • Backstage bij de shoot, etc.
  • Voorstelling van de onderneming en traditie
  • Ambacht, fabricage, technische details en kwaliteit

Instagram: Gebruik en statistieken

Gebruik
Bron: Instagram zakelijk

  • 9,8 miljoen gebruikers in Duitsland
  • 600 miljoen gebruikers wereldwijd
  • 1 miljoen adverteerders
  • Doelgroep: 16 – 29 jaar
  • 83% van de gebruikers is jonger dan 35, 60% jonger dan 25
  • 36% van alle Duitsers tussen 16-29 zijn geregistreerd
  • 4,3 miljard likes per dag
  • 98 miljoen beelden

Aanbeveling

  • Nieuwe doelgroepen bereiken
    Met Instagram bereiken we beduidend andere doelgroepen dan via Facebook.
  • We posten dagelijks op Instagram, 1-2x
  • Trend Trefwoorden
  • Geplande inhoud
  • Verbinding met andere kanalen
  • Software

Pinterest

Gebruik

  • 3 miljoen gebruikers in Duitsland
  • 100 miljoen gebruikers wereldwijd
  • Doelgroep: 16 – 34 jaar, 80% vrouwelijke gebruikers

Aanbeveling

  • Link building
    Winkelen Backlinks voor Stijlen
  • Inspiratie (voor meubilering en soortgelijke gebieden)

Twitter: het medianetwerk

Gebruik
Bron: Twitter Bedrijf

  • 12 miljoen gebruikers in Duitsland, maar slechts 3-5 miljoen gebruikers hebben een account
  • 321 miljoen actieve gebruikers wereldwijd
  • Doelgroep: 25 – 44 jaar
  • 500 miljoen tweets per dag
  • 80% gebruikt Twitter mobiel

Aanbeveling

  • Eenvoudige + snelle afhandeling en planning vooraf
    relatief weinig werk zoals Pinterest, nemen we direct met
  • Bron voor media en journalisten

Snapchat: jongeren inspireren

Gebruik
Bron: Snap me als je kunt

  • 9 miljoen gebruikers in Duitsland
  • 100 miljoen gebruikers wereldwijd
  • Er zijn 6 miljard Snaps elke dag

Productie van snackcontent voor hoge interactiepercentages

Inhoud wordt zo eenvoudig en snel geproduceerd

  • Regelmatig Stockschieten
  • Eigen, fris beeldmateriaal voor social media + korte videoclips
  • Team: Fotograaf, 1/2 model/s, Visa, On Location (Stores) en Studio in Mix
  • Inhoud in eenvoudige vorm
    Voorbeeld: Instagram, foto vanuit bed in de ochtend, met krant en café. De krant toont ontwerpideeën voor uw eigen tuin. Sleutelwoord: Influencer.

Diensten en expertise van het agentschap voor advies en beheer

  • Sociale Media Keynote Spreker
  • Sociale Media Marketing Concept
  • Inhoudstrategie en -planning, basis: doelgroepanalyse
  • Beheer van meerdere kanalen en kanaalopbouw
  • Campagne-, kanaal- en fanpagina-ontwerp
  • Facebook Ads (partnerbureau)
  • PR en publiciteit (communicatieconcept)
  • Workshops ontwerpen

Sociale media: De Toekomst

Welke sociale netwerken gebruiken bedrijven momenteel?

Aandeel van bedrijven die wereldwijd de volgende sociale-mediaplatforms gebruiken in januari 2019.

Statistik: Anteil der Unternehmen, die folgende Social-Media-Plattformen nutzen weltweit im Januar 2019 | Statista

Meer statistieken vindt u op Statista

Welke sociale netwerken vinden bedrijven belangrijk?

In tegenstelling tot de vraag wat bedrijven gebruiken, laat dit zien welke netwerken werkelijk als relevant worden ervaren. De vraag: Welk social media platform is het belangrijkst voor uw bedrijf?

Statistik: Welche Social-Media-Plattform ist für Ihr Unternehmen am wichtigsten? | Statista

Meer statistieken vindt u op Statista

Marktaandelen van portaalsites voor sociale media

Wie verzwakt, wie wint? Hier volgt een overzicht van de (momenteel) meest recente cijfers. Marktaandelen van socialemediaportalen in Duitsland van maart 2019 tot juli 2019.

Statistik: Marktanteile von Social-Media-Portalen in Deutschland von März 2019 bis Juli 2019 | Statista

Meer statistieken vindt u op Statista

Investeren in reclame in de sociale media

De grote spelers investeren meer en meer in sociale marketing. Waarom? Het succes spreekt voor zich. Hier ziet u de investeringen in social media advertising wereldwijd van 2007 tot 2018 en de prognose voor 2021 (in miljoenen US dollars).

Statistik: Investitionen in Social Media Werbung weltweit in den Jahren 2007 bis 2018 und Prognose 2021 (in Millionen US-Dollar) | Statista

Meer statistieken vindt u op Statista

[shortcode-variabelen slug=”adsense-content”]