Doelgroepen kunnen worden aangesproken – woonplaats, leeftijd, belangstellenden

Op bijna alle socialemediakanalen kunnen reclamecampagnes nu zo precies worden aangestuurd dat gebruikers gerichter dan ooit tevoren kunnen worden bereikt. Facebook, het grootste sociale netwerk ter wereld met meer dan een miljard actieve gebruikers, heeft de campagneplaatsing tot dusver het meest verfijnd. Het concept of het principe erachter is niet bijzonder moeilijk. Gebruikers maken hun gegevens bekend (woonplaats, vrienden, interesses, enz.) en worden vervolgens op basis van hun gegevens benaderd met reclame. Iedereen die ooit met Google AdWords heeft gewerkt, zal het principe snel begrijpen. De instellingen voor postpromotie op Facebook bieden in wezen drie opties: De leeftijd van de Facebook-gebruikers die de advertenties zien, hun interesses en hobby’s en hun woonplaats.

Facebook berekent bij elke nieuwe campagne een geschat bereik. Dit wordt (ongeveer) bereikt zonder verdere virale effecten. Dit betekent dat je voor een bepaald budget een bepaald aantal views krijgt. Als mensen interactie hebben met uw advertentie, neemt het bereik toe omdat nu ook vrienden (zonder reclame) uw bericht zien. Weinig maar sommige berichten maken dan de sprong naar vitaliteit. Het is, in klassieke termen, mond-tot-mond propaganda, d.w.z. een onderwerp dat zich vanzelf verspreidt. Maar u merkt, van vast reclamebudget tot vitaliteit, het wordt waaay om voorspellingen te doen. Het volledige artikel: Leer doelgroepen te targeten in Facebook.

Tip van de redactie! Leer stap voor stap en gratis: Facebook Ads & Adverts