Online Supermarkt Check Duitsland! Eten op Instagram: Wie is de beste?

Social media marketing voor levensmiddelen – Het online bestellen van verse levensmiddelen, of het nu gaat om biologische kwaliteit of om de conventionele producten, steeds meer mensen zijn enthousiast over het bestellen van levensmiddelen via het internet. Eten, voeding, gezond leven, maar ook de kleine verleidingen van het dagelijkse leven, zoals een heerlijke barbecue met vrienden of een calorierijk toetje, maken deel uit van een goed leven. Tip! Welke leverancier staat momenteel aan kop wat betreft het land van herkomst van online voedselbestellingen? Meer in het artikel: Online Supermarkt Test Verenigde Staten.

Recept voor succes? De Insta-Check voor voedsel

Iedereen kent zijn eigen supermarkt om de hoek, en in grote steden heb je vaak zelfs de keuze tussen meerdere leveranciers. Ook op het internet hebben we het grote voordeel dat we kunnen kiezen tussen verschillende online voedingswinkels. Dankzij zoekmachines hebben we altijd de beste aanbevelingen voor webwinkels binnen handbereik, en we kunnen zelfs op onze mobiele telefoon nagaan welke aanbiedingen er momenteel beschikbaar zijn. Het maakt niet uit of het fruit, groenten of vlees en worst is. Tegenwoordig kun je alles op het internet bestellen. Ook in Duitsland schakelen steeds meer supermarkten over van stationaire handel naar online-handel. Digitale handel biedt grote voordelen voor alle betrokken partijen.

Best Practice Food: Trend uit de VS

Meer over het onderwerp:

Voordelen van online levensmiddelenhandel

Minder afval, de logistieke keten produceert minder afval, wat gebruikelijk is in de stationaire handel. Meer dan de helft wordt weggegooid of aan hulpprojecten geschonken. Maar de meerderheid belandt in de vuilnisbak. Door vooraf op het internet te bestellen, zijn er minder producten nodig in de centrale detailhandel en dus in de supermarkt.

Alle bestellingen worden centraal beheerd in een regionaal magazijn.

Minder moeite voor de klant. Niet meer dragen, slepen of kreunen onder zware tassen. Vooral voor zware producten met drank en water hoeft de klant niet meer ver met tassen te sjouwen. De bezorgdienst zorgt daarvoor. Zelfs leveringen op de derde, vierde of vijfde verdieping worden door de voedselbezorgingsdienst uitgevoerd. Vooral voor senioren en ouderen is het online bestellen van boodschappen natuurlijk veel waard, ook daarom is dit concept de moeite waard, ook al bestellen momenteel maar heel weinig senioren en ouderen online.

Hogere kosten, hoewel je zou denken dat online handel de prijzen zou verlagen, blijven ze bijna hetzelfde. De magazijnier duwt niet langer een pallet van 800 kg in één keer, maar moet de grote containers in afzonderlijke stukken verdelen. 5 appels, 3 peren en 4 wortels. Bovendien is de logistiek veel complexer, iedereen moet worden benaderd, wat tot verzendkosten leidt. Uiteindelijk kost de aankoop 2 of 3 € meer, maar je bespaart een hoop werk.

Bestelt u liever online of winkelt u liever in uw plaatselijke supermarkt?

Ik ben zelf niet zo’n fan van online winkelen, ik ga liever naar de supermarkt om de hoek. Producten zien, ze voelen, maar ook spontaan denken, wat ga ik vandaag koken? Anderzijds zijn er producten die wij in ons dagelijks leven voortdurend nodig hebben, waaronder niet alleen keukenrol, maar ook producten zoals zout, melk of water. Dergelijke producten kunnen uitstekend online worden besteld. Ook via abonnementsfuncties, die het mogelijk maken dat producten regelmatig worden geleverd. Als social media-agentschap wilden wij deze digitale trend voor voeding onder de loep nemen. De voedingsindustrie, als een zeer jong segment, is ook zeer interessant voor onze volgende lezingen en toespraken of opleidingen. De eerste proefmodellen en start-ups bestaan nu al 4 of 5 jaar. Dit betekent dat er veel ervaring en deskundigheid is opgedaan. Maar hoe positioneren de grote voedselleveranciers zich op Instagram? Welk effect sorteren ze en welke reactie? Vandaag nemen we de online voedselleveranciers en hun Instagram-marketing onder de loep.

