Plaatsingstijd voor Facebook, Twitter & Co

De optimale tijd om te posten? Of het nu gaat om Facebook, Twitter of blog posts – het juiste moment vinden voor een post binnen een social media strategie is niet altijd eenvoudig.

Sociale Media Concept: Fanpage-plaatsingstijden

Het bepalen van het optimale tijdstip voor het posten van fanpagina’s in sociale netwerken zoals Facebook, Pinterest, Twitter & Co. is geen gemakkelijke taak. Voor mensen die niet dagelijks met sociale media bezig zijn, is het uitstippelen van een verstandige sociale-mediastrategie erg tijdrovend. Sociale netwerken zijn immers, net als het World Wide Web in het algemeen, onderhevig aan voortdurend fluctuerend verkeer. Dit is te wijten aan verschillende beïnvloedende factoren. Een eenvoudig voorbeeld: mooi weer in de zomer lokt mensen naar parken. Vrienden ontmoeten elkaar offline. Op dergelijke dagen schommelen de verkeerscijfers tot 70% ten opzichte van normaal. Voor Europese en internationale bedrijven is het opzetten van dergelijke sociale-mediamarketingcampagnes nog omvangrijker, de overwegingen nog gevarieerder. Er is geen formule voor het perfecte moment. Dit wordt niet alleen bewezen door deskundigenverslagen van online-projecten. Ook zijn er geen duidelijke resultaten in verschillende studies. De afwijkingen van elkaar zijn groot.

Online gedrag van gebruikers als indicator voor de periode van detachering

De reden is eenvoudig: het sociale web leeft via zijn gebruikers. Tegelijkertijd zijn alleen gebruikers uit de gedefinieerde doelgroep interessant voor online campagnes. Onlinegedrag is echter ook sterk afhankelijk van wie tot de gedefinieerde doelgroep behoort. Schoolkinderen verschillen van bedienden. Kantoorpersoneel (met een eigen computer) verschilt van winkelpersoneel. Afhankelijk van de situatie maken gebruikers meer of minder gebruik van sociale netwerken. In principe kan bij voorbaat worden gezegd dat er geen gestandaardiseerd, optimaal tijdstip voor sociale-mediamarketing bestaat. Daarom is het belangrijk na te gaan wanneer uw eigen lezerspubliek het actiefst is en wanneer bepaalde inhoud bijzonder de moeite waard is om te publiceren. Het enige dat telt is je doelgroep, en die moet je kennen. Je moet met hen communiceren. Het vinden van de juiste doelgroep is vrij eenvoudig, kijk maar eens naar ons artikel “Doelgroepen kunnen worden getarget“.

Meer details over Duitsland! Statistieken Berlijn, Hamburg, München & Co.

Elke like, elke retweet vergroot het bereik enorm. In vergelijking met de eenvoudige interactie van de gebruiker is dit een grote toegevoegde waarde voor de verzender van het bericht. Opdat u de detacheringsperiodes precies kunt bepalen, hebben wij de sociale netwerken geëvalueerd en bieden wij u hier een overzicht van de resultaten van onze sociale-mediastatistieken:

  • Berlijn Statistieken
  • Hamburg Statistieken
  • München Statistieken
  • Keulen Statistieken
  • Hannover Statistieken
  • Stuttgart Statistieken
  • Frankfurt Statistieken
  • Düsseldorf Statistieken

Met of tegen de stroom in? Vertrouw op je buikgevoel

Natuurlijk verschillen de verkeersvolumes niet alleen door de individuele inhoud, maar ook door de verschillende sociale netwerken. Optimale tijdstippen voor publicaties in sociale netwerken zijn, zoals beschreven, over het algemeen moeilijk te schatten. Zo zijn er, zoals hierboven beschreven, geen ultieme tijdstippen waarop sociale netwerken (in hun verscheidenheid) meer worden bezocht. Dit doet echter de vraag rijzen: moet men het aandurven om op goed bezochte tijdstippen te posten en het risico lopen te verdrinken in de stortvloed van postings of moet men liever een tijdstip kiezen dat niet druk wordt bezocht door socialemedia-marketeers of -gebruikers om toch een aantal lezers te bereiken? Laten we, om deze vraag te beantwoorden, even kijken naar de verschillende theorieën over het genereren van verkeer op verschillende tijdstippen.

Facebook Fanpage: Optimale tijdstippen voor publicatie

Uit sommige studies zijn vrij veel resultaten naar voren gekomen. Uit de studie van Buddy Media blijkt bijvoorbeeld dat vooral postings op donderdag, vrijdag en zondag een groot publiek bereiken. Argyle Social kwam tot soortgelijke conclusies. Uit beide studies blijkt duidelijk dat de interactie op Facebook sterk toeneemt, vooral in het weekend.

Tijd om te posten in het grootste sociale netwerk

Een uitgebreide social media-analyse door Bitly gaat dieper in op het onderwerp van de posttijd en komt tot een iets andere conclusie. Volgens de Bitly-analyse zouden berichten nooit voor 11 uur gepubliceerd mogen worden. De optimale tijd is tussen 13.00 en 16.00 uur. In de analyse wordt ook een bijzonder gunstig tijdstip genoemd: woensdag (tussen 13.00 en 15.00 uur). Dus hier is de eerste tegenstrijdigheid. Volgens Bitly is woensdag het ideale moment voor postings op Facebook. Uit persoonlijke ervaring blijkt dat postings in de eerste plaats gebaseerd moeten zijn op uw doelgroep of de activiteiten van uw doelgroep. Stem daarom eerst je Facebook Fanpage postings af op je doelgroep. De tweede stap zou zijn om de essentie van de studies te gebruiken. De berichten moeten rond het middaguur worden gepubliceerd. Zo zorg je voor genoeg runtime om “Like” clicks te krijgen en gedeeld te worden. Bovendien gaan de meeste mensen hier hun dagelijkse gang. De waarschijnlijkheid neemt toe.