De markt en de leveringsdienst vergelijken:

Wie overtuigt op Instagram?

Rewe is een absoluut rolmodel in social media management. Chique, direct, goed verpakt en zorgt ervoor dat je meer wilt!

  • Rewe als rolmodel: recepten, hulp en lekker – 9.1 / 10
  • Edeka: Heerlijk en met een lijntje – 8.5 / 10
  • Alnatura: Biologische Supermarkt – 8.9 / 10
  • Temma: Biologische Supermarkt – 5.6 / 10
  • Kaufland: Bakken en braden – 6.2 / 10
  • Lidl: over smaak valt niet te twisten – 4.3 / 10

Snelle controle op betrokkenheid

De snelle controle aan het eind van elke gedetailleerde lijst van online verkopers geeft u inzicht in het interactiepercentage. De formule kan snel worden berekend:

Betrokkenheid = ( Likes + Comments *4 ) / Volgers

Natuurlijk kan het resultaat worden beïnvloed door sociale bots. Uiteindelijk is het echter ten minste een sectoroverschrijdende indicator die het mogelijk maakt snel conclusies te trekken. Deze interactiepercentages kunnen nauwkeuriger worden gecontroleerd door posts, commentaren en “vind ik leuks” op lange termijn te volgen. De totale waardering staat dan voor de combinatie van interactie met de visuele prestaties van het kanaal.

Rewe als rolmodel: recepten, hulp en lekker!

Rewe heeft niet alleen zijn kanaal @rewe maar ook verschillende subaccounts, bijvoorbeeld over het onderwerp carrière @rewekarriere. Natuurlijk kan niet iedereen zich zo’n groot netwerk veroorloven, maar het is wel voorbeeldig. Rewe voegt altijd kleine kaartjes toe met korte, toepasselijke teksten zoals “Mango No.5” (een verwijzing naar de zomerhit) of “Ja!queline” voor pannenkoeken. Keurige integratie van het eigen merk Ja! in de posting.

  • Beoordeling: 9.1 / 10
  • 792 bijdragen
  • 130.000 abonnees
  • 378 ingeschreven
  • 2.000 Likes gemiddeld
  • 30 opmerkingen
  • Snelle controle: 1,53% Verbintenis
  • Rewe Instagram

Edeka: Heerlijk en met een lijntje

Edeka richt zich met name op haar bekende huisstijl van een donkere achtergrond en een gekleurde, kleurrijke voorgrond. Eenvoudig uitgelegd: zwarte leisteen op de achtergrond en heerlijk eten, logo of lettertypes erop.

  • Beoordeling: 8.5 / 10
  • 469 bijdragen
  • 81.800 abonnees
  • 308 ingeschreven
  • 1.200 Likes gemiddeld
  • 16 opmerkingen
  • Snelle controle: 1,46% Verbintenis
  • Edeka Instagram

Alnatura: biologische supermarkt

Bij Alnatura draait alles om biologische producten. Het productassortiment is met dit doel voor ogen ontworpen, en intussen vindt u Alnatura niet alleen in de grote steden, maar ook steeds meer verspreid over heel Duitsland. Het bedrijf is ook druk bezig op Instagram.

  • Waardering: 8.9 / 10
  • 522 bijdragen
  • 100.000 abonnees
  • 252 ingeschreven
  • 1.625 Likes gemiddeld
  • 18 opmerkingen
  • Snelle controle: 1,62%.
  • Alnatura Instagram

Temma: Biologische Supermarkt

De dochteronderneming van Rewe wordt momenteel getest in Keulen en Düsseldorf en moet zich bij de moedermaatschappij voegen als een hoogwaardig biologisch segment. Rewe heeft veel dochterondernemingen, waaronder Penny. De hoge engagement rate (het aantal “likes” en commentaren van volgers per foto) is nog steeds zo hoog omdat Temma een jong kanaal is. De eerste volgelingen zijn vaak collega’s, vrienden, enz. Zij hebben van nature een grotere betrokkenheid en zijn geneigd meer te willen.

Penny heeft nog geen eigen Instagram-kanaal en maakt momenteel alleen gebruik van YouTube en Facebook. Facebook heeft een totaal van 327.103 “likes”, dus de sprong naar Instagram zou snel gemaakt zijn.

  • Beoordeling: 5.6 / 10
  • 95 bijdragen
  • 403 abonnees
  • 259 ingeschreven
  • 35 Likes gemiddeld
  • Tot 1 commentaar
  • Snelle controle: 8,68% Verbintenis
  • Temma Instagram

Kaufland: Bakken en braden

Kaufland richt zich minder op de eigenlijke Instagram-gebruiker (referentie: levensstijl, neiging tot gezond leven), Kaufland pikt eerder de bak- en braadfans op. Van gestoofde gans tot hartige ribbetjes op knoedels.

  • Beoordeling: 6.2 / 10
  • 214 Bedragen
  • 31.600 abonnees
  • 23 ingeschreven
  • 1.150 Likes gemiddeld
  • 14 opmerkingen (maar deels ook 100+ door vragen)
  • Snelle controle: 3,63% Verbintenis
  • Kaufland Instagram

Lidl: Over smaak valt niet te twisten – niet!

Phew. Lidl is verre van lekker. Zwarte burgers, zwarte sandalen naast hen en tekst, tekst, tekst eronder. Producten zijn klein, er zijn er veel, geen focus. Waar begin je? Beter van niet.

  • Beoordeling: 4.3 / 10
  • 1.185 bijdragen
  • 131.000 abonnees
  • 30 ingeschreven
  • 530 Likes gemiddeld
  • 22 opmerkingen
  • Snelle controle: 0,40% verbintenis
  • Lidl Instagram

Hello Fresh: heerlijke recepten in een doos

Hello Fresh levert kookdozen waarin vers voedsel en bijpassende boodschappen zijn verpakt. Op Instagram overtuigt Hello Fresh heel eenvoudig met gezonde maaltijden op rustieke borden. Top!

  • Beoordeling: 6.0 / 10
  • 1.897 bijdragen
  • 42.500 abonnees
  • 2.700 ingeschreven
  • 1.086 Likes gemiddeld
  • 31 opmerkingen
  • Snelle controle: 2,55% verbintenis
  • Hallo Fresh Instagram

Conclusie Duitse voedselsupermarkten op Instagram

Na 3 dagen intensief onderzoek naar de levensmiddelenindustrie in Duitsland, de VS en Europa, kunnen wij voor Duitsland de volgende conclusie trekken. Vooral de grote ketens zijn goed gepositioneerd als ze op Instagram vertegenwoordigd zijn. De enige uitzondering is Lidl, ofwel is het concept niet esthetisch gepland, ofwel zijn ze vergeten om met Instagram om te gaan. Rewe en Edeka in het bijzonder richten zich op heerlijke gerechten, vers gepresenteerd, dag na dag. Kaufland is ook minder overtuigend, maar bereikt momenteel nog steeds meer dan 100.000 mensen. Naast de traditionele supermarkten zijn er echter ook de biologische kruideniers!

Instagram is gemaakt voor lifestyle! Natuurlijk passen biologische voeding, veganistische trends of zelfs anderen zoals detox perfect in dit sociale netwerk. Dat is de reden waarom biologische online retailers ook relatief sterk zijn op de markt. Alnatura geeft het goede voorbeeld en laat zien hoe de wereld van een goede levensstijl en een eigen merk kunnen worden gecombineerd. Als u de interactiepercentages van de verschillende supermarkten vergelijkt, blijkt dat er een hoge mate van interactie is met slechts enkele van hen. Hoewel relatief veel mensen het kanaal volgen, worden er maar relatief weinig “likes” gegeven of opmerkingen gemaakt. Gemiddeld halen de grote Duitse supermarkten nauwelijks meer dan één procent interactie. Daarentegen zijn er start-ups die een interactiepercentage van bijna 10% kunnen genieten! Wat kunnen de grote bedrijven leren van de nieuwe spelers? Hier geven we je een beetje inzicht in de food start-up wereld op Instagram.