Twitter: tijd voor nieuws en informatie

Op Twitter, een dienst die overwegend door mobiele gebruikers wordt gebruikt, speelt inhoud een aanzienlijk grote rol. Gebruikers hebben maar 140 tekens tot hun beschikking. Daarom moeten ze zorgvuldig worden geschreven om een hogere interactiegraad bij de gebruikers te bereiken. De timing is hier minder doorslaggevend, maar speelt ook een rol bij tweets en kan daarom niet volledig worden verwaarloosd: Uit de Argyle Social Study blijkt dat tweets die gericht zijn aan de gemiddelde gebruiker ook in het weekend een groter publiek bereiken. Het interactiecijfer is het hoogst op zondag.

Blogs: Lange retentietijd door perfect time management

Het optimale tijdstip om blogberichten te publiceren is iets gemakkelijker te benoemen. Hier met verwijzing naar de studie van Bitly. Het adviseert om blogberichten op maandag, vrijdag en zaterdag te publiceren. De ideale tijd, zegt het, is 11:00 in de ochtend. Blogposts in de late namiddag en avond moeten vermeden worden, aangezien de aandachtsspanne van lezers op latere tijdstippen afneemt.

Conclusie – Kwaliteit begint bij het concept

Zoals u ziet kan noch de exacte dag van de week, noch het exacte tijdstip van de dag worden bepaald wanneer iets in het algemeen moet worden gepost. De studies geven slechts enkele richtlijnen die het gemakkelijker maken om na te gaan wat het optimale tijdstip van plaatsing is. Het blindelings volgen van deze resultaten verhoogt het succes slechts in beperkte mate: omdat het aantal lezers niet alleen verschilt in de gepubliceerde inhoud en het daarvoor gebruikte platform, maar ook in de bedoeling van de marketeer erachter en de gewenste doelgroep. Een belangrijk doel van elke marketeer zou dan ook moeten zijn om uit te vinden wanneer hun eigen lezerspubliek het meest actief is en op welk moment zij het meest ontvankelijk zijn voor bepaalde inhoud. Het is echter niet alleen de tijd die een rol speelt. De relevantie van het bericht in de sociale media is ook een belangrijke factor. Gebruikers hebben verschillende behoeften. Kantoormedewerkers willen andere dingen dan verkopers in de detailhandel. Daarom is de bereidheid om inhoud te delen een even centrale factor voor succes in sociale-mediamarketing.

50 likes met 1000 views zijn beter dan 50 likes met 10.000 views. Dit is de efficiëntie van je post. Een zinvolle link naar relevante en actuele gebeurtenissen verhoogt de relevantie van de posting voor internetgebruikers. De bereidheid om inhoud te delen neemt toe. Ook links naar bekende merken of personen kunnen het succes van een individuele posting vergroten. Hashtags zijn ook hier een populair hulpmiddel. Met deze afkortingen kunnen gebruikers berichten in het sociale netwerk snel waarnemen – ook in tekstvorm. Evenzo maken hashtags het op de meeste platforms mogelijk om inhoud te categoriseren en te archiveren aan de gebruikerskant.

DIY! Facebook Marketing Online Cursus Aanbeveling

Er zijn veel tutorials en goede social media marketing artikelen op de blog. Maar als je de insider wilt kennen, moet je dieper in je trukendoos graven. Deze Facebook marketing cursus van ons partnerbureau AdBaker is ook voor kleine bedrijven een kijkje waard. In het artikel‘Facebook Marketing‘ leg ik de online workshop van onze keuze in tien stappen uit:

Social Media Marketing Hulp voor Beginners

Stephan M. Czaja (Lukinski, reclamebureau) legt in zijn blog in meer dan tien afzonderlijke stappen uit hoe u social media kunt gebruiken voor uw marketing in uw bedrijf. Als modellenagent en mediamanager kent hij het spel tussen media, bereik en aandacht. De artikelen zijn vooral gericht op beginners en nieuwkomers op het gebied van sociale media. Van de eerste basisprincipes van de netwerken tot nieuwe trendonderwerpen zoals influencer marketing. Met elke stap zult u als beginner social media marketing beter begrijpen. U kunt de ouderartikelen hier vinden: Social Media Marketing Manager.

  1. Wat zijn sociale netwerken? De kracht van Youtube, Snapchat, Facebook & Co.
  2. Trends & Trendsetters – Invloedrijke personen in de mediawereld
  3. Social Media Concept: Hoe het werkt – Merk, Bereik, Monitoring
  4. Web 2.0 en sociale media: Bereik voor bedrijven (voorbeeld ASOS & ZARA)
  5. Social Media Manager – Beheer en Online Marketing
  6. Social Media Manager – meting, doelen, doelgroep en bereik
  7. Vijf tips om je bereik te vergroten – creativiteit, influencers, inhoud
  8. Instagram: Reclame – Online marketing of productplaatsing
  9. Youtube: 3 stappen voor betere zoekmachine rankings
  10. Facebook: Doelgroepen – woonplaats, leeftijd, belangstellenden
  11. Facebook: zes tips voor de Facebook-fanpagina
  12. Influencers in plaats van dure Facebook Ads
  13. Influencer: Mode, Trends & Trendsetters